Premiér Robert Fico hodnotí volebné obdobie. Pripúšťa, že napriek víťazstvu vo voľbách sa jeho strana nemusí ocitnúť vo vláde. Čo zostane opozičným poslancom však neprezradil.
Ako hodnotíte končiace sa volebné obdobie?
Nie je dobré, keď tí, čo sú hodnotení vo voľbách, hodnotia sami seba. Všetky objektívne ukazovatele ukazujú, že Slovensko odovzdáme v marci do parlamentných volieb ako krajinu, ktorá bude na tom ekonomicky, sociálne a finančne lepšie, ako sme ju preberali v apríli 2012 po pravicovom zlepenci. Ľudia svoje hodnotenie vyjadria vo voľbách.
Do volebného obdobia ste vstupovali s niektorými ambíciami. Naplnili sa?
Ak zoberiem desať priorít, ktoré sme pomenovali v programovom vyhlásení vlády, tak základné parametre tohto vyhlásenia sme naplnili.
Predstavitelia opozície však Smer-SD kritizujú za to, že nevyužil jednofarebnosť vlády. Nepretavil dobré ekonomické výsledky do zásadných reforiem. Hlavná výčitka bola, zlyhanie pri kontrole moci.
Hovoria to najmä ľudia, ktorí boli vo vládnych štruktúrach dlhšie ako Smer-SD. KDH bolo vo vládnych štruktúrach desať rokov. Rovnako Béla Bugár z Most-Híd. Vraj sme mohli urobiť viac. Ak je len takáto kritika, tak je to dobre. Bolo by horšie, keby tvrdili, že sme zvýšili nezamestnanosť, že sme neudržali pod kontrolou verejné financie, že rastú ceny a klesajú mzdy. Tieto ukazovatele vôbec nie sú predmetom volebnej kampane. Všetky aspekty, ktoré sa merajú pri úspešnosti vlády, dopadli dobre. Deficit je pevne pod tromi percentami. Verejný dlh poklesol. Tým padla pravicová mantra. Padla mantra, že sociálna demokracia nevie hospodáriť. Nielen, že sme dokázali, že vieme hospodáriť, ale sme aj podporili hospodársky rast. Prudko poklesla nezamestnanosť a blížime sa k magickej desaťpercentnej hranici. Ceny sú stabilné. Prijali sme rad opatrení, ktoré podporujú tieto tendencie, či už ide o rast zamestnanosti, alebo stabilitu cien. Preto kritiku opozície beriem ako povinnú jazdu.
Zvládli ste teda volebné obdobie bez chýb?
To som nikdy netvrdil. Vždy som hovoril, že kto má zodpovednosť za všetky stránky života, musí sem tam aj zlyhať. Zlyhania boli. Na rozdiel od iných sme však reagovali veľmi tvrdo. Pripomeniem, že Iveta Radičová ako premiérka podpísala 300 000 eur zo svojej rezervy na Osrblie. Hoci bolo evidentné, že majiteľ stavebnej firmy, ktorá mala projekt realizovať, bol právoplatne odsúdený. Napriek tomu bola dotácia pridelená a poradca premiérky vybral na úrade vlády od stavebnej firmy províziu vo výške desať percent. Predstavte si, že by sa to stalo v súčasnosti. Čo by sa so mnou dialo? Áno boli zlyhania, ale my sme na ne tvrdo reagovali. Spomeňte si na nezmyselný nákup cez štátnu kreditnú kartu. Alebo na nezvládnutie vysvetlenia predraženého CT prístroja. Alebo aktivity okolo bývalého riaditeľa Všeobecnej zdravotnej poisťovne. Všade, kde bolo treba, vrátane ministra hospodárstva, aj keď nebol porušený zákon, došlo k vyvodeniu politickej zodpovednosti. Aká zodpovednosť bola vyvodená voči Ivanovi Uhliarikovi, ktorý odovzdal svoju firmu, ktorá sa zaoberala obchodovaním s liekmi, manželke. Firmu, ktorá je napojená na Cyprus a ktorej obrat stúpol počas jeho ministrovania niekoľkonásobne. My sme mali zlyhania, ale na rozdiel od bývalej vlády, my sme na ne veľmi tvrdo reagovali. To je principiálny rozdiel medzi nami a nimi.
