Solárna železnica realitou? Švajčiarsko má prvý pilotný projekt

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Railroad tracks with a train passing next to a field of solar panels seen from above
Railroad tracks with a train passing by next to a field of solar panels producing clean renewable energy seen from above. Foto: ilustračné, www.gettyimages.de
Tento článok pre vás načítala AI.

Solárne panely sa majú po prvýkrát na svete rozmiestniť „ako koberec“ na železničných tratiach vo Švajčiarsku. Švajčiarsky startup Sun-Ways dostal povolenie na trojročný pilotný projekt v západnom kantóne Neuchâtel. Práce sa začnú na jar 2025, uvádza portál Euronews.

Vzhľadom na to, že klimatická kríza si vyžaduje urýchlenie energetickej transformácie Európy, vývojári vidia nový potenciál v netradičných povrchoch. Priestor pre solárne systémy sa nachádza na okrajoch ciest, vodných nádržiach a farmách.

Ďalšie spoločnosti experimentujú s pridávaním fotovoltických prvkov aj na železničné podvaly.Spoločnosť Sun-Ways si však ako prvá dala patentovať odnímateľný systém, a to v spolupráci s EPFL, švajčiarskym federálnym technologickým inštitútom v Lausanne.

„Bude to prvýkrát, čo budú solárne panely nainštalované na železničnej trati, po ktorej prechádzajú vlaky,“ povedal pre SWI swissinfo.ch generálny riaditeľ spoločnosti Sun-Ways Joseph Scuderi.

Možnosť odstránenia panelov je kľúčovou inováciou, pretože železničné trate je potrebné z času na čas uvoľniť kvôli nevyhnutným údržbovým prácam.

Foto: https://solarimpulse.com/
Foto: https://solarimpulse.com/

Ako sa solárne panely inštalujú na železničné trate?

Švajčiarska spoločnosť Sun-Ways využíva mechanický systém na inštaláciu odnímateľných solárnych panelov.Špeciálne upravený vlak, vyvinutý švajčiarskou spoločnosťou Scheuchzer, ktorá sa zaoberá údržbou tratí, bude jazdiť po koľajniciach a počas jazdy ukladať fotovoltaické panely.

Spoločnosť Sun-Ways tento proces prirovnáva k „rozbaľovaniu koberca“.Tento špeciálne navrhnutý vlak využíva piestový mechanizmus na rozvinutie metrov širokých panelov, ktoré sú vopred zmontované vo švajčiarskej továrni. Spoločnosť tvrdí, že dokáže nainštalovať až 1 000 m² solárnych panelov za deň.

Získanie súhlasu od úradov bolo náročné. Federálny úrad pre dopravu minulý rok z preventívnych dôvodov žiadosť zamietol. Po desiatich mesiacoch vývoja a testovania prototypov však spoločnosť Sun-Ways získala povolenie na začatie aplikácie technológie na otvorenej trati v kantóne Neuchâtel.

Počas trojročnej testovacej fázy sa na 100-metrový úsek trate, ktorý prevádzkuje kantonálna dopravná spoločnosť transN, nainštaluje 48 panelov. Náklady na tento projekt sa odhadujú na približne 585 000 CHF (623 000 EUR).

Elektrická energia vyrobená fotovoltaickým systémom sa bude dodávať do elektrickej siete a využívať na napájanie domácností, keďže jej priame využitie v železničnej prevádzke by bolo technicky náročnejšie.

Solárna železnica realitou? Švajčiarsko má prvý pilotný projekt
Foto: https://solarimpulse.com/

Aký je potenciál výroby energie zo solárnych panelov na železničných tratiach?

Spoločnosť Sun-Ways má ambiciózne plány v oblasti ekologických inovácií. Teoreticky by sa panely mohli rozmiestniť po celej 5 317 kilometrov dlhej železničnej sieti Švajčiarska. Fotovoltaické články by pokryli plochu zodpovedajúcu 760 futbalovým ihriskám.

Prirodzene, inštalácia solárnych panelov v tuneloch by nemala zmysel. Sun-Ways odhaduje, že švajčiarska železničná sieť by mohla ročne vyrobiť jednu terawatthodinu (TWh) solárnej energie, čo predstavuje približne 2 % celkovej spotreby energie v krajine.

Solárna železnica realitou? Švajčiarsko má prvý pilotný projekt
Foto: https://solarimpulse.com/

Okrem Švajčiarska sa spoločnosť podieľa na podobných projektoch plánovaných v Španielsku, Rumunsku a Južnej Kórei. Baptiste Danichert, spoluzakladateľ spoločnosti Sun-Ways, minulý rok pre SWI Swissinfo uviedol: „Na svete je viac ako milión kilometrov železničných tratí. Veríme, že 50 % svetových železníc by mohlo byť vybavených naším systémom.“

Spoločnosť však ešte musí preukázať životaschopnosť svojho riešenia prostredníctvom pilotného projektu. Medzinárodná únia železníc už skôr vyjadrila obavy týkajúce sa možnosti vzniku mikrotrhlín na paneloch, zvýšeného rizika požiarov v zelených oblastiach a potenciálneho rozptyľovania rušňovodičov odrazmi svetla.

Sun-Ways tvrdí, že ich panely sú odolnejšie ako bežné panely a môžu byť vybavené antireflexným filtrom, aby neoslňovali rušňovodičov. Zabudované senzory majú zabezpečiť správne fungovanie systému, zatiaľ čo kefy pripevnené na konci vlakov by mohli odstraňovať nečistoty z povrchu panelov.

Niektorí kritici poukazovali na to, že ľad a sneh by mohli znížiť účinnosť horizontálne umiestnených panelov. Sun-Ways však pracuje aj na riešení tohto problému – vyvíja systém na roztápanie zamrznutých zrážok.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať