Dôvody na zmenu zdravotnej poisťovne môžu byť rôzne, rovnako ako spôsoby, ako túto zmenu vykonať. Ako pri zmene poisťovne postupovať, čo všetko je potrebné zohľadniť a aké povinnosti poistencovi z tejto zmeny vyplývajú?
Zmena poisťovne – lehoty
Zmeniť poisťovňu môže každý, avšak iba raz do roka. Zmenu je možné vykonať na základe podanej prihlášky v novej poisťovni, pričom túto prihlášku je nutné podať najneskôr 30. septembra príslušného roku. Žiadosť následne posúdi Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Ak ju akceptuje, žiadateľ sa od 1. januára nasledujúceho roka stane poistencom poisťovne, ktorú si vybral. V prípade, že žiadateľ o zmenu požiada po 30. septembri, za dátum podania prihlášky sa považuje 1. január nasledujúceho roku. Žiadateľ môže podať viacero prihlášok, no do 30. septembra si musí rozmyslieť, na ktorej prihláške trvá, a ostatné vziať späť (bez uvedenia dôvodu), pričom svoj krok oznámi dotknutým zdravotným poisťovniam. Tie musia žiadateľovi vyhovieť. V prípade, že žiadateľ ponechá podané prihlášky vo viac ako jednej poisťovni, nebude mu akceptovaná žiadna z nich a ostane poistencom svojej pôvodnej poisťovne.
Spôsoby ako podať prihlášku na zmenu poisťovne
K prihláške na zmenu poisťovne musí žiadateľ predložiť k nahliadnutiu, prípadne v niektorých prípadoch aj priložiť kópiu niektorých dokumentov; zväčša sa jedná o kópiu občianskeho preukazu žiadateľa, eventuálne splnomocnenej osoby či zákonného zástupcu, prípadne kópiu rodného listu dieťaťa a splnomocnenia na právne úkony. Samotné podanie prihlášky sa obvykle dá realizovať rôznymi spôsobmi. Žiadateľ sa môže dostaviť na kontaktné miesto osobne a vec riešiť s pracovníkmi poisťovne, postup však môže konzultovať aj s call-centrom poisťovne. Prihlášky bývajú k dispozícii aj v elektronickej podobe, ich vyplnenie je tak relatívne bezproblémové. Treba však pamätať na to, že prihláška musí za každých okolností niesť vlastnoručný podpis žiadateľa o zmenu poisťovne.
Zmena poisťovne – (ne)povinnosti žiadateľa
Netreba zabúdať na fakt, že zmena poisťovne môže byť vykonaná len na základe riadne vyplnenej prihlášky. Ak sú uvedené údaje neplatné alebo chybné, poisťovňa nebude môcť konať. Ak sa žiadateľ chce vyhnúť zbytočným problémom, mal by údaje na prihláške poriadne skontrolovať. Jeho najdôležitejšou a de facto jedinou povinnosťou však je oboznámiť so zmenou poisťovne svojho zamestnávateľa. Tento krok musí vykonať v lehote 8 dní od zmeny. Ďalšia povinnosť pre poistenca (zamestnanca) vyplýva zo situácie, kedy dôjde ku zmene platiteľa poistného. Ak táto zmena nastala po podaní prihlášky a údaje nového platiteľa sa teda nezhodujú s údajmi uvedenými na prihláške, musí poistenec túto skutočnosť oznámiť zdravotnej poisťovni do 8. januára kalendárneho roka.
Na druhej strane, poistenec už nemusí poisťovni, odkiaľ odchádza, vrátiť Európsky preukaz zdravotného poistenia ani preukaz poistenca. Rovnako tak nemusí so zmenou poisťovne oboznamovať poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, teda svojho lekára. Pre SZČO zasa neplatí povinnosť písomne informovať novú zdravotnú poisťovňu o výške preddavku na poistné do 8. januára kalendárneho roka.
Dôvody ku zmene zdravotnej poisťovne
Dôvodov na zmenu zdravotnej poisťovne môže byť viacero. Často sa tento krok rieši v prípade, že ten-ktorý lekár nemá uzavretú zmluvu s tou-ktorou poisťovňou. Zároveň platí, že nie všetky poisťovne hradia všetky operačné zákroky či liečebné procedúry. Ľudia sa však pre zmenu či zotrvanie vo svojej poisťovni rozhodujú aj na základe ponúkaných benefitov. Môže ísť o uhradenie časti nákladov pri vyšetreniach, výhodnejší nákup cestovného poistenia a kúpeľných pobytov či rôzne príspevky, napríklad na zubnú hygienu a podobne. Kompletný zoznam výhod uvádza každá z poisťovní na svojej webovej stránke.
Inzercia