Minulý rok zarezonovala kauza Váhostavu, ktorá nevyplatila peniaze živnostníkom, ale štát jej na ďalej dáva zákazky.
My sme v prípade reštrukturalizácie tejto firmy, s ktorou štát nič nemá, aktívne do celej záležitosti vstúpili. Veľký počet ľudí, ktorí sa obrátili na štát, dostali od štátu peniaze. Kiež by sa pravicové vlády stavali takto k reštrukturalizácii iných podnikov v minulosti. Nechali padnúť podniky na hubu, ľudia boli prepustení. My sme takýto záujem nemali.
Ktoré rezorty podľa Vás dnes potrebujú najväčšie zmeny?
Často počúvame, že sme nerobili zásadné zmeny. Ak má niekto ambíciu označiť za veľkú reformu, že zavedie rovnú daň, čo je veľmi jednoduché, pretože ide o jeden, možno dva zákony, tak odpovedám, že rovnakou reformou bolo naše rozhodnutie znížiť DPH na potraviny na desať percent. Skutočnou reformou bolo duálne vzdelávanie. Bolo to úplné nóvum, ktorým prepájame firmy so školstvom. Pravica nikdy nemala odvahu znížiť zdravotné odvody. My sme to urobili. Toto je štandardná reforma. Preto platia dve veci. Boli sme odvážni v rozhodnutiach, teda prijímali sme kroky, na ktoré pravica nikdy nemala odvahu. A pokúšali sme sa krajinu riadiť v rovnováhe. Sociálna demokracia vždy hovorí , že vzťah zamestnanec – zamestnávateľ musí byť rovnovážny. Zamestnanec má často okrem platu len to, čo mu garantuje Zákonník práce. Nie je preto možné vnímať nás ako jednostranne orientovanú štruktúru, ako je to v prípade pravice, ktorá sa orientuje na banky a zamestnávateľov. Ale späť k vašej otázke. Nevnímajme Slovensko ako krajinu, ktorá vznikla v roku 2012, keď nastúpil Smer-SD do vlády, alebo v roku 2006, keď bol vo vláde prvýkrát. Tlačíme pred sebou od roku 1989 štruktúru slovenského zdravotníctva. Tlačíme pred sebou určitú štruktúru školstva, alebo súdnictva. To sú oblasti, ktoré sa dajú posúvať len postupne krok za krokom.
Aké teda budú vaše priority, ak by ste boli súčasťou vlády aj po marci?
Budeme klásť veľký dôraz na podnikateľské prostredie, aby lákalo zahraničných investorov. Budeme robiť kroky k tomu, aby dochádzalo ešte k väčšiemu prepojeniu praxe s ponukou škôl. Čakajú nás náročné rozhovory na úrovni vysokých škôl. Rektori sú pripravení na rozhodnutia v ich prostredí. Musíme si totiž povedať, či si môžeme dovoliť produkovať toľko právnikov a lekárov. Či nemáme vzdelanie tlačiť do technických smerov, ktoré potrebujeme. Čakajú nás rozhodnutia, ako sa postaviť ku štruktúre zdravotníckych zariadení. Pokračuje príprava výstavby špičkovej koncovej nemocnice v Bratislave. Len o tom nehovoríme. Sme však v súťažnom dialógu. V sociálnej oblasti chceme ísť cestou, ktorú sme začali. Ak sa štátu ekonomicky darí, chceme, aby to pocítili ľudia v sociálnej oblasti cez rôzne benefity. Štát nemá dnes možnosť v súkromnej sfére niekoho presvedčiť, aby zvýšili platy. Štát však môže túto situáciu kompenzovať niektorými opatreniami, ako sú napríklad vratky za plyn, či znižovanie DPH na potraviny. Ak prídeme do vlády, nebudeme robiť žiadnu revolúciu. Sme vo vláde osem rokov. Máme kontinuálnu politiku a s ňou chceme pokračovať ďalej. Nebudú teda žiadne prekvapenia. Mojej vláde svedčí poctivá každodenná robota. Nikto nemôže vládu obviniť, že bola lenivá. Prijímame rozhodnutia, stanú sa aj chyby, ale za chyby boli vyvodené dôsledky.
V súčasnosti sú s výškou platov nespokojní učitelia. Vtedajší minister školstva Dušan Čaplovič im na začiatku volebného obdobia sľúbil platy vo výške 1 100 eur.
Pri tejto téme musíme oddeliť dve veci. Vzťah z vzdelávaniu a vzťah k platom ako takým. Štyri roky sme viedli jasný sociálny dialóg, ktorý skončil trojnásobným zvyšovaním platov o päť percent a štvrtýkrát došlo k dohode v celej verejnej správe o štyri percentá. Celkovo, vrátane synergických efektov došlo k zvýšeniu platov učiteľov o 22 percent. Na základe normálneho sociálneho dialógu s podaním si ruky. Zvláštne je, že nedávno sme podpisovali na úrade vlády dohodu o zvyšovaní platov vo verejnej správe, ale nevidel som nikoho, kto by sa proti tomu búril. Vo verejnej správe nie je žiadna zložka, ktorej by takto za štyri roky stúpli platy. Za vlády Ivety Radičovej sa nikdy nedohodli na zvyšovaní platov. Rozdiel je teda taký, že vtedy nič a teraz o 22 percent. Štyri roky komunikujeme a reagujeme na požiadavky učiteľov, ale šesť týždňov pred voľbami sa niekto zobudil a robí aktivity, z ktorých trčí veľmi veľa politiky. Za touto iniciatívou vidíme veľmi jasne politickú stranu pošahanca Igora Matoviča, ktorý túto tému zneužíva. Vidíme priame prepojenie ľudí, ktorí sú na jeho kandidátke s touto iniciatívou. Ide o malú skupinu učiteľov, ktorá vytvára tlak. My sme pripravení pokračovať vo zvyšovaní platov učiteľov tak, ako sme to ukázali v rokoch 2012 – 2016. Môže to hovoriť opozičný politik, ktorý nezdvihol platy učiteľom? Kto mu má veriť? Je mi smiešne, ako všetci hovoria, že budú zvyšovať platy. Prečo to neurobili v rokoch 2010 – 2012. My sme platy zvyšovali. Preto sme dôveryhodní. Zároveň oznamujeme, že platy zvyšovať budeme. Nepostavím sa však pred učiteľov šesť týždňov pred voľbami a nebudem vykrikovať čísla. Viem ako sa zvyšujú platy a viem, čo to všetko vyžaduje. Sme pripravení s oficiálnymi predstaviteľmi učiteľov, odbormi, si sadnúť a zagarantovať, že budú súčasťou prípravy nového programového vyhlásenia vlády. My vieme niečo urobiť pre učiteľov, ale očakávam, že aj oni niečo urobia pre štát. Počet žiakov na jedného učiteľa klesá. Hovorím o rozmiestnení učiteľov po Slovensku. Ponúkame učiteľské byty. Ponúkam racionálny dialóg a nie bububu. Šesť týždňov pred voľbami nie je možné pristúpiť k zmenám legislatívneho charakteru. Legislatívny proces je uzavretý. Zároveň by bolo nekorektné zaväzovať budúcu vládu. Nech to urobí nová vláda.
Má minister školstva vašu dôveru, keď sa nedostal na kandidátku Smeru-SD? Alebo rátate s ním na ministerský post po voľbách?
Je viacero ministrov, pri ktorých môžete postaviť rovnakú otázku. Na kandidátke nie sú ani ministri spravodlivosti, hospodárstva, zdravotníctva. Automaticky neznamená, že ak je niekto ministrom, musí byť aj poslancom. To nie je naša vnútorná filozofia. To, že Juraj Draxler nie je na kandidátke nemá nič spoločné s tým, či má, alebo nemá moju dôveru. Draxler nastúpil po odchode Petra Pellegriniho do parlamentu. Bol pri tom, keď sa prijímali rozhodnutia o navýšení platov učiteľov. Však na zvýšenie platov učiteľov išlo pol miliardy eur za štyri roky. Každý by chcel viac. To nikdy nebudem spochybňovať. Ale ja nie som šarlatán, ktorý bude vykrikovať, že dáme učiteľom dvadsať percent, keď budeme vo vláde. My sme im dali 22 percent za štyri roky. Slovensko má na to kapacitu, aby niečo podobné zvládlo aj v nasledujúcich štyroch rokoch. Zdá sa mi smiešne, keď Radoslav Procházka, ktorý bol v KDH, ktoré malo ministra školstva i zdravotníctva a bol predsedom parlamentného ústavnoprávneho výboru, cez ktoré prechádzali všetky zákony, nás chce poučovať. Veď tam bol, tak mal vtedy konať. Ja mu neverím ani pol slova.
