Toxický prach z pneumatík: Hrozba pre oceány a najhorší zdroj mikroplastov?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Traffic_jam
traffic jam in Hamburg
Tento článok pre vás načítala AI.

Až 78 % mikroplastov v oceánoch pochádza z pneumatík

Podľa štúdie Pew Charitable Trust zverejnenej v roku 2020, až 78 % mikroplastov znečisťujúcich naše oceány pochádza zo zdroja, ktorý možno bežne nájsť na každom automobile – z pneumatík. Sú zložené z asi 24 % syntetického kaučuku. Tento variant plastu je vyrábaný z vedľajších produktov ropy a pri bežnom používaní vozidla sa postupne rozkladá.

No nejde len o rozklad na mikroplasty, ako referuje web Euronews. Podľa najnovších vedeckých výskumov je najväčším problémom chemické zloženie pneumatík. Okrem iného obsahujú ťažké kovy ako meď, olovo a zinok, čo zvyšuje obavy o dopady na oceány a celkovú ekosystémovú stabilitu.

Car is standing on the breakdown lane, asphalt and tyre, Italy
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/

Aké škody na životnom prostredí spôsobujú pneumatiky automobilov?

Dvadsať rokov dozadu začal hromadný úhyn lososov na západnom pobreží Spojených štátov upozorňovať na ekologické riziká spojené s používaním pneumatík. Táto udalosť bola jedným z prvých signálov poukazujúcich na potenciálne nebezpečenstvo, ktoré pneumatiky môžu predstavovať pre životné prostredie.

Ukázalo sa, že vinníkom je chemická zložka 6PPD, bežne pridávaná do pneumatík, ktorá predlžuje ich životnosť a zamedzuje praskanie materiálu. Keď je však táto zložka vystavená prízemnému ozónu, transformuje sa na niekoľko iných chemikálií. Medzi nimi sa nachádza aj zlúčenina, ktorá sa ukázala ako vysoko toxická pre rôzne druhy živočíchov.

Ako ohrozujú naše zdravie toxické látky?

Aktuálne údaje o dopade pneumatík na životné prostredie a zdravie sú zarážajúce. Z britského výskumu vyplýva, že štyri pneumatiky na aute vypustia až bilión častíc za každý ujdený kilometer. Tieto častice sú tak jemné, že majú schopnosť prenikať skrz pľúcne tkanivo až do krvného obehu, čím predstavujú vážne riziká pre zdravie.

Znečistenie životného prostredia z pneumatík v určitých situáciách dosahuje úrovne emisií z výfukových plynov. Výsledky jednej štúdie ukázali, že emisie z pneumatík a bŕzd môžu v niektorých oblastiach, väčších metropol, dokonca prekonať emisie výfukových plynov.

Bay bridge of San Francisco
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/

Existujú riešenia?

V oblasti ekologických inovácií sa skúma využitie púpavy a sójového oleja na zvýšenie podielu prírodného kaučuku v pneumatikách. Nemecká firma Continental Tire Company, vyrábajúca cyklistické pneumatiky z koreňov púpav obsahujú o 25 % menej karcinogénnych zlúčenín, avšak tiež obsahujú niektoré problematické látky.

Boj proti znečisteniu prachom z pneumatík si vyžaduje tiež prísnejšie regulácie. V EÚ od roku 2025 nadobudnú platnosť nové pravidlá „Euro 7“, ktoré ako prvé na svete ustanovia limity pre emisie škodlivých častíc z bŕzd a mikroplastov z pneumatík, vrátane tých na elektrických vozidlách, ktoré kvôli vyššej hmotnosti vyrábajú viac emisií.

Close up of an electric car being charged at a charging station.
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.com/
Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať