OMNICOM pomáha firmám na Slovensku zjednodušovať procesy už tri dekády.
Hoci firmy na Slovensku dôležitosť digitalizácie v konkurenčnom prostredí berú vážne a investujú do automatizácie procesov, stále nedokážu naplno využiť jej potenciál v bežnej prevádzke. Chýba im nastavenie a manažovanie tzv. druhej etapy.
„Za desiatky rokov, čo pomáhame firmám s digitalizáciou, sme sa konečne dostali na úroveň, keď už aj firmy na Slovensku chápu dôležitosť zjednodušenia procesov pomocou digitálnych nástrojov. Sú schopné vyčleniť na digitalizáciu nemalé financie, nakúpia softvér, no chýba im to najdôležitejšie – prechod do tzv. druhej etapy. Práve tá je skutočným prínosom pre získanie všetkých benefitov z nových digitálnych technológií, je škoda ju nezrealizovať,” upozorňuje Miroslav Hlohovský zo spoločnosti OMNICOM, ktorá už 30 rokov pomáha firmám zjednodušovať procesy pomocou technológií.
Prvá etapa digitálnej transformácie je samotná kúpa a inštalácia digitálnych nástrojov a oboznámenie pracovníkov s jej funkcionalitami. To však samo osebe nestačí, musí nasledovať zvládnutie druhej etapy. Tá zahŕňa napríklad určenie osoby zodpovednej za digitálnu transformáciu, ktorá bude mať dlhodobý tzv. ownership projektu, bude monitorovať nové procesy a navrhovať úpravy či ďalšie vzdelávanie ľudí. „Kontrolu efektivity digitálnej transformácie môže určený zodpovedný pracovník robiť aj popri svojej bežnej náplne práce, málokedy je potrebné najímať nových pracovníkov. Skutočným cieľom nie sú totiž veľké skokové zmeny fungovania firmy, ale drobné kontinuálne krôčiky, ktoré pomôžu nastaviť nainštalované digitálne nástroje správnym smerom. Je to tzv. Kaizen, japonská filozofia zameraná na trvalé zlepšovanie,” dodáva Pavol Holbík zo spoločnosti OMNICOM.
Vyhodnocovanie efektu digitálnej transformácie by malo byť stabilnou súčasťou aj pravidelných mítingov manažmentu. „Tak fungujú aj svetové špičkové firmy, ktoré tiež digitalizáciu nezaviedli zo dňa na deň. Len začali skôr než domáce firmy. Slovenské firmy chcú náskok dohnať rýchlo najmä jednorazovou kúpou drahých digitálnych nástrojov, no v tom tajomstvo úspešnej digitalizácie nespočíva. Nejde o dokonalosť a rýchly úspech, ale o malé postupné zlepšovania na dennej báze,” vysvetľuje Pavol Holbík.
Softvér a spôsob práce sa musia totiž v čase neustále prispôsobovať a nastavovať podľa meniacich sa podmienok trhu, potrieb firmy či očakávaní zákazníkov. „S posúdením efektivity, tzv. assessmentom efektívneho nastavenia digitálnych nástrojov aj s nestranným pohľadom ,zvonku‘ firmám pomáhame už dekády, no dennodenná mravčia práca je stále v ich rukách, nedá sa v celkovom procese vynechať,” dodáva Miroslav Hlohovský.
Na ceste ku komplexnej digitálnej transformácii je s pomocou spoločnosti OMNICOM napríklad a energetický koncern MH Teplárenský holding. Spoločnosť pred dvoma rokmi začala s digitalizáciou IT procesov. „Vďaka vizionárskym manažérom MHTH sa postupne digitálna transformácia preniesla do ďalších oddelení – napríklad proces nákupu, správy majetku a logistiky a strategických investícií. Dokonca dnes digitálne riadia aj vozový park a pokračujú ďalej v malých krokoch,” dopĺňa Miroslav Hlohovský.
Digitalizácia na Slovensku sa vyvíjala tiež postupne. Pred 30 rokmi firmy riešili silu konektivity, neskôr silu mobility, potom prišli na rad aplikácie, cloudové riešenia a dnes nadstavba v podobe umelej inteligencie (AI). „Aj naša spoločnosť dlhodobo využíva trendy vývoja digitálnych technológií. Hoci sú IT technológie veľmi turbulentnou oblasťou podnikania, chceme neustále prinášať našim zákazníkom inšpiráciu, pomáhať im nastavovať a zjednodušovať procesy podľa vývoja ich biznisu, a to nielen v zabezpečení vhodných nástrojov a riešení, ale aj v poradenstve a vzdelávaní,” prezrádza Pavol Holbík.
Aktuálne trendy v digitálnej transformácii firiem na Slovensku:
- firmy už neriešia, či majú digitalizovať, chcú ísť do toho
- firmy bojujú s tým, ako nové nainštalované nástroje uchopiť v dennej operatíve
- digitalizácia zasiahla všetky oblasti fungovania firmy – od HR, cez financie až po výrobu a logistiku
- firmy sa ešte obávajú experimentovať s nastavením technológií a procesov
- pri rozhodovaní o rozsahu digitalizácie je kľúčová najmä biznisová stratégia spoločnosti
- umelá inteligencia (AI) už je samozrejmou súčasťou všetkých kvalitných digitálnych nástrojov
ZDROJ: OMNICOM Digital, Bratislava
Informačný servis