Ľ. Fellner: Ako sa stal z dobrodruha-lekára podnikateľ

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: Soňa Vozárová, Paneurópska vysoká škola

BRATISLAVA 22. marca (WBN/PR) – Príbeh CK Bubo a jej zakladateľa Ľ. Fellnera patrí medzi najfascinujúcejšie biznis story na Slovensku. Ernst&Young Podnikateľ roka 2011 počas svojej prednášky na Paneurópskej vysokej škole okrem množstva cestovateľských zážitkov objasnil aj rozdiel medzi úspešnými a neúspešnými.

BUBO vzniklo hneď po revolúcii, doslova „na kolene“. „Chceli sme spoznávať svet a nikto sme nemali peniaze, tak sme si založili cestovnú kanceláriu a cestovali starou karosou, z ktorej nám niekde v Maroku odpadli dvere“, s úsmevom spomína Fellner.

Z DOBRODRUHOV PODNIKATELIA

Prvý veľký skok prišiel na prelome milénia. Práve v tomto čase nastala panika kvôli zlyhaniu techniky, nikto nechcel lietať, takže letenky boli mimoriadne lacné. BUBO to využilo na svoju prvú expedíciu cez púšť Kalahari, čo bol začiatok expanzie dobrodružných expedícií do najodľahlejších kútov planéty. Druhý, kľúčový zlom, prišiel v roku 2004. „Keď sme začínali, cestovala s nami budúca elita – právnici, doktori, biznismeni. Tí medzičasom zbohatli, sú náročnejší na komfort, no naďalej túžia po cestovateľských zážitkoch. Preto dnes kombinujeme veľmi kvalitné ubytovanie s dobrodružstvom“, odhaľuje čaro udržania si zákazníka inováciou produktu Fellner. „Nech ostatné cestovné kancelárie majú Chorvátsko a nám zostane ten zvyšok. My sme chceli robiť, poznávať, nie ležať pri mori“, s úsmevom načrtáva svoju filozofiu Ľ. Fellner.

SILA INTERNETU A SPOĽAHLIVÝCH PARTNEROV

BUBO ako jedna z prvých slovenských firiem naplno využila silu internetu. Jeho web bol v roku 2001 (v čase vzniku Googlu) vyhodnotený za najlepší a zájazdy si online nakupovalo až 80 % klientov, dnes je tento pomer ešte vyšší.

A ako si BUBO budovalo spoľahlivú sieť partnerov v odľahlých krajinách, ktoré ponúkajú? Cez charitu. „Iné firmy v tom nevideli zmysel, my sme si zatiaľ získali dôveru domácich a z nej ťažíme,“ hovorí Fellner.

Paradoxne, aj v čase krízy im biznis s dobrodružnými zájazdmi s kvalitným ubytovaním rastie. Podľa šéfa CK BUBO ovládajú až 90 % slovenského trhu v tomto segmente, expandujú do ČR. Ako perličku uviedol pripravovaný letný zájazd na Severný pól, ktorý je už dnes vypredaný, napriek cene 20 000 EUR na osobu. „Produkt sa dá ľahko skopírovať, lietadlo i hotel môže mať každá CK ten istý, potom je to o dotiahnutí detailov“, načrtáva konkurenčnú výhodu Fellner.

EXTERNÝM MANAŽÉROM NEVERÍ

Fellner sa posťažoval, že mu chýbajú ľudia do manažmentu. Ten si ale potrebuje vychovať. Neverí externému manažmentu, ten vraj môže fungovať v zabehanej veľkej firme, kde len počíta čísla. „U nás tvoríme produkt, sú to detaily a nápady – malý veľký rozdiel. Len tak vieme konkurovať veľkým cestovným kanceláriám ako Čedok, alebo Satur,“ vysvetľuje Fellner.

RECEPT NA ÚSPECH

A čo odporúča Fellner študentom? „Robte všetko s nadšením. Ak budete tvrdo pracovať, urobíte dobre marketing, budete úspešní. Mne sa po revolúcii začínalo ľahšie, všetko bolo nové, bol väčší priestor. Mohli sme si dovoliť počiatočný chaos. Taká doba už nebude. Na druhej strane som začínal s 500 korunami. Dnes ak máte dobrý podnikateľský plán a prídete k niekomu, kto už zarobil, viete sa dostať ku kapitálu a uspieť. Vždy je nejaká výhoda a treba ju využiť. Výzva pre vás sú medzinárodné projekty“, zakončil šéf CK BUBO.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať