BRATISLAVA 27. júna (WEBNOVINY) – Podiel na Slovensku vyrobených potravín na domácom trhu je podľa údajov Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory (SPPK) oveľa nižší, ako nedávno prezentované výsledky prieskumu agentúry GfK. Ako na pondelkovej tlačovej besede uviedol podpredseda SPPK Dušan Janíček, na základe ich výpočtov majú slovenské potraviny na pultoch domácich predajní len tretinové zastúpenie. Prieskum GfK vypracovaný pre Potravinársku komoru Slovenska (PKS) však hovoril až o 50-percentnom podiele. „My sme porovnali údaje o domácej výrobe, vývoze a dovoze, ktoré reálne zodpovedajú skutočnému podielu u nás vyrábaného tovaru a jeho realizácii v obchode. Kým ešte v roku 2008 predstavoval 42,8 %, o rok neskôr to bolo 39,4 % a vlani to bolo ďalších 7 percentuálnych bodov menej,“ povedal Janíček.
SPPK v snahe zvrátiť tento negatívny vývoj a prebudiť záujem slovenských spotrebiteľov o domáce výrobky rokuje na pôde ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka spolu s Potravinárskou komorou Slovenska a Zväzom obchodu a cestovného ruchu o zavedení jednotnej značky, ktorá by indetifikovala domáce potraviny. Na Slovensku totiž existuje podľa Janíčka v súčasnosti viacero aktivít, ktoré sú však roztrieštené a pôsobia na spotrebiteľa chaoticky. „Diskusie sú dosť zložité, pretože je tu už Značka kvality SK, určitým spôsobom bola aj zavedená, avšak ten marketing, ktorý by ju mal nasledovať bol veľmi slabý, takže to zbehlo do stratena,“ uviedol Janíček. Podľa neho sa totiž agrorezort pri propagácii Značky kvality SK obmedzil len na aktivity počas výstav Agrokomplex a Danubius Gastro.
SPPK momentálne vedie s partnermi diskusiu, či oprášiť ministerskú Značku kvality SK a podporiť ju silnou marketingovou kampaňou, alebo prísť s niečím novým. Komora sa podľa Janíčka skôr prikláňa k novej značke, pričom v súčasnosti pripravuje vlastný návrh. Ten chce prezentovať už v najbližších týždňoch. „My ako komora chceme presne zadefinovať kritériá, ktoré by mal mať slovenský výrobok a s tým chceme osloviť partnerov,“ doplnil Janíček. Projekt by podľa jeho slov mal byť pre spotrebiteľov nielen zrozumiteľný, ale aj atraktívny, keďže by im poskytoval potrebné záruky a zároveň by zvýšil dôveryhodnosť domácich výrobcov potravín a zintenzívnil dopyt po ich produktoch.