Ak by bol Smer vo vláde aj po marci, ktorí ľudia zo strany by boli vo vláde pre Vás nepostrádateľní?
Najväčšia chyba iných politických lídrov je to, že viažu konkrétnu funkciu na konkrétneho človeka. Má niekto vytetované, že musí byť minister vnútra? Má Robert Kaliňák zabezpečené, že keď budeme vo vláde, bude minister vnútra? Má Ľubomír Jahnátek dnes vytetované, že bude ministrom pôdohospodárstva. Takto nestojí otázka. Otázka znie, či pri zostavovaní vlády dokážete naplniť svoje predstavy o programe. Nikdy som nešpekuloval kto kde bude.
Nezaujíma ma, či Kaliňák bude minister vnútra, ale či je pre Vás taký nepostrádateľný, že ak Smer bude vo vláde, bude jedným z jej členov.
Kaliňák je top špička Smeru. Je to človek, ktorý preukázal pri riadení ministerstva vnútra neuveriteľné schopnosti.
Koho zaraďujete ešte okrem Kaliňáka do tej topšpičky?
Obrovské výsledky dosiahol Peter Kažimír na ministerstve financií. To je tiež topminister. Pozrite sa na dimenziu akú má na ministerstve zahraničných vecí Miroslav Lajčák. Pri ministerstve práce a sociálnych vecí sme sa presne trafili. Dali sme tam vyslovene sociálne orientovaného človeka z ľavicového prostredia Jána Richtera. Obrovský kus roboty urobil Marek Maďarič. Do topšpičky patrí Peter Pellegrini, ktorý bol požiadaný, aby zvládol funkciu predsedu parlamentu. Nechcem sa však dotknúť iných ministrov. Máme široký tím. Nemáme personálnu krízu. Personálne zázemie Smeru je veľmi silné.
Ak bude Smer opäť zostavovať vládu, budete opäť ašpirovať na post premiéra?
Bolo by zvláštne, keby som povedal, že to nechcem. Bolo by smiešne, ak som sa stal líder kandidátky, a po tom, čo Smer má stále významnú podporu, aby som hral nejaké hry. Idem ako líder do volieb a ak budeme mať dostatočnú podporu pôjdem do zostavovania vlády s ambíciou byť premiérom vlády. Je to legitímne a priamočiare. Naša ambícia je jasná. Vyhrať voľby a byť súčasťou rokovaní o zostavení novej vlády.
Ak by sa to nepodarilo, budete pôsobiť ako opozičný poslanec?
Samozrejme k voľbám pristupujeme s veľkou pokorou a môže nastať aj táto možnosť. My však máme priamočiary plán vyhrať voľby a vyhrať ich takým spôsobom, aby sme mali možnosť byť súčasťou rokovaní o zostavení vlády.
Neobávate sa, že Smer napriek víťazstvu nemusí byť súčasťou budúcej vlády?
Pripúšťam tento variant tak, ako sa to stalo v roku 2010, kedy sme s takmer 35 percentami vyhrali voľby a druha strana v poradí mala 15. Napriek tomu sme išli do opozície. Musím rátať so všetkým. Všímam si, že čím sú strany menšie, tým skôr majú zostavenú vládu. Majú prerozdelené funkcie veľmi rýchlo. Treba pokorne nohami šúchať pod stolom a ísť k voľbám s rešpektom. Ľudia rozhodujú. Pozrieme sa, aké karty rozdajú a na základe toho sa potom rozhodneme.
Ak Smer nezíska vo voľbách nadpolovičnú väčšinu, s kým si viete predstaviť povolebnú spoluprácu? Ústavu ste menili s KDH i s Most-Híd. Nedávno ste však povedali, že dôverovať KDH je zlé rozhodnutie. V Moste zas kritikou Smeru nešetrí Lucia Žitňanská.
