BRATISLAVA 25. októbra (WEBNOVINY) – Keď pravidelne dvakrát do roka riešite dilemu, že či už je ten správny čas na prezúvanie pneumatík auta, stačí vám zapamätať si iba jedno číslo – 7. Nie, nemám na mysli 7. október, ani 7. marec, ale 7°C. Prečo je práve teplota tak dôležitá? Pretože pri rovnakej teplote reagujú zimné a letné pneumatiky rozlične. Ak ešte priemerná denná teplota vo vašom regióne neklesla pod 7°C, môžete jazdiť na letných pneumatikách. Ak sa už ale priemerná denná teplota pohybuje pod touto hranicou, radšej už prezujte na zimné.
Riaďte sa teplomerom
Okrem toho, že zimné a letné pneumatiky sa líšia tvarom a hĺbkou dezénu, líšia sa aj svojim zložením. Zmes zimných gúm je spravidla mäkšia, ako letná zmes. Pri prejazde zákrutou umožní mäkká zmes zimnej pneumatiky jej miernu deformáciu, ktorá je potrebná pri prenášaní adhéznych síl medzi pneumatikou a vozovkou.
Je jasné, že pokiaľ je na ceste súvislá vrstva snehu, je priam nutné mať na aute zimné pneumatiky, a to nie len z legislatívneho hľadiska. Auto s letnými pneumatikami jednoducho na snehu nefunguje. O tom však dúfam netreba nikoho presviedčať.
Čo však situácia, kedy na ceste nie je sneh, no vonku mrzne? Ak by ste v takomto prípade mali na aute letné pneumatiky, v dôsledku nízkej teploty by boli príliš tvrdé, v zákrutách by sa nedeformovali a auto by sa tak kvôli tomu mohlo dostať skôr do šmyku.
Radšej v lete na zimných ako v zime na letných
Ak z nejakého dôvodu potrebujete ušetriť, alebo nemôžete investovať do sezónneho obutia, je určite lepšie jazdiť v lete na zimných pneumatikách, ako v zime na letných. Keď v zime nasneží a vy máte na aute obuté letné gumy, ste nahratí. Ak jazdíte v lete na zimných pneumatikách, nič sa nedeje. Problém je iba v tom, že mäkšia zmes zimných pneumatík sa pri letných teplotách rýchlejšie opotrebuje a vplyvom výraznejšieho dezénu môže mierne narásť spotreba paliva.