Americký technologický gigant Meta oznámil, že kvôli prísnym pravidlám Európskej únie (EÚ) týkajúcich sa transparentnosti od októbra zakáže politické reklamy na všetkých svojich platformách.
Podľa odborníka bude mať tento krok Mety výrazný dopad nielen na samotných politikov, ktorí môžu naraziť na problém pri propagácii svojich príspevkov, ale negatívny vplyv nových opatrení pocítia aj neziskovky a médiá. „Ak sa bavíme o sieťach Mety, hovoríme o platformách Instagram a Facebook, ktoré sú dve najväčšie sociálne siete na Slovensku či už v počte užívateľov alebo času, ktorý na nich ľudia trávia,“ hovorí v úvode komunikačný expert z New School CommunicationsGabriel Tóth. Len na Facebooku je zaregistrovaných na Slovensku tri milióna užívateľov, na Instagrame približne 1,5 milióna.

Prísna regulácia a vypínanie politických reklám
„Facebook aj Instagram už niekoľko rokov fungujú na tzv. knižnici reklám, ktorá funguje hlavne pre politickú reklamu. Každá politická reklama, ktorá sa spustí na Mete – teda na Facebooku alebo na Instagrame, je zaevidovaná v knižnici reklám. Vďaka tomu sa dá pozrieť ľubovoľný slovenský politik, ktorý ak púšťa nejaké politické reklamy alebo sponzoruje svoje príspevky, tak sa z tejto verejne dostupnej databázy dá zistiť, ktorý príspevok sponzoroval, približne za koľko peňazí, na aké cieľové skupiny to bolo zamerané, v ktorom období atď.,“ vysvetľoval odborník pre agentúru SITA.
Tóth upozornil, že od októbra nastupuje ešte prísnejšia regulácia, ktorá sa týka iba Európskej únie, a ktorá vyžaduje od sociálnych sietí, aby zverejňovali ešte viac informácií, respektíve nad rámec tých, ktoré sú už dnes dostupné.
„Meta tvrdí, že už dnes zverejňuje dostatočné množstvo informácií a technicky už viac zverejňovať nevedia. Európska komisia naopak tlačí, že musí zverejňovať ešte viac. Meta tým, že nedokáže splniť tieto požadované štandardy, rozhodla sa radšej úplne zakázať zapínanie politických reklám,“ priblížil Tóth detaily konfliktu, ktorý vznikol medzi spoločnosťou Meta a Európskou komisiou.

Výrazný dopad na politikov pred voľbami
Tento krok od Mety prichádza v období, keď sa blížia komunálne voľby na Slovensku a v iných európskych štátoch parlamentné voľby. Podľa odborníka nové zmeny týkajúce sa zákazu politickej reklamy môžu preto politici poriadne pocítiť.
„Myslím si, že to bude mať výrazný dopad. Sociálne siete sú dneska veľmi dôležitou súčasťou politickej komunikácie, teda toho, ako politici komunikujú so svojimi voličmi. Možnosť sponzorovať príspevky bola veľmi dôležitá jednak na zvyšovanie dosahu a jednak na cielenie reklamy. Keď napríklad chcel politik niečo ukázať voličom na východnom Slovensku, tak vedel zacieliť príspevok presne na týchto ľudí. Toto všetko sa stratí, takže politici nebudú mať možnosť využívať reklamy, zasahovať svojich voličov svojím posolstvom, ani cieliť na nich svoju reklamu,“ upozorňuje odborník.

„Zároveň platí, že ak sa bavíme o politickej reklame na sociálnych sieťach, nebavíme sa len o reklame, ktorú zapínajú politici. Meta vyhodnocuje ako politickú reklamu akúkoľvek reklamu, ktorá má sociálny a politický obsah. Patria sem teda aj reklamy neziskových organizácií alebo rôznych asociácií, ktoré nebudú môcť zrazu púšťať politickú reklamu, lebo sa to vníma ako politická komunikácia,“ vysvetľoval Tóth s tým, že tieto obmedzenia sa budú týkať aj médií, ktoré nebudú môcť po novom promovať články, ktoré majú politickú obsah.
Presunú sa ľudia na ruský Telegram?
Zaujímalo nás aj to, či tieto zmeny nevyvolajú presun užívateľov na iné sociálne siete ako napríklad na ruský Telegram, čínsku sieť TikTok, či platformu X (predtým Twitter).
„Čiastočne asi áno, ale treba si uvedomiť, že sociálne siete Mety – teda Facebook a Instagram sú tak dominantné a obrovské, že iné sociálne siete ako Telegram či X majú na Slovensku len zlomkový počet užívateľov. Nemyslím si preto, že by sa dali úplne nahradiť využívaním iných sociálnych sietí,“ skonštatoval Tóth.

Zákaz politickej reklamy je však stále predmetom rokovaní, odborník preto nevylučuje, že sa nájde nejaký kompromis medzi spoločnosťou Meta a Európskou komisiou.
„Osobne toto oznámenie od Mety vnímam skôr ako nejaký vyjednávací ťah a teraz čakajú, aká bude reakcia Európskej únie. Dopad bude obrovský nielen na samotných politikov, ale aj na neziskovky, asociácie ale aj možno médiá. Očakávam teda, že to bude veľká téma a uvidíme ako to celé dopadne, či nevznikne napokon nejaký kompromis a politická reklama bude môcť naďalej fungovať,“ uzavrel komunikačný expert.