ŽIAR NAD HRONOM 15. decembra (WEBNOVINY) – Odľahčenie Žiaru nad Hronom od kamiónovej a veľkej časti osobnej dopravy patrí k najočakávanejším prínosom západného obchvatu tohto mesta, ktorý v pondelok oficiálne odovzdali do užívania predstavitelia vlády a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Presmerovaná naň bude tranzitná doprava z cesty I/50 v meste, čiže z Ulice SNP.
Na výstavbu ciest sa maximálne využívajú eurofondy
Obchvat má dĺžku 5,76 kilometra, je súčasťou plánovanej rýchlostnej cesty R2 (Trenčín – Prievidza – Zvolen – Lučenec – Rožňava – Košice) a jeho výstavba sa začala pred dvomi rokmi. Postavený je v polovičnom profile, iba posledný kilometer pred križovatkou s rýchlostnou cestou R1 (Nitra – Zvolen) je v plnom profile so štyrmi jazdnými pruhmi. Investorom stavby je NDS, zhotoviteľom firma Strabag, pričom zmluvná cena je takmer 26,2 milióna eur bez DPH. NDS výstavbu financuje z eurofondov cez Operačný program Doprava.
Premiér Robert Fico na brífingu po otvorení cesty uviedol, že Slovensko v súčasnosti na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest maximálne využíva zdroje Európskej únie. „Je rozostavaných 13 úsekov, čo je historicky najviac, a dáva sa prednosť stavbám, ktoré sú najužitočnejšie. Kto pozná tento región a chodil cez Žiar nad Hronom smerom na Handlovú, vie, ako bol Žiar nad Hronom preťažený nákladnou dopravou aj autami. Tento obchvat výrazne pomôže tomuto regiónu a teším sa, že priechody v Žiari nad Hronom budú podstatne bezpečnejšie,“ povedal Fico.
Antal verí v zlepšenie bezpečnosti občanov
Minister dopravy Ján Počiatek doplnil, že 13 aktuálne rozostavaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest má spolu dĺžku 140 kilometrov, z čoho zhruba 70 kilometrov by sa malo odovzdať do užívania do konca tohto volebného obdobia.
Primátor Žiaru nad Hronom Peter Antal pripomenul, že Ulica SNP je vyhodnocovaná ako najnehodovejší úsek v Banskobystrickom kraji. „Verím, že v týchto štatistikách padneme úplne inde a že obyvatelia mesta hneď pocítia hlavne zníženú hlučnosť a bezpečnosť,“ uviedol po otvorení obchvatu Antal.