História vodnej prepravy
História bratislavského propeleru siaha do 19. storočia. Podnikateľ Heinrich Hörnes začal v roku 1891 prevádzkovať tri lode, ktoré kyvadlovým spôsobom premávali medzi dunajskými brehmi.
Ľudia lode využívali hlavne na cestu za kaviarňami a kúpalisko na petržalskom nábreží, neskôr sa rodiny plavili propelerom do lunaparku.
Posledný propeler uviedli do prevádzky v roku 1978 pod menom Kamzík. V lodi je teraz galéria obrazov maliara Adolfa Bencu.
Umelcove obrazy zdobia interiér i exteriér lode, výtvarník ho zvonku pomaľoval žltou a červenou farbou. Na obrazoch v galérii sú aj Bratislavský hrad či Katedrála sv. Martina.BRATISLAVA 23.augusta (WEBNOVINY) – Legendárny propeler by mohol opäť premávať po bratislavskom Dunaji.
Cieľom Starého Mesta v spolupráci s bratislavským magistrátom a partnerom projektu spoločnosťou Nautivia je vybudovať rýchle a moderné lodné spojenie medzi centrom mesta a Petržalkou.
Uviedla to na predstavení projektu obnovy propelera starostka bratislavského Starého Mesta Táňa Rosová.
Podľa Mariána Miškanina z kancelárie primátora Bratislavy spojením oboch brehov Dunaja lodnou dopravou by sa v Bratislave zaviedol druh dopravy, ktorý tu chýba.
Ako dodal, obnovenie propelera je jedným z hlavných bodov v programe mesta.
Propeler by mal byť nielen súčasťou mestskej hromadnej dopravy, ale slúžiť bude aj ako turistická atrakcia.
Spájať by mal centrum mesta so Sadom Janka Kráľa v Petržalke, počíta sa aj so zapojením Riverparku a Eurovey.
„Navrhované spojenie je najkratšie rýchle a pravidelné dopravné spojenie medzi historickým centrom na ľavom brehu s oddychovou zónou na pravom brehu Dunaja a medzi najvýznamnejšími kultúrnymi, spoločenskými, obchodnými a obytnými centrami na Dunajskom nábreží,“ uviedol to Ľubomír Feješ zo spoločnosti Nautivia.
Brehy Dunaja by mala spájať loď typu katamarán s kapacitou 60 cestujúcich. Loď bude premávať celoročne, s výnimkou zastavenia lodnej dopravy v prípade povodní alebo silného ľadochodu.
V projekte sa počíta s vybudovaním štyroch prístavísk pre výstup a nástup cestujúcich – Sad Janka Kráľa, mestské centrum, Eurovea a Riverpark.
Loď by mala premávať od 7:00 do 20:00, v letných mesiacoch do 22:00. Základný modul počíta so 45 minútovými intervalmi prepravy z jednotlivých prístavísk.
Čas plavby medzi jednotlivými prístavmi je päť minút, na nástup a výstup budú mať cestujúci dve až tri minúty. Cestujúci by si mali vyberať z dvoch druhov lístkov, buď na jeden úsek, alebo na celú trasu. O prijateľnej výške lodného lístka sa zatiaľ rokuje.