Na Deň bez áut vytiahnite bicykle či korčule

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bicykle, cyklisti
Foto: Ilustračné foto SITA/AP
BRATISLAVA 22. septembra (WEBNOVINY) – Greenpeace Slovensko podporí dnešnú cyklojazdu Bratislavou. V rámci Európskeho týždňa mobility sa Greenpeace zúčastní cyklojazdy, ktorú na Deň bez áut – 22. septembra, organizuje Cyklokoalícia a Bratislava-Inline.

Informačný stánok Greenpeace o problémoch dopravy z hľadiska emisií skleníkových plynov a ochrany klímy bude na námestí SNP v Bratislave dnes od 16:00 až do začiatku cyklojazdy o 19:00.

Deň pohybu bez fosílnych palív

Ako ďalej agentúru SITA informovala hovorkyňa Greenpeace Slovensko Lucia Szabová, v tieto dni zároveň prebieha po celom svete Globálny akčný deň s podtitulom „Deň pohybu bez fosílnych palív“, ktorý zastrešuje klimatická iniciatíva 350.org. Ochrancovia životného prostredia chcú aktivitami v rámci Globálneho akčného dňa – Dňa pohybu bez fosílnych palív poukázať zvyšujúci sa podiel dopravy na vzniku emisií skleníkových plynov. Zdôrazňujú, že jedným z dostupných spôsobov zlepšenia ovzdušia a spomalenia klimatických zmien je väčšie využívanie bicyklov a mestskej hromadnej dopravy.

„Doprava má výrazný vplyv na klimatickú zmenu. Emisie CO2 z dopravy stúpli na Slovensku z 3,8 milióna ton v roku 1991 až na 6,7 milióna ton v roku 2008. Podiel dopravy na celkových emisiách CO2 tak vzrástol zo šesť percent na viac ako 14 percent celkových emisií skleníkových plynov, z čoho až polovica pripadá na individuálnu automobilovú dopravu. V čase, kedy sa klimatická zmena stala vážnym problémom pre životné prostredie, zdravie ale aj ekonomiku, je nutné tento trend zastaviť,“ cituje tlačová správa koordinátora klimatickej kampane Greenpeace Pavla Širokého.

Spotreba palív stúpla o viac ako polovicu

Podľa neho od roku 2001 do roku 2009 stúpla spotreba palív v doprave o viac ako 50 percent. Doprava sa tak podieľa na konečnej energetickej spotrebe Slovenska približne 24 percentami, kým v roku 2001 to bolo iba 13 percent. Doprava sa tak stala v podstate jediným sektorom, kde za posledných 10 rokov výrazne stúpla spotreba energií aj emisie skleníkových plynov. „Riešením problémov dopravy v našich mestách určite nie je budovanie stále širších ciest a stále väčších parkovacích domov, ale podpora cyklistov, cyklotrás a parkovacích miest pre bicykle. Je to jeden zo spôsobov, ako môžu za pomoci mesta prispieť k ochrane životného prostredia aj jednotlivci,“ dodal Široký.

Greenpeace zdôrazňuje potrebu zlepšovania podmienok verejnej dopravy v mestách. Pomôcť môže lepšia kvalita dopravných prostriedkov a ich bezpečnosť, tiež budovanie vyhradených pruhov pre MHD a využívanie obnoviteľných zdrojov. „Ďalším riešením je aj zodpovedná politika automobilových firiem, a to najmä uprednostňovaním výroby vozidiel, ktoré majú emisie CO2 na jeden kilometer nižšie ako 120g. Do roku 2020 by postupne všetky automobilky mali v ideálnom prípade vyrábať iba autá s emisiami CO2 nižšími ako 90g/km.“ Dôležitým posunom v oblasti automobilového priemyslu by pritom podľa Greenpeace bolo aj zvyšovanie podielu elektromobilov. Elektromobily však musia spĺňať podmienku, že elektrická energia na pohon bude pochádzať z obnoviteľných zdrojov, zdôrazňujú na záver ochranári.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať