BRATISLAVA 1. júna (WEBNOVINY) – Po viac ako roku má Bratislava znovu priame letecké spojenie s Moskvou. Pravidelnú linku medzi ruskou a slovenskou metropolou začal v stredu prevádzkovať ruský prepravca UTair. Lety na uvedenej trase bude zabezpečovať štyrikrát týždenne v pondelok, stredu, piatok a nedeľu s 50-miestnym prúdovým lietadlom Bombardier CRJ-200. Spoločnosť bude na prevádzkovanie linky v Moskve využívať letisko Vnukovo. UTair uvažuje v prípade záujmu cestujúcich, že otvorenú linku by prevádzkoval každý deň. „Keď budeme lietať podľa plánu prepravy cestujúcich, plánujeme ku koncu roka prevádzkovať linku denne,“ informoval riaditeľ UTair pre pravidelnú prepravu Denis Škabara.
Moskva sa stala pre bratislavské letisko 30. destináciou
„Vyjadrujem spokojnosť s tým, že sa nám po štyroch mesiacoch rokovaní podarilo uzavrieť dohody tak, aby sme vypravili prvú linku na trase Moskva, Vnukovo – Bratislava,“ povedal v stredu pre prezentácii nového leteckého spojenia výkonný riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. Maroš Jančula.
Dĺžka letu na linke medzi Moskvou a Bratislavou bude dve a tri štvrte hodiny
Odlety z Moskvy sú plánované o 12:00 miestneho času (podľa nášho času o 10:00) a prílety do Bratislavy o 12:45. Z bratislavského letiska budú odlety o 13:50 (prvý odlet v stredu meškal viac ako hodinu) a prílety na Vnukovo o 18:35.Ceny leteniek na novej linke sú podľa Škabaru konkurenčné s cenami prepravcov lietajúcich z Viedne do Moskvy. „Náš základný zámer je regulárnosť letov. To je základ,“ uviedol na otázku, či cestujúci môžu počítať s dlhodobým fungovaním leteckého spojenia medzi Moskvou a Bratislavou. Ak by lety neboli pravidelné, pasažieri by nemuseli získať dôveru. „Na začiatku budeme musieť investovať vzhľadom na to, že nedosiahneme zisk, a tiež do rozvoja a naplnenia počtu cestujúcich,“ dodal. Ruský prepravca dúfa, že potenciál tohto spojenia sa naplní. Zatiaľ majú o linku do Bratislavy záujem najmä cestujúci v regiónoch Ruska.
FIGEĽ: Linka môže byť zisková i perspektívna
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) predpokladá, že prevádzka linky na trase Moskva – Bratislava môže byť zisková i perspektívna. „Otvorením novej linky sa naplnila nielen možnosť pre jednotlivcov, firmy a inštitúcie na oveľa intenzívnejšiu výmenu a komunikáciu. Ale aj náš momentálny zámer rozlietať Slovensko, rozlietať bratislavské letisko a slovenské letiska,“ povedal ďalej Figeľ.
Letisko Vnukovo, ktoré v tomto roku oslavuje 70 rokov a je vzdialené od Moskvy okolo 10 kilometrov, chce do roku 2015 zdvojnásobiť počet vybavených pasažierov na 20 mil. ročne. Vlani obslúžilo takmer 9,5 mil. cestujúcich, čo bolo medziročne viac o 9 %. V tomto roku by mal ich počet klesnúť asi o 200 tis. až 300 tis. pre pokračujúcu rekonštrukciu vzletovo-pristávacej dráhy. „Za niekoľko mesiacov rekonštrukcia letiska skončí. Za posledných sedem rokov boli postavené nové infraštruktúrne objekty, nové cesty, estakády. Letisko sa stalo pohodlným pre pasažierov,“ uviedol riaditeľ letiska Vnukovo Vasilij Alexandrov. „Myslím, že cestujúci, ktorí budú lietať linkou Moskva – Bratislava, nám budú vďační,“ dodal. Podiel zahraničných cestujúcich na vnukovskom letisku dosahuje tretinu a má sa ďalej zvyšovať.
UTair s hlavnou základňou na letisku Vnukovo plánuje v tomto roku prepraviť v osobnej doprave 7 mil. cestujúcich. Vlani prepravil takmer 4,5 mil. osôb, čo bolo medziročne viac o 31 %. Spoločnosť zabezpečuje denne okolo dvesto letov na 70 linkách. Z 3,2 mil. cestujúcich UTair, vybavených vlani na letisku vo Vnukove, bola viac ako štvrtina tranzitných. V osobnej preprave v Rusku patrí spoločnosti druhé miesto. Vo svojej flotile mala vlani 132 lietadiel rôznych typov a v tomto roku má ich počet klesnúť na 119. Do roku 2020 UTair plánuje získať 40 lietadiel typu Boeing 737/800. Prepravca disponuje tiež 222 vrtuľníkmi a ich počet chce zvýšiť o 63 do roku 2015. Skupina UTair, do ktorej patrí osem firiem, dosiahla vlani príjmy 1,016 mld. eur pri raste o 22,1 %. V tomto roku plánuje príjmy zvýšiť o 27,1 % na 1,292 mld. eur. UTair má spolu 12 tis. pracovníkov, pod terajším názvom funguje od roku 2002. Predchodcami UTair boli od roku 1967 Ťumenská správa civilného letectva a od roku 1991 Ťumenaviatrans so sídlom v Ťumeni na západe Sibíri.
Ruská letecká spoločnosť Aeroflot predtým prevádzkovala linku na trase Moskva – Bratislava takmer dva roky od mája 2008 do mája 2010. Využívala pritom moskovské letisko Šeremeťovo. Pred ukončením spojenia ho vlani pozastavila od polovice januára do konca marca. Linku zabezpečovala raz týždenne najprv v piatok a potom v stredu lietadlom Airbus A319 s kapacitou 119 miest. Aeroflot zdôvodnil zatvorenie linky vylúčením konkurencie s vlastnými letmi na linke z Moskvy do Viedne.