Elektromobily sú často prezentované ako jedno z kľúčových riešení v boji proti klimatickej zmene. Ich nízka emisná stopa v porovnaní s konvenčnými spaľovacími motormi sa zdá byť sľubným náznakom, že prechod na elektrickú mobilitu by mohol byť cestou správnym smerom. Avšak skutočná účinnosť elektromobilov v boji proti klimatickej zmene sa môže zdať komplikovanejšia ako sa na prvý pohľad zdá.
Zachránia nás elektromobily?
Elektromobily síce môžu znížiť emisie skleníkových plynov v priamej produkcii, ale nevyrieši sa problém s celkovými emisiami výroby a likvidácie batérií. Výroba lítium-iónových batérií, ktoré sú dôležité pre fungovanie elektromobilov, si vyžaduje veľké množstvo energie a minerálnych surovín. Ťažba lítia, ktoré tieto batérie obsahujú, je značne neekologická.
Ďalší problém s negatívnym vplyvom na životné prostredie sa objavuje v súvislosti s recykláciou batérií, ktoré majú životnosť približne 25 rokov.
Recyklácia má ďalší aspekt, ktorý vyvoláva obavy. Zatiaľ čo sa neustále pracuje na vylepšeniach technológií recyklácie, súčasný proces nie je dostatočne efektívny a nedokáže spracovať stále rastúce množstvo použitých batérií. To môže viesť k hromadeniu odpadu a vznikajú ďalšie komplikácie s jeho ukladaním.
Nebezpečenstvo spaľovania pneumatík: Ekologická hrozba, ktorá sa šíri vzduchom
Prechod na elektromobilitu nebude ľahký
Odhaduje sa, že v súčasnosti je na svete v prevádzke viac ako 1,4 miliardy, potenciálne až 1,5 miliardy vozidiel – a toto číslo sa od 70. rokov 20. storočia zdvojnásobuje každých približne 20 rokov. V mnohých krajinách, či už z politického alebo logistického dôvodu nie je možné rýchlo vymeniť všetky súčasné vozidlá za elektrické. Aj keď sa miera prijatia elektrických vozidiel zrýchľuje, elektrické autá tvoria veľkú menšinu predajov nových áut.
Existuje riešenie?
Budú elektromobily zázračným riešením klimatickej zmeny? Ako bolo spomenuté vyššie, problém je v tom, že elektrické vozidlá nemajú nulové emisie a v priemere vyprodukujú viac ako osem metrických ton CO2 pri výrobe a plus ďalšie dve metrické tony CO2 ročne na základe energetického mixu používaného na výrobu elektriny. Výroba lítiových batérií pre elektrické vozidlá tiež prináša množstvo environmentálnych problémov a obmedzovania ľudských práv: vrátane otroctva detí, masívneho využívania vody, znečistenia a ďalších.
A nielen to, kolesá elektrických áut majú rovnaké katastrofálne následky ako vozidlá na fosílne palivá: pevné častice z kolies áut sa šíria ovzduším, ktoré znečisťujú životné prostredie.
Vzhľadom na tieto skutočnosti sa javí ako jediné najúčinnejšie riešenie celkové zníženie mobility. Napríklad vytvorením zelených miest, kde všetko potrebné budú mať obyvatelia vo svojej blízkosti. Tieto ekologické mestá môžu dosiahnuť obrovskú efektivitu v doprave, logistike a bývaní, čo im umožní vypúšťať podstatne menej uhlíka (a vyrúbať oveľa menej lesov, ktoré sú rozhodujúce pre premenu CO2 v našej atmosfére) ako rozľahlé predmestské zástavby.