BRATISLAVA 10. júla (WEBNOVINY) – Rio de Janeiro hlási: Začiatkom júla sa začali stavebné práce v Deodore, olympijskom domove kanála pre kanoistiku na divokej vode, ako aj osem ďalších športov počas OH Rio 2016.
Vodnoslalomársky areál patril na predchádzajúcich olympijských hrách v Londýne 2012 ku športoviskám, o ktoré bol najväčší záujem.
„Zakaždým, keď sa začne výstavba nového športového areálu, ide o nevšednú chvíľu. Je veľmi príjemné a vzrušujúce vidieť rozvíjajúce športové prostredie, ako sa postupne chystá na svoj ďalší vrchol, celosvetovú oslavu športu,” poznamenal José Peruana, prezident Medzinárodnej kanoistickej federácie (ICF) a člen Medzinárodného olympijského výboru (MOV).
Dôležitý bol deň začiatku výstavby
Tri z deviatich športových areálov v komplexe už existujú ako dedičstvo Panamerických hier 2007 a Svetových hier ozbrojených síl 2011. Deodoro by malo podľa plánu hostiť jedenásť olympijských a štyri paralympijské disciplíny. „Deň začiatku výstavby bol veľmi dôležitý,” povedal prezident organizačného výboru Rio 2016 Carlos Nuzman. „Sme nesmierne hrdí, že môžeme byť svedkami úvodného výkopu prác v olympijskom parku v Deodore. V týchto dňoch je Brazília v centre svetového diania pre svetový šampionát vo futbale. Pevne verím, že rovnako pozitívny imidž si zachová aj počas blížiacej sa olympiády.”
Na pláne je rekonštrukcia existujúcich troch športovísk – Národného streleckého centra, Národného jazdeckého centra a Centra moderného päťboja. K nim by mali pribudnúť štyri nové – Deodoro aréna, Olympijské pozemné hokejové centrum, Olympijské centrum BMX a Olympijský vodnoslalomársky kanál. Všetky majú po skončení hier predstavovať dedičstvo pre obyvateľov a návštevníkov mesta. Deodoro sa zároveň dočasne stane domovom pre ragby.
Príklad z Londýna
Rio 2016 si môže podľa vedenia ICF jednoznačne zobrať príklad z Londýna 2012. Vodnoslalomársky areál, ktorý hostil vo Veľkej Británii elitu v kanoistike na divokej vode, je dodnes miesto konania vrcholných medzinárodných podujatí a kanál vyhľadávaný vodáckou špičkou. O to viac, že v roku 2015 sa v jeho perejách uskutočnia nominačné preteky práve na OH Rio 2016.
Podklad pre model slalomového kanála pre OH v Riu 2016 vznikol v budovách pražského Českého vysokého učenia technického (ČVUT). Model postavili v spolupráci vysokoškolských profesorov, zahraničných architektov a študentov ČVUT. Výskum rozhodol o tvare koryta, brehov a rozvrhnutia prekážok. Stavbu modelu konzultovali aj so športovcami, ktorí síce dokonale nepoznajú fyzikálne zákony, ale zato dobre vedia, aká vlna a valec by boli pre vodný slalom najlepšie. Zvláštnosťou tohto kanálu je, že je rovný a nie do zákruty, ako je to pri väčšine kanálov poháňaných vodným čerpadlom.
Matej Beňuš (C1M): „Je dobré, že kanál robili ľudia, čo s tým majú skúsenosti a športovci zároveň. Fakt, že bude rovný bez zákruty, bude mať pochopiteľne výhody aj nevýhody. Uvidíme, ako vyriešia napríklad výťah. Ale podľa mňa to bude mať viac pozitív ako negatív. A či to vôbec stihnú? Ak áno, tak to bude dosť natesno!”
Alexander Slafkovský (C1M): „Z môjho pohľadu je ľahostajné, kde sa robí model. Pražáci navrhovali, okrem iných, aj model do novozélandského Aucklandu, takže skúsenosti už majú. Celej veci môže len prospieť, že sa na nej podieľajú aj športovci. Keďže bude trať rovná, aspoň bude ako v Liptovskom Mikuláši a nikto nebude môcť hovoriť, že má v zákrute (ne)výhodu. Nebojím sa, že by kanál nebol hotový načas. Keď to stihli Gréci, stihnú to aj Brazílčania. Keby sa na nejaké ,zlepšováky’ opýtali mňa, navrhol by som, aby bol kanál čo najpestrejší, čo sa perejí týka.”
Jana Dukátová (K1Ž): „Vzhľadom na to, že Brazília nemá v tomto smere veľa skúseností, určite nebude na škodu, že sa kanál pripravuje ,na diaľku’. Celý priebeh budovania olympijskej trate to môže naopak urýchliť. A keďže do olympiády ostávajú dva roky, pomoc iných krajín môže bude asi prínosom. Všetky olympijské trate vybudované za posledných 15 rokov boli do tvaru písmena ,C, takže nás čaká zmena. V prípade trate bez zákruty je dômyselné rozloženie prekážok o to dôležitejšie. Treba sa s tým možno viac pohrať, aby nebol kanál monotónny a voda sa rozbehla zo strany na stranu. Športovci majú skúseností z rôznych tratí na celom svete a veľmi dobre poznajú náš šport. Na divokej vode majú strávené stovky hodín a dokážu sa na budovanie kanálu pozrieť z trochu iného pohľadu ako inžinier. A to môže byť vždy pozitívne. Netrúfam si však odhadnúť, či to Brazílčania stihnú včas, ale určitom časovom sklze každopádne sme. A je možné, že aj v horšom, ako to bolo v prípade Atén. Bude asi dosť dôležité, ako sa Brazília naštartuje do prác po skončení MS vo futbale. Ako by som kanál vylepšila ja? Z tých pár záberov, čo som mala možnosť vidieť, veľmi ťažko povedať. Ale páči sa mi, že zvolili šikmé brehy, na rozdiel od novopostaveného kanála vo Viedni a že sa snažia umiestňovať prekážky ,na striedačku’ a rozbiehať tým vodu zo strany na stranu.”
Správu agentúre SITA poskytla Lucia Ježíková zo Slovenského zväzu kanoistiky na divokej vode.