Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR zverejnilo predbežnú správu o stave duševného zdravia detí a mládeže na Slovensku. Ako rezort informoval, zistenia sú prvým krokom k pripravovanému systému podpory, ktorý bude založený na pravidelne získavaných dátach. Prvú predbežnú výskumnú správu predstavil v spolupráci s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie (VÚDPaP), a to v rámci národného projektu Dáta o duševnom zdraví.
„Dokument syntetizuje zistenia z viac ako 250 výskumov z rokov 2018 až 2023, ktoré sa zaoberajú stavom duševného zdravia detí, žiakov a študentov od 3 do 26 rokov na Slovensku,“ priblížilo ministerstvo s tým, že cieľom projektu je získanie spoľahlivých, reprezentatívnych a pravidelne aktualizovaných údajoc o duševnom zdraví detí a mladých ľudí. Údaje budú následne využité na lepšie zacielenie preventívnych a intervenčných opatrení v prostredí škôl.
Roztrieštené poznatky o duševnom zdraví
„Duševné zdravie detí a bezpečnosť v školách sú našou dlhodobou prioritou, ktorú už dnes pretavujeme do konkrétnych krokov. Aby sme však pomoc deťom vedeli ešte presnejšie zacieliť, potrebujeme komplexné a spoľahlivé dáta. Len vďaka nim môžeme prijímať efektívne rozhodnutia reagujúce na skutočné potreby detí a mladých ľudí,“ uviedol minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD).
Z predbežnej správy vyplýva, že u mladých ľudí nastal pokles životnej spokojnosti mladých ľudí. Horšie výsledky vykazujú pri porovnaní s chlapcami dievčatá. „S pribúdajúcim vekom sa zároveň zvyšuje nedostatok spánku, ktorý negatívne ovplyvňuje pozornosť, učenie aj emočnú reguláciu, pribúdajú prejavy úzkosti a depresie,“ doplnilo ministerstvo.

Drucker chce zrušiť titulomániu. Nové školy majú vychovať ľudí, ktorí sa nestratia na trhu práce
Riaditeľka VÚDPaP Alena Kopányiová uviedla, že hoci výskumy poukazujú na výskyt rizikového správania u mladých ľudí, ide o prejavy, ktoré sa týkajú len menšej skupiny a netreba ich vnímať ako problém celej populácie detí a mládeže. Správa zároveň poukázala na to, že súčasný stav poznania o duševnom zdraví je roztrieštený.
„Výskumy sú čiastkové, často zamerané iba na vybrané problémy, bez jednotného výskumného rámca a systematického prístupu k získavaniu a prepájaniu dát. Výrazne chýbajú dáta o zraniteľných skupinách detí – o najmladších deťoch v materských školách, žiakoch so špeciálnymi potrebami, deťoch z marginalizovaných rómskych komunít, žiakoch z Ukrajiny alebo mládeži v kontakte s trestným systémom,“ uvádza MŠVVaM SR.
Prvý významný míľnik projektu
„Súčasné výskumy sa prevažne vyznačujú prierezovým charakterom – zachytávajú stav duševného zdravia v konkrétnom časovom bode. Nedostatočne rozumieme dynamike duševného zdravia v premenlivých kontextoch, pričom v období detstva a dospievania sú rozvoj a zmeny psychického fungovania a schopností rýchle a zásadné,“ vysvetľuje Eva Rajčániová z NP Dáta o duševnom zdraví VÚDPaP.
Rezort školstva označil publikovanie Predbežnej výskumnej správy za prvý významný míľnik národného projektu Dáta o duševnom zdraví. Doplnil, že kľúčovou aktivitou projektu bude vykonanie reprezentatívneho výskumu. Ten by mal umožniť systematicky a dlhodobo sledovať vývoj duševného zdravia detí a mladých ľudí na Slovensku, konkrétne v oblastiach vzdelávania, kognitívnych schopností, emocionálneho a sociálneho fungovania.
So zberom dát chcú začať túto jeseň, výsledky poslúžia ako podklad pre tvorbu odporúčaní v oblasti politík, prevencie a intervencie priamo v školách. Zverejnené v komplexnej Správe o obraze duševného zdravia detí, žiakov a študentov, pôjde o jeden z hlavných výstupov projektu. „Súčasťou projektu bude aj príprava systému pravidelného zberu dát, ktorý by mal v budúcnosti prebiehať v trojročných intervaloch a poskytovať kvalitné a vedecky overené informácie,“ doplnilo ministerstvo. Projekt sa realizuje v rokoch 2024 až 2027, spolufinancovaný je z eurofondov.