BRATISLAVA 27. októbra (WEBNOVINY) – Zväz autobusovej dopravy (ZAD) považuje rozhodnutie vlády o zavedení bezplatnej prepravy žiakov, študentov a dôchodcov vlakmi od 17. novembra za nesystémový krok. Nezohľadňuje totiž autobusovú dopravu, ktorá má dominantné postavenie v regionálnej verejnej doprave s podielom 85 percentným výkonov.
Ako v pondelok informoval prezident ZAD Peter Pobeha, verejnú autobusovú a vlakovú dopravu by mali koordinovať samosprávne kraje a nie centrálna inštitúcia, o ktorej vzniku uvažuje ministerstvo dopravy. Z tohto dôvodu podľa zväzu nie je potrebné vytvárať ďalšiu centrálnu organizáciu, ktorá by mala objednávať vlakovú a autobusovú dopravu.
Vlaky zadarmo budú stáť viac, upozorňuje exporadca Radičovej
Matovičovi prekáža, že vlaky zadarmo budú aj pre Rakúšanov
Vláda výrazne zvýši dane, kryje to vlakmi zadarmo, tvrdí KDH
ZAD odhaduje, že po zavedení vlakov zdarma môže počet cestujúcich v prímestskej autobusovej doprave klesnúť o osem percent a tržby o 15,8 milióna eur. ZAD žiadal o zľavy aj pre autobusy, resp. aby kraje dostali od štátu peniaze vo výške očakávaných výpadkov v tržbách.
Podľa Pobehu hrozí v regiónoch strata prvej komunikácie
„Mal by sa dokončiť proces, ako bol nastavený, to znamená s presunom kompetencií v regionálnej železničnej doprave na samosprávne kraje,“ povedal Pobeha s tým, že regionálnu autobusovú dopravu objednávajú kraje už desať rokov. „V prípade vytvorenia inštitúcie typu dopravnej autority, ktorá by mala ako centrálny štátny orgán objednávať výkony vo verejnej autobusovej doprave a v železničnej doprave v jednotlivých regiónoch, hrozí strata prvej komunikácie v regiónoch,“ uviedol Pobeha.
Pripomenul, že tento systém tu už bol pred desiatimi rokmi a nebol ideálny, pretože z centra sa ťažko posudzujú podmienky v rôznych regiónoch. Objednávanie dopravy na úrovni regiónov má podľa neho väčší význam a efekt z pohľadu potrieb cestujúcich. Akékoľvek násilné zmeny vo verejnej doprave totiž môže spôsobiť, že ľudia odídu k individuálnej automobilovej preprave.
Hranice krajov nie sú vždy totožné so železničnou sieťou
Ministerstvo dopravy považuje za neprípustné, aby jedným smerom z jedného miesta prakticky v rovnakom čase vyrážali poloprázdny vlak aj autobus, ktoré si takto navzájom konkurujú, pričom sú oba tým či oným spôsobom dotované z daní občanov.
„Preto je pre nás podstatné vytvoriť efektívny systém verejnej osobnej dopravy s ohľadom na územia tzv. funkčných regiónov. Hranice krajov nie sú vždy totožné s dlhodobo stabilizovanou sieťou železničných regionálnych spojov, a niektoré regionálne železničné spoje vedú aj cez tri kraje,“ zareagoval rezortný hovorca Martin Kóňa.
O tejto téme ministerstvo a kraje dlhodobo rokujú a budú v tom pokračovať. „Forma, v akej by spomínaná dopravná autorita mala fungovať, nie je definitívne dohodnutá. Dôležité je, aby na jednom ucelenom území existoval jeden objednávateľ autobusovej i železničnej dopravy,“ dodal.
Obe dopravy majú svoje opodstatnenie, tvrdí Pobeha
Autobusári nesúhlasia s tvrdením, že spolu s krajmi nekoordinujú svoje cestovné poriadky s vlakmi. Súbehy vlakov a autobusov z hľadiska času a priestoru nevnímajú ako vzájomnú konkurenciu oboch druhov dopravy, ale ako ich dopĺňanie. „Železničná doprava je lacnejšia ako autobusová, ale autobusová aj železničná doprava má svojich zákazníkov a má svoje opodstatnenie v súbehoch,“ povedal Pobeha.
„Je to odborná téma, ktorú treba riešiť bez emócií a tam, kde sú potreby cestujúcich, to znamená v regiónoch,“ povedal viceprezident ZAD Peter Sádovský. „Jeden nástroj na to, aby sa vlaky a autobusy lepšie koordinovali, už je, a to integrovaná doprava, ktorá sa na Slovensku niekde viac, niekde menej rozbieha. Súčasné opatrenie – vlaky zadarmo – je klincom do rakvy integrovaných dopravných systémov na Slovensku,“ dodal.
Ak v cenníku integrovanej dopravy nebude najatraktívnejší druh dopravy v regióne, tak po týchto zmenách to podľa Sádovského bude ešte horšie.