Čína sa stala najväčším producentom a exportérom elektrických vozidiel (EV) na svete, čo má významný dopad na európsky trh a životné prostredie. Jej dominancia v oblasti elektromobilov ovplyvňuje konkurenciu v Európe. Rýchly nárast dopytu po elektrických vozidlách zároveň prináša environmentálne výzvy, referuje portál Euronews.
Pred desiatimi rokmi by sme mohli predpokladať, že narastajúca klimatická kríza nie je na zozname priorít Číny. V roku 2023 krajina zodpovedala za približne 11,9 miliardy metrických ton emisií a od roku 2006 je najväčším svetovým emitentom CO2.
Dnes je však Čína aj najväčším svetovým exportérom elektrických vozidiel (EV). Po ohromujúcom náraste výroby o 13 300 percent medzi rokmi 2017 a 2023 sa krajina dostala na vrchol tohto sektora. Podľa najnovšej správy IEA predala Čína v roku 2023 viac ako 1,2 milióna EV do zahraničia, pričom najviac z nich išlo do Európy.
Napriek tomu, že emisie oxidu uhličitého v krajine naďalej rastú, rýchla expanzia Číny do alternatívnych energií si si zaslúži pozornosť práve kvôli tomu, čo to môže znamenať pre trh s EV v Európe, ale aj pre klímu vo všeobecnosti.
Ako sa Čína dostala na vrchol trhu s EV?
Dominancia Číny na trhu s EV sa formovala už dlhší čas. Technológia EV sa stala prioritou už v roku 2001 a bola urýchlená štedrými vládnymi dotáciami pre spoločnosti vyrábajúce autobusy, taxíky a osobné automobily.
Vláda mala dostatočné podnety na to, aby uprednostnila expanziu EV. Pre mestské oblasti, ktoré boli vážne postihnuté znečistením ovzdušia, predstavovala investícia do trhu EV riešenie.
Emisie z dopravného sektora predtým predstavovali 10 percent z celkového množstva. Okrem toho umožnila výrob EV Číne znížiť závislosť na dovoze ropy, čím posilnila energetickú bezpečnosť krajiny.
S bezkonkurenčnými výrobnými a batériovými zručnosťami bola Čína pripravená dominovať na trhu EV. Kontrola takmer 70 percent vzácnych zemín potrebných pre batérie EV poskytuje krajine značnú výhodu v nákladoch a prístupe.
Čína sa tiež dobre prispôsobila miestnym trhom, prispôsobila cenové modely, nadviazala partnerstvá s miestnymi podnikmi a poskytla zábavné systémy v automobiloch, ktoré vyhovujú miestnym jazykom a kultúrnym preferenciám.
Ako je na tom Európa v oblasti EV?
V októbri 2024 EÚ zaviedla nové clá na čínske elektrické vozidlá (EV), ktoré môžu dosiahnuť až 35 percent, okrem už existujúcej dane 10 percent. Tento krok spôsobil spory medzi európskymi krajinami.
Francúzsko sa snaží chrániť svoje domáce automobilky pred konkurenciou z Číny, zatiaľ čo Nemecko, ktoré má silné obchodné väzby s Čínou, sa obáva, že Čína môže reagovať odvetnými opatreniami. Tieto napäté rokovania medzi Francúzskom a Nemeckom pokračujú.
Podľa Luccy Ewbankovej z klimatickej organizácie InfluenceMap, ak EÚ neprijme ambicióznejšie klimatické politiky, domáca výroba EV sa pravdepodobne nezrýchli.
Negatívna reakcia od výrobcov automobilov, ktorí nevyrábajú EV, môže ohroziť dôveryhodnosť EÚ v oblasti dekarbonizácie a poskytnúť čínskym automobilkám výhodu na globálnom trhu s elektrickými vozidlami.
Čo teda znamená dominancia Číny pre klímu?
Dominancia Číny na trhu s elektrickými vozidlami (EV) je považovaná za pozitívny krok pre klimatické opatrenia. Čína vyrába polovicu všetkých elektrických vozidiel na svete, čo pomáha rýchlej adopcii cenovo dostupných EV. Jej odborné znalosti v oblasti výroby batérií a inovácií umožňujú zlepšovať technológiu EV, čím sa stávajú lepšou alternatívou k autám na fosílne palivá.
Na druhej strane, environmentálne dôsledky čínskej dominancie sú zložité. Ak Čína nezabezpečí udržateľnú ťažbu materiálov potrebných pre batérie, môže to viesť k znečisteniu vody a vzduchu. Okrem toho, ak sa zvýši dopyt po elektrických vozidlách, môže to spôsobiť väčšiu spotrebu uhlia v oblastiach, kde sú elektrárne na uhlie.
Výroba batérií tiež nie je bez problémov; produkuje viac emisií ako tradičné autá, čo vytvára „uhlíkový dlh“, ktorý trvá dlhšie vyrovnať. Keď sa Európa a svet snažia dosiahnuť ciele dekarbonizácie, čínska dominancia v oblasti EV predstavuje nádejný, ale aj varovný príbeh.
Rýchle zavádzanie cenovo dostupných EV je silným nástrojom na znižovanie emisií z dopravy. Avšak je dôležité, aby sa táto transformácia riadila udržateľnými praktikami, aby sa zabezpečilo, že prechod na zelenšiu dopravu nevyvolá ďalšie environmentálne problémy.