Automobilový pretekár Richard Gonda (21) zažil minulý rok veľmi vydarenú sezónu v pretekoch série Renault Sport Trophy, ktorá patrí do seriálu World Series by Renault (WSR). Rodák z Banskej Bystrice svojimi výkonmi na šiestich známych európskych okruhoch urobil Slovensku výbornú reklamu. Od 30. mája do 18. októbra 2015 absolvoval na nich 12 súťaží (6 šprintových a 6 vytrvalostných). So ziskom 123 bodov obsadil v kategórii Prestige (šprintové preteky) výborné 2. miesto, druhý bol aj v kategórii Endurance (vytrvalostné preteky) spolu s Andreom Pizzitolom (95 bodov), a druhý skončil aj jeho francúzsky tím ART Junior v celkovom hodnotení súťaže tímov (424 bodov).
Minulý rok počas svojej premiérovej sezóny v službách francúzskeho tímu ART Junior ste odjazdili niekoľko výborných pretekov, v ktorých ste dvakrát zvíťazili v šprintových pretekoch a trikrát ste boli spolu s tímovým kolegom Andreom Pizzitolom vo vytrvalostných súťažiach tretí. Richard, ktoré z týchto minuloročných pretekov zostanú pre vás pamätné?
Tie, ktoré som absolvoval najbližšie k Slovensku. Najkrajšie preteky som odjazdil na maďarskom Hungaroringu. Cítil som sa na ňom ako doma, lebo do Maďarska ma prišlo povzbudiť veľmi veľa priaznivcov, bola tu so mnou aj moja rodina, moji kamaráti a známi. Som rád, že som ich mohol potešiť svojim triumfom, že som im aj krásnym víťazstvom mohol takto pekne poďakovať za podporu, ktorú mi doteraz poskytli. Šprintové preteky na Hungaringu mi fantasticky vyšli, vyhral som ich s veľkým takmer polminútovým náskokom! Riaditeľ podujatia mi neskôr tvrdil, že som urobil rekord, pokiaľ ide o odstup od druhého v poradí. Pol minúty náskoku v automobilových pretekoch, v ktorých mnohokrát rozhodujú stotiny sekundy, je naozaj veľká vzácnosť.
Keď hovoríme o najkrajších minuloročných pretekoch, zákonite sa tlačí na jazyk otázka o pretekoch, na ktoré by ste veľmi radi rýcho zabudli? Ktoré podujatie vám v súťažnom ročníku 2015 nevyšlo podľa vašich predstáv?
Minulý rok veľmi zlé dopadli pre mňa preteky v anglickom Silverstone, kde ma v oboch súťažiach navlas rovnakým spôsobom odstavil Kolumbijčan Andrés Mendés. Ako pri vytrvalostných, tak aj pri šprintových pretekoch ma pri mojom povolenom manévri nezmyselne a nešportovo ´nabúral´ zozadu do boku. Dostal som defekt zadného kolesa a musel som predčasne skončiť. To isté sa mi v podstate stalo aj v nedeľu počas šprintérskej súťaže. Kolumbijčan ma opäť ´trafil´ do zadného pravého kolesa tak nešťastne, že mi poškodil pravé zadné rameno (krátka odmlka). Dostal som sa do kolízie, ktorú som nezavinil. Jej iniciátorom bol jeden veľmi zbytočne premotivovaný jazdec, ktorý nezvládol jeden manéver a zavinil kolíziu. Hovorili sme o tom po pretekoch aj s riaditeľom súťaže, lebo Mendésove manévre boli naozaj nešportové (krátka odmlka). Z jeho strany to bolo dosť neférové (krátka odmlka). Škoda, že som tie preteky nemohol dokončiť, pretože body, ktoré som na Silverstone stratil, ma pravdepodobne pripravili o celkové víťazstvo. Minulý rok v Silverstone stačilo získať tridsať bodov, a boli by sme po sezóne ešte spokojnejší (krátka odmlka). Dvadsaťpäť bodov nám totiž chýbalo na celkové víťazstvo, o ktoré sme bojovali až do posledných pretekov. Takže dve zbytočné kolízie v Silverstone nás stáli nielen veľa úsilia a snahy, ale aj nervov. Darmo sme pred samotnou súťažou trénovali tak, aby sme vydržali v tempe so súpermi, keď sme kvalifikáciu pre nehodu nedokončili a na preteky v šprinte sme museli štartovať z posledného miesta.
Veľmi dobrý výkon ste predviedli na legendárnom okruhu Le Mans a najmä v španielskom Jereze, kde ste po strhujúcej stíhacej jazde, ktorú ste začali až na 11. mieste, senzačne skončili tretí. Za svoj bojovný výkon ste si zaslúžili nie iba aplauz divákov v hľadisku, ale aj obdiv kolegov a mechanikov v boxoch jednotlivých tímov…
V Jereze bolo počasie počas oboch súťažných dní premenlivé, vďaka čomu sa štart šprintu posunul o hodinu. Pri voľbe pneumatík sme sa rozhodli pre gumy na suchú trať ako to urobila väčšina tímov. Ale už v prvom kole po súboji s tímovým kolegom Forném, s ktorým sme sa stretli v tom najmenej vhodnom úseku, som skončil na pomalšom jazdnom pruhu. Dosť som tam stratil, lebo som sa prepadol na 5. miesto, v následnom snahe o vrátenie sa na stratené priečky, som sa aj vinou agresívnej jazdy dostal na nevyschnutú časť trate a skončil som mimo nej. Do pretekov som sa vrátil na 11. mieste, z ktorého som začal stíhaciu jazdu. Pneumatiky s hladkým povrchom našťastie začali správne fungovať, čo mi veľmi pomohlo pri predbiehacích manévroch. Vďaka tomu som sa dostal na 4. miesto, keď som zajazdil najrýchlejšie kolo celých pretekov (krátka odmlka). Dvojica na čele však naďalej predvádzala tvrdé súboje. Pri jednom z nich prišlo ku kontaktu a dovtedy druhý jazdec po havárii musel odstúpiť. Vtedy chýbalo iba päť kôl do konca. Zrazu som mal šancu dostať sa na pódium, čím by som si upevnil 2. miesto v celkovom hodnotení. Som rád, že túto šancu som bezchybne využil. Finišoval som na výbornom 3. mieste! Super výkon. Ale ak som si chcel posilniť celkové 2. miesto, musel som na trati bojovať, koľko som vedel. Som rád, že som to dokázal. Bola to veľmi dobrá rozlúčka so sezónou 2015.
A tie vydarené preteky na legendárnom okruhu Le Mans?
To je kapitola sama o sebe. Pre mňa bolo fakt super zážitkom štartovať na takomto slávnom okruhu. Bolo krásne vnímať divákov za plotom, ako vám tlieskajú, ako sa z vašej jazdy radujú. Bol to krásny moment mojej kariéry, ktorý som navyše dokázal ovenčiť prvenstvom vo vytrvalostných pretekoch a druhým miestom v šprinte. Počas neho som sa snažil vyvíjať čo najväčší nátlak na prvého jazdca Daria Capitania, lebo som vedel, že som rýchlejší. Keďže obaja sme na rovinkách nemali dostatočnú rýchlosť, čo sa ukázalo hneď na štarte, nebolo možné na úzkych tratiach čisto predbiehať. Dario Capitanio si to uvedomoval, tak sa snažil nespraviť žiadnu chybu, čo mu aj vyšlo. Ja som na to ´tlačil´ ako sa dalo, no nechcel som robiť neférové kontakty, a preto som skončil druhý. Celý víkend v Le Mans však hodnotím veľmi pozitívne, dobre sme si zasúťažili. Boli to z našej strany fakt vydarené preteky. Bodaj by takých krásnych okamihov bolo v našej špoertovej kariére čo najviac.
Richard, vzhľadom na to, že minulý rok ste v súťažiach WSR iba debutovali, odjazdili ste fakt výborný súťažný ročník. S akými cieľmi a ambíciami ste sa chystali na debut vo francúzskom tíme ART Junior?
Pred začiatkom minulej sezóny som netušil, čo môžem od tohto projektu očakávať. Pre mňa to bolo množstvo nových vecí, ktoré sme vôbec nemali odskúšané (krátka odmlka). Preto sám som bol zvedavý ako sa s tým všetkým zžijem, ako si na nové auto, na nový formát súťaží, na nových kolegov v tíme zvyknem. Sadol som si do auta, ktoré som vôbec nepoznal. Išiel som jazdiť preteky, ktoré sú v hierarchii európskeho motorizmu veľmi vysoko. Potešilo ma však, že celý minulý rok som bol rýchly. Mal som svoju rýchlosť. Viem, že mnohí ľudia nad tým iba nechápavo krútili hlavou, chodili sa pýtať, že kto to jazdí, odkiaľ ten človek prišiel a podobne (smiech). Preto som rád, že hneď od začiatku sezóny som potvrdzoval svoje jazdecké umenie. Všetkým som jasne dokázal, že moje miesto v tíme ART Junior som dostal zaslúžene (krátka odmlka). Celkové druhé miesto je krásnou satisfakciou, resp. peknou odmenou za odvahu a za úsilie, ktorým som sa počas celej sezóny 2015 prezentoval, ktorým som v tomto prestížnom motoristickom seriáli pretekov zaujal aj konkurenciu.
Svoju premiérovú sezónu v sérii WSR ste začínali na okruhu Spa, ktorý patrí k vaším obľúbeným? Bolo to poznať aj na vašom výkone?
