MELBOURNE 13. marca (WEBNOVINY) – Presne 110 dní trvala v motoristickej formule 1 pauza medzi poslednou veľkou cenou uplynulého ročníka a prvým tréningom novej sezóny. V piatok odštartuje skorými rannými jazdami tohtoročný seriál majstrovstiev sveta, víkend bude patriť už tradične Albert Parku v austrálskom Melbourne. Prvý meraný tréning je na programe už o 2.30 h SEČ, druhý štartuje o štyri hodiny neskôr. Sobotňajšia kvalifikácia sa začne o 7.00, nedeľňajšie preteky už o 6.00.
Mercedes opäť favoritom
Už počas zimných testov sa ukázalo, že „strieborné šípy“ budú diktovať tempo aj v tejto sezóne. Minulý rok nemecké zoskupenie po zmene technických pravidiel rozprášilo konkurenciu, jeho jazdci Lewis Hamilton a Nico Rosberg vyhrali dovedna 16 z 19 pretekov. Hamilton, ktorý v poslednom podujatí získal svoj druhý majstrovský titul, zvíťazil až v jedenástich z nich. Ak sa v Austrálii neudeje nič nevídané, mercedesy by mali v pretekoch obsadiť prvé dve miesta. Vlani si v Melbourne Hamilton síce vybojoval pole position, ale vo veľkej cene musel už v druhom kole odstúpiť pre poruchu motora a z triumfu sa tešil Rosberg.
„V tejto fáze ročníka úplne neviete, čo si máte ako jazdec myslieť. Nemôžete sa dočkať návratu do kokpitu, ale zároveň neviete, čo prinesie nová sezóna. Testy vám dajú aký taký obraz o tom, ako sa auto správa. Vlaňajšok bol jednoducho úžasný a radi by sme si to zopakovali. Ostatní nás však neprestanú naháňať. Som si istý, že sezóna bude napínavá a bude sa bojovať o pozície. To milujem, pretože to milujú sledovať aj fanúšikovia. V štartovom poli je plno kvalitných pilotov a všetci chcú vyhrávať. Cítim sa čerstvý, oddýchnutý. Som pripravený. Myslím si, že ako jazdec som rok čo rok silnejší a zlepšiť sa chystám aj teraz,“ povedal úradujúci šampión Hamilton pre oficiálnu stránku svojho zamestnávateľa.
O druhé miesto Williams, Red Bull a Ferrari
Vlani sa o striebornú pozíciu v Pohári konštruktérov bili Red Bull s Williamsom, napokon sa z lepšieho umiestnenia tešil výrobca energetických nápojov. V tejto sezóne by to malo byť ešte vyrovnanejšie, pretože sa zdá, že Ferrari vstáva po príchode Sebastiana Vettela z popola. Bývalý pilot Red Bullu nahradil Fernanda Alonsa, ktorý po rokoch bez titulu zamieril hľadať nové výzvy do McLarenu. V zimných testoch scuderia prekvapila svojimi výkonmi a postavila do pozoru aj tých najlepších. Minulý rok bol pre taliansky tím plný sklamania a prvýkrát za 21 rokov nezískal ani jedno víťazstvo. Zmeny nastali aj na najvyšších pozíciách, prišiel nový prezident aj šéf a vo Ferrari chcú tento rok vyhrať dve veľké ceny.
„Počas zimy sme dokázali splniť väčšinu z toho, čo sme si naplánovali. Teraz je čas preniesť to na trať v Austrálii a zistiť, ako na tom sme. Okruh v Melbourne je veľmi pekný, ale tým, že ide o verejné cesty, je to dosť náročné. Povrch je pomerne hrboľatý, a preto aj zradný,“ povedal štvornásobný svetový šampión pre formula1.ferrari.com. Williams by mal s motormi Mercedes miešať kartami v popredí a mal by byť najväčším rivalom „strieborných šípov“. Zlepšenie hlásia aj z Renaultu, ktorého pohonnú jednotku využíva práve Red Bull.
Nový začiatok pre McLaren
Britský tím urobil pre začiatkom tohto ročníka výraznú zmenu, keď od motorov Mercedes prešiel k Honde. Predchádzajúca spolupráca s japonskou automobilkou priniesla McLarenu v rokoch 1988 – 1992 štyri majstrovské tituly: Ayrton Senna sa tešil trikrát (1988, 1990, 1991) a raz Alain Prost (1989). Vo všetkých štyroch prípadoch získal McLaren aj Pohár konštruktérov. Momentálne tím z Wokingu prežíva ťažké obdobie, vôbec mu nevyšli zimné testy pre sústavné problémy s pohonným agregátom.
McLaren navyše prišiel aj o Alonsa, ktorý koncom februára nepríjemne havaroval počas testov v Barcelone. V Austrálii ho nahradí Kevin Magnussen. Nikto však nevie, čo od McLarenu môže očakávať. V podobnej situácii bol vlani aj Red Bull, no v úvodnom podujatí dokázal Daniel Ricciardo skončil na druhom mieste. Neskôr ho diskvalifikovali.
„Naším cieľom v Austrálii bude dokončiť preteky a odjazdiť čo najviac kilometrov, aby sme vyriešili naše problémy. Veľa sme toho nenatestovali, takže sme nemohli zapracovať na vývoji a základnom nastavení auta. Nemám žiadne ciele, pokiaľ ide o umiestnenie v Melbourne. Myslím si, že väčšina očakáva, že ani nedokončíme veľkú cenu. Bolo by však hlúpe si to nemyslieť, pretože sme v testoch nevyskúšali ani pretekovú simuláciu. Chceme vyhrávať, strata bodov v Melbourne nás nebude trápiť. Zaujíma nás budúcnosť a dôležité bude to, ak počas roka dosiahneme veľké bodové zisky,“ povedal pre autosport.com Jenson Button.