Schopnosť získavať ústavnú väčšinu napovedá o tom, že sme schopní komunikovať a prinášať témy, ktoré nachádzajú podporu aj u iných politických strán. Či to už bola významná zmena v súdnictve, alebo ochrana definície manželstva, alebo ochrana pitnej vody. Pri zostavovaní vlády máte predstavu, čo by chcela vláda dosiahnuť za štyri roky. S potenciálnym koaličným partnerom hovoríte o témach, v ktorých máte prienik, kde nachádzate spoločné body. Neriešime v tejto chvíli otázky, ako povedal jeden politik, že nestojí o objatie Smeru. Niekto povedal, že my stojíme o objatie? Na čo sú takéto vyjadrenia.
Ale vaše vyjadrenie ku KDH je tvrdé.
Hovorím na základe skúsenosti. KDH rozbilo každú vládu. To je riziko, s ktorým musíte rátať, že ak KDH podáte ruku, musíte rátať s tým, že vám ujdú z vlády. Oni to majú v DNA. Ak majú DNA rozbíjať vlády a idete s nimi do vlády, musíte rátať, že to DNA sa niekedy vyplaví na povrch. Ale je dnes veľmi zlé, ak sa politici vyhradzujú, že o niečo nestoja. Keby som začal mať výhrady, že s týmto nie, lebo sa mi nepáči, kam sa dostaneme. Ľudia vo voľbách rozhodnú. Sadneme si, porozprávame sa. Jasné, že sú v politike aj pošahanci, s ktorými nechceme mať nič spoločné. Každá strana, ktorá dosiahne vo voľbách päť percent má však právo rokovať o zostavení vlády.
Vy ste kedysi tvrdili, že nedá sa dlhodobo vyť premiérom aj predsedom strany. Dnes túto otázku neriešite?
Táto otázka sa vyriešila tým, že sme posilnili úsek generálneho manažéra strany. Ja som významne obmedzil svoje povinnosti straníckeho charakteru. Vnútrostranícku robotu robia štruktúry strany na čele s generálnym manažérom a podpredsedami. Ja väčšinu času venujem funkcii predsedu vlády. Po parlamentných voľbách nás čaká personálny snem. Na ňom zhodnotíme voľby a zistíme, či vedenie má, alebo nemá dôveru. Ak má dôveru, bude pracovať ďalšie štyri roky.
Pred časom o funkciu v parlamente prišiel Pavol Paška. Bol poverený vnútrostraníckou prácou. Ako vidíte jeho ďalšie pôsobenie v Smere?
Pavol Paška je podpredsedom strany. Počkajme na výsledky parlamentných volieb. Nechcem dnes hodnotiť žiadneho politika Smeru. Každý má svoje miesto. Čo prinesie život neviem. Neriešim teraz, či niekto niekde bude. Politika týmto žiť nemôže. Politika sa nedá stále personalizovať, či niekto bude minister, alebo nebude. Či bude podpredseda, alebo nebude. Politika je o dosahovaní cieľov. Mám záujem v strane na dobrých vzťahoch. Záleží mi na dobrom tíme. Smer je neuveriteľne stabilná strana. Netrpíme žiadnymi frakciami, alebo platformami. Ťaháme za jeden koniec povrazu. Rozhodnutia prijímame v neformálnej atmosfére.
Ste obviňovaný, že šírite strach a zneužívate tému utečencov na predvolebný boj.
Neviem, čo by hovorili politici, keby sa na Slovensku niečo stalo. Tí istí, ktorí dnes hovoria, že šírim strach, by pýtali moju hlavu. Nemôžem sa zaoberať takýmito výkrikmi. Som v permanentnom strese pokiaľ ide o bezpečnostnú situáciu. My sme nemali ani odvahu pomenovať bezpečnostné riziká, ktoré boli na Silvestra, pretože každý by povedal, že chceme ľuďom pokaziť Silvester. Dnes to hovorím veľmi vážne. Nikomu neprajem toľko strachu, ktorý som musel prežívať počas silvestrovskej noci, či sa niečo nestane. Prijali sme vážne bezpečnostné opatrenia. Nestrieľali sme z boku, keď sme hovorili o hrozbách terorizmu. Máme zatajovať informácie ako nemecká verejnoprávna televízia. Čo by robili naši protivníci, keby sme niečo zakázali odvysielať v RTVS? To sa stalo v Nemecku. Preto budem ľuďom vždy hovoriť len pravdu. Ochrana Slovenska je prioritou mojej vlády.