BRATISLAVA 31. marca (WBN/PR) – Veľká Noc je dôležitým sviatkom pre Slovákov podobne ako Vianoce. Hoci nemíňame toľko na darčeky, v potravinách sme ochotní nechať o tretinu viac peňazí ako zvyčajne. Zistili sme, že najviac za potraviny míňame na Zelený štvrtok.
Podľa údajov VÚB banky za posledné tri roky, Slováci pred Veľkou Nocou minú až o tretinu viac na potraviny ako v bežný deň v roku. „Výška nákupu rastie priebežne počas celého predveľkonočného týždňa, najviac však na Zelený štvrtok„, uvádza Andrea Šipošová, riaditeľka odboru platobných kariet vo VÚB. Kým priemerná platba kartou v potravinách je okolo 20 eur, práve vo štvrtok sa táto suma blíži k tridsiatke. Zelený štvrtok tak tromfne aj platby v potravinách pred Vianocami, ktoré dosahovali len 23 eur.
Najviac transakcií sa robí tiež na Zelený štvrtok pred Veľkou nocou. V porovnaní s bežným štvrtkom v roku to je o polovicu viac (takmer 90 000 oproti 60 000) transakcií a v dvojnásobnom objeme (2 173 074 eur oproti 1 000 956 eur). Na Zelený štvrtok sa počas sledovaného obdobia vykoná 17% transakcií zo všetkých sledovaných dní, čo je 25% objemu.
Platobné rekordy
Kým niektorí ľudia platia kartou takmer všade, iní ju vytiahnu až vtedy, keď ide o veľkú sumu. Rekordérom v počte transakcií v predveľkonočnom období bol vlani klient, ktorý počas desiatich dní pred sviatkami platil kartou až 78 krát, hoci celkovo zaplatil len 238 eur. Naopak, rebríček najvyšších platieb v rovnakom čase vedie muž s 8 transakciami za potraviny v celkovej hodnote 2 952 eur.
Najvyššiu jednorazovú platbu 1 119,5 eur zaplatil debetnou kartou v tomto období klient vo zvolenskom obchode METRO. Vyšší bol len nákup kreditkou v hodnote takmer 1 500 eur, ktorý klient zaplatil vo Veľkej Británii.
Nákupná turistika najmä do Čiech a do Poľska
Vzhľadom na ceny potravín u našich susedov a blízkosť hraníc, býva v tomto období častým javom aj nákupná turistika. Počet transakcií našimi kartami vzrástol v zahraničí za posledné tri roky o takmer o 20%.
Najčastejšie sme nakupovali vlani v Česku, kde počet transakcií pred Veľkou nocou dosiahol skoro 5 000 a výška nákupu bola približne 20 eur.
Na druhej strane v Poľsku sme kartami platili menej (iba 662 krát), zato priemerná suma nákupu bola dvojnásobná (skoro 40 eur) oproti nákupom v Česku.
Paradoxná situácia nastala s nákupmi u našich južných susedov v Maďarsku, ktoré už tradične patrí k obľúbeným nákupným destináciám. Počet nakupujúcich tam síce rástol, ale suma za jeden nákup výrazne klesla. Kým ešte v roku 2012 sme tam pred Veľkou nocou nechali za potraviny viac ako 32 eur, vlani to už bolo len 22 eur, teda menej ako doma.