KOŠICE 28. októbra (WEBNOVINY) – Košický samosprávny kraj (KSK) zámer zavedenia bezplatného cestovania v železničnej doprave pre vybraných cestujúcich nevníma ako koncepčný a systémový krok. Je pravdepodobné, že toto opatrenie vyvolá zmeny dopravného trhu, ktoré spôsobia problémy vo financovaní pravidelnej autobusovej dopravy vo verejnom záujme, čo následne vyvolá výrazné disproporcie v dopravnej ponuke krajov. Pre agentúru SITA to uviedla hovorkyňa KSK Zuzana Bobríková.
„Systémovým opatrením, ktoré by sa týkalo občanov celého územia Slovenska, by bolo stanovenie jednotných sociálnych zliav vo verejnej autobusovej aj železničnej doprave z úrovne štátu a kompenzácia sociálnych zliav zo štátneho rozpočtu. Zavedenie jednotnej tarifnej politiky vo verejnej pravidelnej doprave by zároveň vytvorilo ideálny priestor pre zavedenie integrovaných dopravných systémov na Slovensku, ktoré sú dominantným prvkom operačných programov v období 2014 – 2020,“ uviedla Bobríková.
Autobusári považujú vlaky zadarmo za nesystémový krok
ZSSK Cargo dohodla všetky podmienky predaja podielu vozňov
Vlaky zadarmo budú stáť viac, upozorňuje exporadca Radičovej
Matovičovi prekáža, že vlaky zadarmo budú aj pre Rakúšanov
Autobusová doprava poskytuje na území KSK 26,2 milióna kilometrov (km) ročne, t.j. viac ako štyri tisíc autobusových spojov denne. V kraji je 1 816 autobusových zastávok. Pravidelnú autobusovú dopravu zabezpečuje 458 autobusov a 650 vodičov. Ročne sa vo verejnom záujme prepraví 24 miliónov cestujúcich.
Kvalita autobusovej dopravy sa zvýšila
Samosprávne kraje poskytujú dopravcom príspevky za služby vo verejnom záujme. Výška príspevkov je určovaná na základe zúčtovania ekonomicky oprávnených nákladov a posúdenia výnosov dopravcov ako rozdiel medzi nimi.
Bobríková uviedla, že celková odsúhlasená suma príspevku v KSK za rok 2013 bola 15 858 102 eur, z toho bolo 3 961 652 eur na kompenzáciu sociálnych zliav poskytovaných v pravidelnej autobusovej doprave – žiaci, študenti, občania nad 70 rokov veku, ZŤP. Po prepočítaní sú priemerné hodnoty v KSK za rok 2013 nasledovné – príspevok 0,606 eura na kilometer, náklad dopravcov 1,198 eura na kilometer.
Okrem rozsahu dopravnej obslužnosti je podstatná podľa KSK aj jej kvalita, ktorá sa od prebratia originálnych kompetencií v pravidelnej autobusovej doprave od štátu podľa kraja výrazne zvýšila. Prispela k tomu každoročná 10-percentná obnova vozidlového parku prímestskej pravidelnej autobusovej dopravy (v roku 2014 už celkovo 80 percent), čo znamená zmenu priemerného veku autobusov zo 14,47 roka v roku 2006 na zhruba 6,1 roka na konci roka 2014.
Zníženie nákladov sa netýka väčšiny obyvateľov
Tento posun zvýšil podľa KSK bezpečnosť a pohodlie cestujúcich a zvýšila sa aj spoľahlivosť a rýchlosť dopravných služieb. Rovnako sa zaviedlo aj vybavenie všetkých autobusov GPS modulmi na permanentný monitoring, ktorý má za cieľ zabezpečiť čo najpresnejšie dodržiavanie cestovného poriadku a zaistenie prestupov medzi spojmi. Ďalším krokom je zachovanie výšky cestovného a sociálnych zliav od 1. 1. 2011, bez ohľadu na výrazné zvýšenie nákladov.
Pripravované opatrenie v železničnej doprave má podľa ministerstva dopravy za cieľ nielen znížiť náklady na cestovanie pre spomínané skupiny obyvateľov, ako sú študenti alebo cestujúci za prácou, ale aj zvýšiť počet vlakov, ktoré po Slovensku premávajú.
„Zníženie nákladov sa však netýka väčšiny obyvateľov KSK a rozšírenie služieb sa netýka zrušených tratí, ani tratí s najmenšou dopravnou ponukou. Naopak, predpokladaný potenciál úbytku cestujúcich z autobusovej dopravy, ktorý sme v spolupráci s autobusovými dopravcami predbežne vyčíslili na 1,5 milióna cestujúcich ročne, sa dotkne hlavne liniek, na ktorých je najväčší počet cestujúcich, no v autobusovej a železničnej doprave nemajú súbežnú trasu. Celkový dopad na financovanie pravidelnej autobusovej dopravy vo verejnom záujme (úbytok tržieb), vytvorí tlak objednávateľov na rušenie najmenej využívaných autobusových spojov a pravdepodobne dôjde k situácii, keď budú rušené dopravné spojenia obcí z regiónov, ktoré nemajú dopravnú ponuku železničnej dopravy,“ upozorňuje Bobríková.
V Košickom kraji bude znevýhodnených 357 obcí
Dopravná obslužnosť v KSK je v rozhodujúcej miere zabezpečená službami pravidelnej autobusovej dopravy, ktorá obsluhuje všetky obce. Od prechodu kompetencií autobusovej dopravy na VÚC je rozsah služieb zachovaný (zhruba 26,2 milióna km) a prispôsobovaný reálnemu záujmu cestujúcich.
„Železničná doprava poskytuje na území KSK 4,4 milióna km ročne – 1,5 milióna km osobnými vlakmi a 2,9 milióna km regionálnymi expresmi. Priamu možnosť využiť železničnú osobnú dopravu má len 83 obcí v KSK. Ostatných 357 obcí je odkázaných na autobusovú dopravu, ktorá v ideálnom prípade tvorí prípoj k vlakom. V mnohých prípadoch je však autobusová doprava jedinou možnosťou dopravy do práce a škôl v okresoch Sobrance, takmer celý okres Rožňava, severná časť okresu Trebišov a južná časť okresu Michalovce,“ zdôraznila Bobríková.
Na posúdenie významu železničnej dopravy je potrebné podľa KSK zohľadniť nielen rozsah ponúknutých služieb, ale aj rozsah pokrytia kraja železničnými traťami. V Košickom kraji v rokoch 2003 – 2012 bola postupne zastavená osobná železničná doprava na tratiach Plešivec – Slavošovce, Plešivec – Muráň, Rožňava – Dobšiná, Turňa n. B. – Plešivec, Moldava n. B. – Medzev, Spišská Nová Ves – Levoča, Spišské Vlachy – Spiš. Podhradie, Košice – Kechnec, Trebišov – Vranov n. T., Bánovce n. O. – Veľké Kapušany.