BRATISLAVA 23. augusta (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) v prvom polroku tohto roka prepravila spolu 27,4 milióna cestujúcich. Medzi nimi bolo vyše 12 miliónov ľudí s nárokom na bezplatnú prepravu.
„Bezplatná preprava sa výrazne podpísala pod medziročný nárast prepravených cestujúcich o 18,3 percenta. Z celkového počtu ľudí odvezených vlakmi predstavujú cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu 47-percentný podiel,“ informoval generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor.
Železnice chcú znižovať straty
Štátny osobný vlakový dopravca v prvej polovici minulého roka previezol 23,2 milióna cestujúcich. Počet cestujúcich zaregistrovaných do systému bezplatnej prepravy ku koncu júna dosiahol takmer 824-tisíc osôb.
ZSSK vykázala v prvom polroku stratu v objeme 1,3 milióna eur, čo je výrazne menej, ako predpoklad plán na rok 2015. „Plánovaná strata ku koncu júna bola vyššia ako päť miliónov eur,“ uviedol ekonomický riaditeľ ZSSK Ľubomír Húska.
Polročná strata je zároveň nižšia ako v rovnakom období vlaňajška, keď spoločnosť vykázala stratu 3,4 milióna eur. ZSSK chce z dlhodobého hľadiska postupne každoročne znižovať celkovú stratu.
Spoločnosti vzrástli aj náklady
Výnosy spoločnosti za prvých šesť mesiacov roka predstavujú 197,3 milióna eur a medziročne narástli o vyše 11 percent. Náklady vo výške 198,6 milióna eur vzrástli o 10 percent, dôvodom boli vyššie prepravné výkony.
„Tržby z prepravy osôb dosiahli 33,6 milióna eur, čo je o trištvrte milióna viac, ako očakával plán. Výsledok hospodárenia voči plánu v prevádzkovej časti pozitívne ovplyvnilo zúčtovanie dotácií na eurofondové projekty (nákup nových vlakov), vyššie tržby z prepravy osôb a ostatné výnosy, úspora nákladov na služby, energie a mzdy,“ priblížila riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Morháčová. Spoločnosť mala ku koncu júna celkovo 5 931 zamestnancov.
vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jedným z troch nástupníckych podnikov bývalých jednotných železníc, má základné imanie 212,441 miliónov eur, jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky ministerstva a prevádzkuje InterCity vlaky na vlastné náklady bez podpory štátu. Spoločnosť prevádzkuje priemerne 1 450 vlakov denne a na základe zmluvy so štátom majú jej vlaky v tomto roku najazdiť 31,3 milióna kilometrov.