BRATISLAVA 1. marca (WEBNOVINY) – Navrhovaná novela zákona o regulácii sieťových odvetví z dielne rezortu hospodárstva je podľa Rady pre reguláciu len spôsob ako ovládnuť výkonné funkcie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). „Otvoril by sa tým priestor pre lobistické skupiny z pozadia Ministerstva hospodárstva SR a proklamované želanie o znížení cien energií by sa čoskoro obrátilo na svoj protiklad. Svedčí o tom odobrujúci postoj ministerstva k odvolaniu Slovenského plynárenského priemyslu voči zamietnutiu návrhu na zvýšenie cien plynu pre domácnosti o 13 %, ktorý úrad zamietol,“ uvádza Rada pre reguláciu v stanovisku.
Ako ďalej konštatuje, ministerstvo doteraz neprestalo obviňovať radu z nečinnosti ohľadne návrhov na štatutárov úradu. Keby však malo podľa rady úprimný záujem na riešení stavu, ktorý kritizuje, neignorovalo by návrh rady, ktorá kandidátov navrhla pred dvoma týždňami. „Namiesto toho sa poponáhľalo úrad predbehnúť ďalším návrhom pretaveným do novely zákona. Odhalilo tým podstatu sporu – samotný kandidát nie je dôležitý, dôležité je dostať možnosť kandidáta navrhnúť. Vhodnú a poslušnú osobu už potom ministerstvo nájde,“ konštatuje Rada pre reguláciu.
Vláda by mala v stredu rokovať o návrhu novely zákona o regulácii v sieťových odvetviach. Rezort hospodárstva po tom, čo Rada Úradu pre reguláciu sieťových odvetví navrhla nominantov na predsedu a podpredsedu úradu, navrhuje odobrať Rade pre reguláciu kompetenciu týchto kandidátov navrhovať, ako aj odporučiť ich odvolanie. Predsedu a podpredsedu ÚRSO by mal podľa navrhovanej novely menovať parlament na návrh Výboru NR SR pre hospodárstvo, výstavbu a dopravu. Ministerstvo hospodárstva žiada, aby parlament o zmenách v menovaní predstaviteľov ÚRSO rokoval v skrátenom legislatívnom konaní. Regulačná novela by mala byť účinná od 1. júna tohto roka. Rada pre reguláciu pritom už kandidátov na predsedu a podpredsedu ÚRSO našla. Predsedom ÚRSO sa mal stať od 17. februára tohto roka Dušan Bernáth a jeho podpredsedom Vladimír Čepka.
Rada pre reguláciu je podľa jej vyjadrení orgánom, ktorý vypracováva strategický materiál štátnej regulácie sieťových odvetví, a to regulačnú politiku. „Zbavenie práv navrhovať a odvolávať svojich kandidátov na predsedu a podpredsedu úradu, ako priamych realizátorov jej myšlienok v praxi, by mohlo znamenať vznik nedôvery medzi dvomi regulačnými orgánmi, ich vzájomné disproporcie, čo by jednoznačne brzdilo celý výkon a efektívnosť regulácie,“ uvádza Rada pre reguláciu.