Zmena motorov, menej tímov, noví jazdci
Dva tímy pristúpili k zmenám dodávateľov pohonných jednotiek. K spomenutému McLarenu sa pridal aj Lotus, ktorý vymenil vlani nevýrazný Renault za spoľahlivý Mercedes. Ukázalo sa to aj v zimných testoch, dvojica Romain Grosjean a Pastor Maldonado si to pochvaľovala. Na štartovom rošte oproti vlaňajšku bude o jeden tím menej (celkovo 10), nepredstaví sa Caterham. Jeho majetok je od 11. marca k dispozícii v aukcii. Na poslednú chvíľu sa dokázala vrátiť Marussia, ktorú zachránil najmä britský investor Stephen Fitzpatrick.
Zoskupenie bude vystupovať pod upraveným názvom Manor Marussia. Tento rok si v efjednotke odkrútia premiéru traja nováčikovia. Vo farbách Toro Rosso budú jazdiť mladíci Max Verstappen (17) s Carlosom Sainzom (20), Roberto Merhi sa predstaví v kokpite Manor Marussia a Felipe Nasr, ktorý vlani testoval za Williams, by mal jazdiť za Sauber. Všetko však komplikuje nečakaný návrat Gieda van der Gardeho, ktorý vyhral súd so švajčiarskou stajňou a v monoposte C34 by mal nahradiť jedného z dvojice Nasr, Marcus Ericsson. Zmena nastala aj v kalendári, po 23 rokoch sa vráti do kolotoča F1 Veľká cena Mexika.
Výhradný dodávateľ pneumatík Pirelli priviezol do Melbourne stredne tvrdé a mäkké zmesi, najvyššia teplota počas víkendu by mala dosiahnuť 31 stupňov Celzia. V noci zo soboty na nedeľu sa očakávajú prehánky, no popoludní v čase pretekov by už malo byť slnečno. Živé prenosy z tréningov, kvalifikácií a pretekov budú vysielať stanice Sport1 a Sport2.
Dejisko: Albert Park v Melbourne, dĺžka okruhu 5303 metrov
Dĺžka pretekov: 58 okruhov (307,574 km)
Minuloročný víťaz: Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Michael Schumacher (Nem.) Ferrari – 1:24,125 min (2004)
Rekordér v počte víťazstiev – jazdec: Michael Schumacher 4 (2000 – 2002, 2004)
Rekordér v počte víťazstiev – tím: McLaren 12
História: Veľkú cenu Austrálie zaradili do programu MS F1 v roku 1985, keď sa jazdila na mestskom okruhu v Adelaide ako posledné preteky sezóny. Od roku 1996 sa pretekári stretávajú v Melbourne a v termínovej listine sa VC Austrálie presunula na začiatok sezóny.
Kuriozita: V roku 1991 sa v Adelaide uskutočnili najkratšie preteky v histórii MS F1, pretože Veľkú cenu museli prerušiť pre silný dážď už po 14 kolách.
2014 – Nico Rosberg (Nem.) Mercedes
2013 – Kimi Räikkönen (Fín.) Lotus
2012 – Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2011 – Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2010 – Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2009 – Jenson Button (V. Brit) Brawn GP
2008 – Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 – Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 – Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 – Giancarlo Fisichella (Tal.) Renault
Mercedes – Lewis Hamilton (V. Brit.), Nico Rosberg (Nem.) – F1 W06 Hybrid
Red Bull – Daniel Ricciardo (Aus.), Daniil Kvjat (Rus.) – RB11
Williams – Valtteri Bottas (Fín.), Felipe Massa (Braz.) – FW37
Ferrari – Sebastian Vettel (Nem.), Kimi Räikkönen (Fín.) – SF15-T
McLaren – Fernando Alonso (Šp.), Jenson Button (V. Brit.) – MP4-30
Force India – Nico Hülkenberg (Nem.), Sergio Pérez (Mex.) – VJM08
Toro Rosso – Max Verstappen (Hol.), Carlos Sainz (Šp.) – STR10
Lotus – Romain Grosjean (Fr.), Pastor Maldonado (Ven.) – E23 Hybrid
Manor Marussia – Will Stevens (V. Brit.), Roberto Merhi (Šp.) – MR03
Sauber – Marcus Ericsson (Švéd.), Felipe Nasr (Braz.), Giedo van der Garde (Hol.) – C34
15. marca: Veľká cena Austrálie – Melbourne
29. marca: Veľká cena Malajzie – Sepang
12. apríla: Veľká cena Číny – Šanghaj
19. apríla: Veľká cena Bahrajnu – Sakhir
10. mája: Veľká cena Španielska – Barcelona
24. mája: Veľká cena Monaka – Monte Carlo
7. júna: Veľká cena Kanady – Montreal
21. júna: Veľká cena Rakúska – Spielberg
5. júla: Veľká cena Veľkej Británie – Silverstone
19. júla: Veľká cena Nemecka – Hockenheim (zatiaľ nie je potvrdené)
26. júla: Veľká cena Maďarska – Budapešť
23. augusta: Veľká cena Belgicka – Spa-Francorchamps
6. septembra: Veľká cena Talianska – Monza
20. septembra: Veľká cena Singapuru – Marina Bay
27. septembra: Veľká cena Japonska – Suzuka
11. októbra: Veľká cena Ruska – Soči
25. októbra: Veľká cena USA – Austin
1. novembra: Veľká cena Mexika – Mexico City
15. novembra: Veľká cena Brazílie – Sao Paulo
29. novembra: Veľká cena Abú Zabí – Yas Marina