Viac peších zón, lepšie podmienky pre cyklistov a zdravšie ovzdušie – aj to by mohli priniesť nízkoemisné zóny, ak by sa začali reálne uplatňovať vo väčších slovenských mestách. Verejnosť im začína byť čoraz viac naklonená, najmä ak ich sprevádzajú kvalitné alternatívy dopravy. Prieskum ukazuje, že podpora verejnosti rastie – a spolu s ňou aj šanca na čistejšie a zdravšie mestá.
Slováci čoraz viac podporujú ekologické opatrenia
Najnovší prieskum agentúry NMS Market Research, vypracovaný pre Cyklokoalíciu, priniesol jasné posolstvo – viac ako polovica obyvateľov Slovenska by privítala zavedenie nízkoemisných zón vo väčších mestách.
Proti tomuto opatreniu je len štvrtina respondentov. Tento výsledok súvisí s rastúcim povedomím o škodlivom vplyve dopravy na kvalitu ovzdušia a verejné zdravie.
Zaujímavosťou je, že takmer polovica opýtaných niekedy pociťuje zdravotné ťažkosti súvisiace so znečisteným vzduchom. Každý desiaty človek dokonca priznáva, že zdravotné problémy sú u neho časté alebo veľmi časté. Znepokojivým faktom ostáva aj to, že z dôvodu zlej kvality ovzdušia na Slovensku ročne predčasne zomiera až 5-tisíc ľudí.

Väčšie mestá sú na zmenu pripravené viac než menšie
Aj keď podpora zavedenia nízkoemisných zón existuje naprieč veľkosťou miest, vyššia je vo väčších mestách s viac ako 50-tisíc obyvateľmi. Tam podporuje toto opatrenie až 55 % opýtaných, kým proti je 35 %.
Rovnaký prieskum prebiehal aj v Česku a Maďarsku – z výsledkov vyplýva, že Maďari sú tejto myšlienke najviac naklonení (až 72 % v prospech), zatiaľ čo Česi sú na opačnej strane spektra s podporou len 47 %.

Nízkoemisné zóny ako stimul pre zdravšiu dopravu
Výsledky výskumu naznačujú, že zavedenie nízkoemisných zón by mohlo mať pozitívny vplyv aj na spôsob dopravy, ktorý si ľudia vyberajú. Štvrtina respondentov by po ich zavedení viac využívala chôdzu alebo bicykel, ďalších 18 % by častejšie siahlo po verejnej doprave. Oveľa menej ľudí (len 9 %) by zvažovalo nákup ekologickejšieho auta.
„Z odpovedí vyplýva, že pri správnej implementácii nemusia byť nízkoemisné zóny len nástrojom pre zlepšenie kvality ovzdušia obnovou vozového parku,“ uviedol Dan Kollár z Cyklokoalície.
„Majú potenciál prispieť aj k cieľom samospráv či štátu v podobe zníženia podielu automobilovej dopravy. Predpokladom je však súbežná podpora pešej, cyklistickej aj verejnej osobnej dopravy, aby sa predišlo negatívnym dopadom na mobilitu obyvateľstva.“

Čo by motivovalo ľudí viac podporiť zóny s obmedzenou dopravou?
Ľudia si uvedomujú význam verejnej dopravy, no jej kvalita a cenová dostupnosť sú často rozhodujúcimi faktormi pri jej využívaní. Podľa prieskumu by prijateľnejšiu verejnú dopravu ocenilo až 44 % ľudí, kvalitnejšie služby 43 %, a až 28 % by privítalo lepšiu cyklistickú infraštruktúru. Dotácie na ekologickejšie vozidlá sú až na štvrtom mieste – pre 27 % respondentov.
Z toho vyplýva, že najväčší efekt by priniesla kombinácia kvalitnej verejnej dopravy, bezpečných cyklotrás a komfortných podmienok pre peších. Až následne sú ľudia ochotní uvažovať o výmene vozidiel.

Verejnosť si praje zmenu – teraz je na rade samospráva
„Výsledky zisťovania ukazujú, že požiadavka verejnosti na čistejšie ovzdušie je prítomná a väčšina je už dnes ochotná akceptovať tento druh obmedzenia automobilovej dopravy,“ uzatvára Kollár. „Je tak na mieste preskúmavať aj tento typ opatrenia, ktorý sa u nás zatiaľ nevyskytuje, no v mnohých európskych krajinách funguje.“
Slovenská legislatíva pozná pojem nízkoemisná zóna už od roku 2016, no reálne zatiaľ nebola zavedená v žiadnom meste. V minulosti sa uvažovalo o jej zriadení v bratislavskom Starom Meste či vo Vysokých Tatrách, ale zostalo len pri plánoch.

Čo je nízkoemisná zóna?
Nízkoemisná zóna (Low-emission zone, LEZ) je geograficky vymedzené územie, do ktorého majú obmedzený prístup vozidlá nespĺňajúce stanovené ekologické normy.
Jej cieľom je znížiť úroveň znečistenia ovzdušia a tým zlepšiť verejné zdravie a kvalitu života v meste. Tento koncept úspešne funguje v mnohých európskych metropolách – a Slovensko má teraz šancu zaradiť sa medzi ne.