BRATISLAVA 7. júna (WEBNOVINY) – Malým regionálnym letiskám, ktoré na svoj rozvoj nemajú dostatok peňazí, by mohli pomôcť súkromní investori.
Nejakú formu strategického partnerstva ako jednu z možností fungovania týchto letísk pripúšťa aj ministerstvo dopravy.
Denník Hospodárske noviny (HN) vo štvrtok informoval, že väčšina malých letísk pre nedostatok zdrojov možný príchod investorov víta. Peniaze chýbajú aj štátu a samosprávam ako vlastníkom regionálnych letísk.
Najďalej s hľadaním partnera je Letisko Piešťany, kde je väčšinovým vlastníkom Trnavský samosprávny kraj. „Otázka vstupu strategického partnera do spoločnosti Letisko Piešťany je stále otvorená. Rokovať sa o nej bude na riadnom valnom zhromaždení akcionárov spoločnosti. V riešení sú všetky možnosti vstupu strategického partnera,“ uviedol pre HN hovorca kraja Patrik Velšic.
Piešťanské letisko plánuje nájsť malých investorov vo svojich priestoroch, pripraviť podmienky na vstup veľkého investora a rokovať s kanceláriami a tour operátormi.
Chýbajú peniaze
Peniaze nazvyš na rozvoj nemá ani Letisko Poprad – Tatry. „Zo strednodobého až dlhodobého hľadiska potrebujeme vymeniť zastaranú techniku a uskutočniť generálnu opravu odletovej dráhy,“ informovala výkonná riaditeľka letiska Ivana Herkeľová.
Popradské letisko chce okrem toho vybudovať novú odletovú halu s parkoviskom.
Letisko Žilina má záujem o rekonštrukciu a predĺženie letiskovej dráhy, chce zaviesť pravidelnú osobnú leteckú dopravu s napojením na významné tranzitné letiská v západnej Európe.
V pláne má aj zavedenie nákladnej leteckej prepravy pre colné sklady, logistické a špedičné strediská. „Štát, a ani Žilinský samosprávny kraj, nemá také finančné prostriedky, aby sa zrekonštruovala a predĺžila letisková dráha, a preto podporujeme akýkoľvek model jeho rozvoja, vrátane vstupu strategického investora,“ konštatoval pre HN predseda kraja Juraj Blanár (Smer-SD).
Keďže Letisko Sliač prevádzkuje armáda, potenciálny partner by jej musel prispôsobiť svoje zámery. Letisko má záujem získať leteckých prepravcov do Londýna, Prahy a Viedne cez tender. „Chceme zmapovať trh a zistiť, či naša ponuka je pre nich zaujímavá,“ povedal obchodný riaditeľ sliačskeho letiska Milan Ligoš.
Hľadanie investorov môže byť úspešné
Podľa analytikov do úvahy prichádzajú viaceré možností. Hľadanie súkromných partnerov pre jednotlivé letiská môže byť úspešné. Partner poradenskej spoločnosti Deloitte Ivan Lužica hovorí, že to môže byť nielen nájom, ale aj príchod leteckého prepravcu.
Stanislav Polonský z konzultačnej spoločnosti PwC si myslí, že záujem o prevádzku regionálnych letísk by mohli mať menšie spoločnosti, ktoré majú podobné skúsenosti v Európe, pravdepodobne s miestnym partnerom.
Bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej pre dopravu Ondrej Matej (SDKÚ-DS) sa nazdáva, že záujem môže byť len o Letisko Poprad – Tatry, a to je pre jeho strategickú polohu.
Ministerstvo dopravy pokračuje v tendri na výber poradcu pre príchod strategického investora na bratislavské letisko. Prípadný budúci partner najväčšieho domáceho letiska by napríklad mohol získať koncesiu na jeho prevádzku počas 30 rokov. Cez podobný tender chce rezort vybrať aj poradcu pre zabezpečenie vstupu strategického partnera pre Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.