Okruh v Spa – Francorchamps, ktorý mám naozaj veľmi rád, je v belgických horách, takže tam je jedno, či prší alebo nie. Vždy je to náročné nie iba pre jazdca, ale aj pre jeho techniku. Treba vedieť dobre nastaviť auto, určiť správnu jazdeckú stratégiu. Mám to už odskúšané, takže prvú kvalifikáciu som zašiel veľmi dobre. Hneď v tej prvej, ktorú sme v novom seriáli absolvovali, sme vyhrali, vďaka čomu sme štartovali z pole position. Veľmi dobre sa to pre nás začalo… Vo vytrvalostných pretekoch som držal prvé miesto od štartu až do povinnej výmeny jazdcov. Počas nej sme stratili dosť veľa času, lebo sme potrebovali nastaviť auto. Andrea Pizzitola sa vrátil na trať na 3. mieste, ktoré udržal až do cieľa. Ja som svoju časť pretekov vyhral. V nedeľňajších šprintových pretekov som opäť štartoval z prvého radu, dlho som viedol, no preteky som nedokončil, lebo v jednej zákrute dvaja jazdci predo mnou nedobrzdili, mali kolíziu, ktorej som sa už nemohol vyhnúť. Poškodenie zadnej časti auta bolo tak veľké, že som musel zo súťaže odstúpiť (krátka odmlka). Škoda toho, lebo na preteky sme boli perfektne prichystaní, kolízia spomenutých jazdcov nám zabránila tomu, aby sme sa počas víkendu tešili z dvoch pódiových umiestnení. Bol som z toho dosť smutný, lebo do pretekov sme dali všetko, čo v nás bolo. Išli sme totálne na doraz. A nestačilo to. Žiaľ, správanie iných jazdcov na trati ovplyvniť nemôžeme. V Jereze som zostal na pozvanie juniorského tímu Lotus, ktorý mi ponúkol testovať silnejší automobil. Za túto šancu som veľmi vďačný. Bol to skvelý deň, v ktorom som od rána odjazdil niekoľko úsekov. Pracovať v tak profesionálnom tíme, akým je Lotus, bola pre mňa úžasne cenná skúsenosť. Z tohto testovania som si odniesol iba pozitívne signály. Som rád, že moje výkony počas celého roka 2015 nezostali nepovšimnuté. Teší ma, že moja rýchlosť a spôsob jazdy padol do oka mnohým vplyvným ľuďom, ktorí vedia, o čom to celé je (krátka odmlka). Ponuku testovať v juniorskom tíme Lotus monopost Dallara FR35/12 Renault s osemvalcovým motorom som pochopil ako odmenu od mojich partnerov, ktorí sa k nám pridali, ktorí nám chcú ďalej pomáhať. Verím, že týmto testom v Jereze som zasa bližšie k tým najvyšším formulovým súťažiam.
Ako ste sa vyrovnali s tým, že po sezóne v kapotovanom aute ste začali jazdiť v silnejšej a otvorenej formule?
Samozrejme, presedlať z tak odlišného prototypu automobilu RS 01 do výkonnejšej formuly Dallara s výkonom 530 koní nebolo vôbec jednoduché. Ale snažil som sa. Ešte som to nezabudol (krátka odmlka). Veľmi rýchlo som oprášil prax z ročníkov, ktoré som odjazdil vo formulových sériách v otvorenom aute. Samozrejme, viem, že je to iná rýchlosť, iná aerodynamika, iný prítlak, iný počet koní. Som veľmi rád, že ľudia z Lotusu mi pri týchto testoch veľmi pomohli. Preto verím, že dojem, ktorý som tam minulý rok zanechal, mi pomôže v budúcich rokoch. Že mi pomôže naplniť moje smelé športové ciele a túžby.
Pre automobilového jazdca v takomto prestížnom seriáli pretekov je okrem technickej a vodičskej zručnosti veľmi dôležitá aj psychická a fyzická kondícia. Akou formou, akým spôsobom, pracujete najmä na tej fyzickej kondícii? Ako sa udržiavate celý rok vo forme, že dokážete aj v náročných klimatických podmienkach držať krok s najlepšími?
To je dlhodobý proces. Najmä v zime sa dosť intenzívne venujem posilňovaniu, rôznym cvičeniam, behom a podobne. Fyzická kondícia je pre automobilového pretekára mimoriadne dôležitá. Viete, ak človek začne v aute rozmýšľať nad tým, že ho bolia ruky, že cíti únavu, jeho výkon ide rapídne dolu. A najmä koncentrácia na to, čo robí. Vtedy nedokážete presne trafiť brzdný bod, pri čom automaticky strácate desatiny sekundy. Tie sú počas automobilových pretekov, ktoré sa jazdia veľmi ´natesno´, mimoriadne dôležité. Nakoniec, netreba zabúdať ani na to, že formulové preteky sa jazdia väčšinou v lete, vo vysokých horúčavách. Niekedy je v aute aj päťdesiat – šesťdesiat stupňov, celé jeho vnútro je totálne rozpálené a vy v tej saune musíte byť oblečený do kombinézy (krátka odmlka). Fyzička pri našom športe je fakt mimoriadne dôležitý faktor. Iba dobre pripravený pilot aj po kondičnej stránke má šancu vyhrávať veľké preteky, v ktorých sa o úspechu rozhoduje v zlomku sekundy. Preto naháňanie a zveľaďovanie svojej fyzickej kondície najmä v zimných mesiacoch, keď nie sú preteky, určite neberiem na ľahkú váhu. Už dlhé roky trénujem tak intenzívne, aby som sa v tomto kolotoči udržal. Aby sa mi v ňom naďalej čo najviac darilo.
Štefan Žilka