BRATISLAVA 2. septembra (WEBNOVINY) – Ministerstvo dopravy považuje v návrhu svojho rozpočtu na budúci rok za problematickú oblasť najmä cesty I. triedy. Potrebné náklady na opravy, údržbu a výstavbu tejto kategórie ciest opäť prevyšujú možnosti rozpočtu.
Znížia sa prostriedky EÚ
„Napriek tomu, že prioritne rezort využíva európske zdroje, existujú projekty, ktoré z nich nemôžu byť financované,“ informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Rezort dopravy plánuje rokovať s ministerstvom financií aj o výdavkoch na rozvoj bývania. Keďže rokovania o podobe rozpočtu ešte neskončili, je podľa Kóňu zatiaľ predčasné vyjadrovať sa k číslam v predbežnom návrhu rozpočtu.
„Jedným z dôvodov poklesu výdavkov v rezorte dopravy je okrem iného fakt, že sa končí jedno a začína sa nové programovacie obdobie. Podstatnú časť nášho rozpočtu tvoria zdroje Európskej únie, k tomu súvisiace spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu a prostriedky nad rámec finančnej medzery a neoprávnené výdavky,“ uviedol Kóňa. Práve v týchto výdavkoch sú podľa neho medziročné rozdiely.
Ministerstvo dopravy by malo v budúcom roku hospodáriť s výdavkami predbežne 2,058 mld. eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na tento rok je to o 8,8 %, resp. o 198,87 mil. eur menej. Zníženie výdavkov kapitoly súvisí najmä so znížením prostriedkov EÚ a spolufinancovania zo štátneho rozpočtu a kapitálových výdavkov na dofinancovanie projektov Operačného programu Doprava.
Cestná a železničná infraštruktúra dostane menej
Prostriedky EÚ, vrátane spolufinancovania zo štátneho rozpočtu, by mali vo výdavkoch rezortu o rok dosiahnuť 917,73 mil. eur, čo je z celkovej sumy 44,6 %. Medziročne to znamená pokles o 57,36 mil. eur. Samotné európske zdroje v návrhu tvoria 782,75 mil. eur, teda 38 % z celkových výdavkov. Na domáce spolufinancovanie má ísť 134,98 mil. eur.
„V prípade výstavby ciest vzniká rozdiel oproti roku 2014 práve vo výdavkoch na dofinancovanie projektov realizovaných v rámci Operačného programu Doprava, teda vo výške rozpočtovaných EÚ fondov, spolufinancovania zo štátneho rozpočtu a nad rámec finančnej medzery a neoprávnených výdavkoch,“ poznamenal Kóňa.
Pre cestnú a železničnú infraštruktúru je navrhnutých 1,854 mld. eur spolu s vlastnými zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. v objeme 161,65 mil. eur, čiže o 294,3 mil. eur menej. Výdavky na vodnú dopravu majú v roku 2015 dosiahnuť 8,45 mil. eur, čo je o 8,23 mil. eur viac.
„Vo vodnej doprave sa plánujú v roku 2015 finančné prostriedky na realizáciu projektov financovaných v rámci nového programovacieho obdobia – Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Indikatívny zásobník projektov bol schválený vládou SR v apríli ako súčasť tohto operačného programu,“ zdôvodnil rast výdavkov Kóňa.
Podpora bývania závisí od ministerstva financií
Na podporu leteckej dopravy by malo ísť opäť len 1 mil. eur. „Európska komisia menila usmernenie o štátnej pomoci v oblasti leteckej dopravy, čoho dôsledkom bude aj zmena súvisiacej slovenskej legislatívy. A preto v tejto chvíli nie je možné definovať výšku potrieb v tejto oblasti,“ uviedol rezortný hovorca. „Samozrejme, že tak ako to bolo aj v tomto roku, rezort dopravy urobí všetko pre to, aby letiská fungovali ďalej,“ dodal.
Podpora bývania by mala v roku 2015 dosiahnuť 154,4 mil. eur, čo je o 8,1 % menej. „Ministerstvo dopravy už v rámci prípravy rozpočtu predložilo ministerstvu financií požiadavku na zabezpečenie výdavkov na výstavbu a obnovu bytového fondu. V akej výške budeme mať tento účel v rozpočte zabezpečený, je predmetom rokovaní s ministerstvom financií,“ informoval Kóňa.
Na podporu cestovného ruchu má z rozpočtu rezortu dopravy ísť v budúcom roku znovu 11,2 mil. eur. Aj to je jedna z oblastí, o ktorých podľa hovorcu musia s ministerstvom financií ešte rokovať.