BRATISLAVA 5. novembra (WEBNOVINY) – Plnú zodpovednosť za spadnutie podpornej konštrukcie mosta na stavbe úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov nesie podľa ministra dopravy Jána Počiatka dodávateľská spoločnosť Bögl a Krýsl, k.s.
Ministerstvo dopravy zároveň vyzýva spoločnosť k okamžitému odškodneniu pozostalých po obetiach tragédie, ako aj zranených a poškodených. V prípade, že dodávateľská firma nebude pri tom dostatočne aktívna, je podľa Počiatka vláda pripravená odškodniť ľudí.
Minister dopravy po zasadnutí rezortného krízového štábu v pondelok potvrdil, že príčinou piatkového nešťastia na rozostavanom moste bolo zlyhanie jeho podpornej konštrukcie a označil to za neakceptovateľné.
Vyšetrovanie bude podrobné
„Vyšetrovanie bude veľmi dôkladné a uvidíme, kde presne a kto v čom pochybil. Momentálne prebieha kontrola všetkých stavebných objektov, kde by mohla byť nasadená podobná podporná konštrukcia,“ povedal Počiatek.
„Aby sme vedeli vylúčiť alebo aj potvrdiť možnosť, že cena má vplyv na kvalitu a bezpečnosť stavby,“ dodal minister.
Ministerstvo zároveň vydalo zákaz používať konštrukcie tohto typu pri stavbe cestných a železničných mostov a analyzuje dodávateľské vzťahy spoločnosti Bögl a Krýsl. „Osobitne sa sústredíme na všetky stavebné aktivity firmy Bögl a Krýsl.“
Rezort sa zaujíma aj o cenu podporných konštrukcií, pretože ich môže byť viacero typov. Deväťkilometrový úsek D1 pri Levoči stavia združenie v zložení Váhostav SK, a.s. a Bögl a Krýsl za 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena prác podľa štátnej expertízy pritom bola 95 mil. eur.
Bögl a Krýsl má na starosti aj výstavbu mosta, kde sa zrútila podporná konštrukcia. Česká spoločnosť už skôr informovala, že práce na moste si objednala u prešovskej firmy Semos. spol. s r.o. a tá sa zas dohodla na dodávke podpornej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. so sídlom v Poprade.
Tragédia možno súvisí s veľmi nízkou cenou stavby
Ministerstvo sa rozhodlo vyzvať všetkých dodávateľov na stavbe prvého, západného úseku D1 Jánovce – Jablonov, aby ešte raz zabezpečili všetky statické posúdenia dočasných podporných konštrukcií mostov.
„V tomto prípade nemôžeme opomenúť ani úvahy o súvislosti tejto tragédie s veľmi nízkou cenou stavby. Preto budeme skúmať aj rozdiely v cenách podporných konštrukcií, ako aj preveríme celú sieť subdodávateľov danej firmy. Počúvame aj hlasy o nezaplatených faktúrach alebo nevyplatených mzdách,“ uviedol Počiatek.
Spoločnosť Bögl a Krýsl má v utorok predložiť technologické postupy pre zabezpečenie trvalých konštrukcií. Podľa ministra dopravy je otázne, v akom sú stave a či nemôžu byť poškodené. Firma tiež musí predložiť technologické postupy na zabezpečenie ostatných podporných, dočasných konštrukcií, ktoré sú v niektorých častiach mosta.
„Taktiež musí predložiť technologický postup na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti, čiže sute. Toto bude zauditované externými znalcami, ktorých máme k dispozícii na 24-hodinovej báze,“ dodal Počiatek. Ide o tím odborníkov v oblasti statiky, ktorí môžu okamžite vyhodnocovať zistenia. V stredu popoludní ministerstvo predstaví plán technologických postupov vyšetrovateľom a hasičom.
Obrazom: Tragédia pri Kurimanoch
Robert Fico je pripravený využiť mimoriadne možnosti
V rámci pracovno-právnych predpisov premiér Robert Fico očakáva veľkorysý prístup stavebných spoločností pri odškodňovaní pozostalých po obetiach nešťastia pri Kurimanoch.
Ako ďalej agentúru SITA informoval riaditeľ Tlačového a informačného odboru Úradu vlády Erik Tomáš, ak sa tak podľa Fica nestane, vláda je pripravená využiť mimoriadne možnosti podobne ako to urobila pri tragédiách vo Vojenskom opravárenskom podniku Nováky alebo pri banských nešťastiach.
Na Spiši pri Kurimanoch sa minulý týždeň v piatok po 14:00 zrútila nosná konštrukcia mosta vo výstavbe na diaľnici D1. Pri nešťastí zahynuli štyria robotníci, dvanásti sa ťažko či ľahšie zranili