BRATISLAVA 15. októbra (WEBNOVINY) – Koncesionárska spoločnosť Granvia, a.s. Bratislava si pri výstavbe štyroch úsekov rýchlostnej cesty R1 cez druhý balík PPP medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami, vrátane severného obchvatu Banskej Bystrice uplatňuje viacero kompenzačných udalostí za zvýšené náklady. Tie by podľa ministerstva dopravy v konečnom dôsledku znamenali navýšenie ceny za rýchlostnú cestu. „Ministerstvo má za to, že väčšina uplatňovaných nárokov je neoprávnených,“ uviedol v piatok pre agentúru SITA Ľubomír Tuchscher, riaditeľ odboru pre vzťahy s verejnosťou na ministerstve dopravy.
Dlhý zoznam kompenzačných udalostí na stavbe R1 podľa rezortu dopravy spochybňuje tvrdenia bývalého premiéra Roberta Fica i ministra dopravy Ľubomíra Vážneho, že cena za PPP projekty je pevná a žiadne ďalšie navyšovanie nákladov štátu nehrozí. „Žiaľ, bývalé vedenie ministerstva dopravy dostalo Slovensko do nevýhodnej situácie. V snahe stavať za každú cenu urobilo v rámci vyjednávaní mnohé ústupky, vrátane nedostatočnej záruky, že takzvaný nezávislý dozor platený koncesionárom bude naozaj nezávislý,“ dodal Tuchscher. Rezort dopravy podľa neho odmieta len pasívne prijímať uplatňované nároky koncesionára a bude veľmi tvrdo chrániť záujmy Slovenska a rozporovať dodatočné požiadavky koncesionára.
Poslanec za Smer a exminister dopravy Ľubomír Vážny v reakcii pre agentúru SITA uviedol, že koncesná zmluva obsahuje kompenzačné udalosti pri nepredvítateľných situáciach, medzi ktoré patrí aj archeologický prieskum. Žiadny zhotoviteľ podľa neho nepristúpi na uzatváranie zmluvy bez takýchto kompenzačných udalostí.
„Nezávislý inžinier, respektíve dozor je síce platený koncesionárom, ale vyberaný ministerstvom. Ministerstvo má v tomto prípade právo veta, to znamená, že ak je pochybnosť o neobjektívnosti nezávislého inžiniera, jednoducho ho môže vymeniť,“ tvrdí Vážny. Dodal, že súčasné vedenie rezortu dopravy môže byť šťastné, že má takúto zmluvu. Malo by si ju podľa neho naštudovať a riadne uplatniť práva štátu, ktoré z nej vyplývajú. „Bol by som radšej, keby súčasné vedenie uzatváralo nové zmluvy v podobe aspoň čiastkových kontraktov, aby sa títo kritici naučili a zistili, aké náležitosti musia obsahovať kontrakty dvoch zmluvných strán a ako vyzerá investičný proces, namiesto tárania,“ poznamenal Vážny.
Stavbu úsekov R1 zabezpečuje spoločnosť Granvia Construction, s.r.o. Bratislava, ktorá je súčasťou spoločnosti Eurovia CS, a.s. Praha. Spoločnosť Granvia, a.s. založilo francúzsko-holandské konzorcium Vinci Concessions S.A. a ABN AMRO Highway B.V., ktoré uspelo v tendri na výstavbu a prevádzku 52 kilometrov úsekov R1.
Stavebné konzorcium Granvia v piatok doručí ministerstvu dopravy dôkazy, že jeho náklady sa zvýšili, informoval denník Hospodárske noviny. Ide o práce, s ktorými štát ani stavbári pri podpise zmluvy nepočítali, napríklad archeologické nálezy a odstraňovanie objavenej munície. Granvia by mala ministra dopravy Jána Figeľa presvedčiť, aby tieto náklady uhradil z rezortnej kasy. „Okrem toho mu možno oznámi, že túto cestu nedokončí v lete budúceho roka, ale neskôr,“ uviedli HN. Pôvodne mal projekt, ktorý bude štát splácať 30 rokov, podľa novín stáť zhruba 3,2 mld. eur, neskôr však cena stúpla na 3,8 mld. eur pre zdraženie bankových úverov. Návrhy stavbárov má posúdiť nezávislý dozor. Ak by sa štát s investorom na sume odškodnenia nedohodli, mohol by o tom rozhodnúť arbitrážny súd.
SITA