Spoločnosť RegioJet v najvyťaženejších vlakoch jazdiacich medzi Bratislavou a Košicami v špičkách v piatok a nedeľu zvýši cestovné v najnižšej z troch tried na vyše dvojnásobok a v niektorých spojoch cez týždeň o polovicu. Rozhodla sa tak po analýze počtu cestujúcich a cien v žltých vlakoch na uvedenej trase po posilnení súprav zo šesť na desať vozňov od 17. januára.
Súkromná spoločnosť RegioJet predpokladá, že v tomto roku svojimi diaľkovými vlakmi z Bratislavy do Košíc a späť prevezie o dvadsať percent cestujúcich viac ako v minulom roku. Žlté vlaky na hlavnej domácej trati vlani využilo približne deväťstotisíc ľudí.
Bývalý generálny riaditeľ ZSSK si myslí, že RegioJetu sa po rozhodnutí o zrušení štátnych IC vlakov otvára priestor pre vyrovnanie očakávanej vysokej straty.
O tom, kam budú žlté autobusy premávať, majú rozhodnúť cestujúci. RegioJet má záujem o vnútroštátne diaľkové trasy, spoje nadväzujúce na jej vlaky a medzinárodné linky, spájajúce Slovensko s okolitými krajinami.
Zo šiestich rezervovaných párov súprav, uvedených aj v novom grafikone vlakovej dopravy, prevádzkuje súkromný prepravca RegioJet z Bratislavy do Košíc a späť naďalej iba tri páry v šesťhodinových intervaloch.
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo predpokladá, že dôvodom rozhodnutia o zastavení prevádzky štátnych InterCity vlakov mohli byť blížiace sa parlamentné voľby a hrozba odchodu komerčných žltých vlakov RegioJetu z hlavnej domácej trate medzi Bratislavou a Košicami.
Podľa Jána Hudackého minister dopravy Ján Počiatek jasne priznal, že jeho ministerstvo nezvládlo svoju úlohu v procese liberalizácie komerčnej osobnej železničnej dopravy.
Štátna Železničná spoločnosť Slovensko rozhodla o zastavení prevádzky svojich stratových IC vlakov medzi Bratislavou a Košicami, zdôvodnila to situáciou na trhu komerčnej železničnej dopravy.
Najdlhšie vlaky spoločnosti RegioJet jazdiace medzi Prahou a Košicami budú mať trinásť vozňov, najkratšie súpravy sa predlžia zo šiestich na sedem vozňov. Spoločnosť tieto zmeny zavedie od platnosti nového cestovného poriadku 13. decembra tohto roku.
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký považuje za otázne, či rozhodnutie RegioJetu o zrušení prevádzky vlakov medzi Bratislavou a Košicami nie je vypočítavé a motivované prichádzajúcimi voľbami, aby prinútil ministerstvo dopravy rozhodnúť v jeho prospech.
Spoločnosť RegioJet zdôvodnila svoje rozhodnutie o ukončení prevádzky svojich vlakov medzi Bratislavou a Košicami nečinnosťou ministra dopravy Jána Počiatka. Ten podľa prepravcu neurobil nič pre to, aby zabránil štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko v poškodzovaní RegioJetu nekalou súťažou a podnákladovými cenami.
Súkromná spoločnosť RegioJet bude na medzinárodnej autobusovej linke z Bratislavy cez letisko Schwechat do Viedne zabezpečovať denne šestnásť spojov v oboch smeroch. Autobusy budú premávať v hodinovom intervale.
Ministerstvo dopravy sa nestotožnilo s protestom prokurátora Krajskej prokuratúry v Banskej Bystrici proti licencii pre spoločnosť RegioJet na diaľkovú autobusovú linku Banská Bystrica – Nitra – Sereď – Bratislava.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) tvrdí, že jej IC vlaky nie sú krížovo financované z dotácií štátu. Majú samostatné hospodárenie oddelené od vlakov, ktoré si zmluvne objednáva štát. ZSSK v reakcii na útok RegioJetu uviedla, že ho svojou politikou nevytláča z trhu.
Spoločnosť to zdôvodňuje pokračujúcou nečinnosťou ministerstva dopravy pri riešení dlhodobého poškodzovania RegioJetu podnákladovými cenami v stratových IC vlakoch štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko.