Národné centrum zdravotníckych informácií (NCZI) ešte čakajú koncom roka úpravy systému pre očkovanie a antigénové zbery. Ako každý článok zdravotníckeho rezortu, aj NCZI muselo v tomto roku na pandémiu koronavírusu zareagovať okamžite. Končiaci sa rok z pohľadu národného centra pre agentúru SITA zhodnotil jeho generálny riaditeľ Peter Bielik.
Ako uviedol, NCZI tento rok pripravilo viacero riešení. Ide napríklad o systém objednávania na PCR testy, call centrum, ktoré rozšírilo svoje služby aj pre verejnosť či denné reportovanie vykonaných testov, pozitívnych prípadov a nové zbery dát pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Elektronizácia zdravotníctva má zmysel
Za úspech tohto roka Bielik považuje, že softvérové riešenia, ktoré rýchlo pripravili v súvislosti s pandémiou, sa úspešne etablovali. „A tým, ktorí možno nevideli zmysel v elektronizácii zdravotníctva, sme tento rok ukázali, že zmysel naozaj má,“ konštatoval.
Viac o téme: Koronavírus
Odklad prevencií a plánovaných výkonov je podľa AOPP neprimeraný, mnohým ľudom sa zhoršil zdravotný stav
V polovici decembra dosiahol počet elektronických receptov predpísaných v tomto roku takmer 60 miliónov. „Toto číslo je o 15 miliónov vyššie ako v roku 2018,“ doplnil šéf Národného centra zdravotníckych informácií.
Bezpečnostný incident bol len čiastočným neúspechom
Bezpečnostný incident je podľa Bielika tohtoročným čiastočným neúspechom NCZI. Takzvaní etickí hackeri ním ukázali, ako sa vedia dostať k citlivým údajom v systéme.
„Čiastočný preto, lebo všetko zlé je na niečo dobré. Incident nám ukázal nedostatky v oblasti bezpečnosti, nielen pre túto konkrétnu aplikáciu, ale všeobecne v celej organizácii. Táto oblasť bola veľmi zanedbávaná predchádzajúcim vedením NCZI,“ konštatoval jeho generálny riaditeľ.
Prijali preto viacero opatrení, ktoré zvýšili bezpečnosť v súlade s platnou legislatívou. „Po ukončení bezpečnostných auditov budeme vedieť, aké ďalšie dôsledky toto zdedené diletantstvo bude mať,“ uzavrel.