BRATISLAVA 15. decembra (WEBNOVINY) – Učitelia majú nielen plné právo, ale aj najvyšší čas, aby povedali – „Už toho máme dosť!“, píše to Prezídium Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií Slovenskej Republiky v otvorenom liste Vláde SR.
Jeho znenie agentúre SITA poskytol prezident asociácie Pavel Sadloň. Podľa riaditeľov gymnázií učitelia vnímajú ako hru mocných aj posledné rokovania Odborového zväzu pracovníkov školstva a vedy (OZPŠaV) a vlády, v ktorej učitelia nie sú hodní ani, aby boli minimálne informovaní.
„Formálne učitelia štrajkujú za svoje platy pri kolektívnom vyjednávaní, lebo za iné im zákon štrajkovať neumožňuje. Reálne však štrajkujú za záchranu slovenského školstva. Oni nemajú povinnosť vnímať problémy štátneho dlhu. Každý, kto spochybňuje ich protest, dusí školstvo,“ konštatuje Prezídium Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR v otvorenom liste vláde.
Na podvýživenie školstva upozorňujú už desaťročie
Asociácia riaditeľov štátnych gymnázií pripomína, že už viac ako 10 rokov upozorňuje, že finančné „podvyživenie“ regionálneho školstva, osobitne gymnaziálneho, je problém, ktorý reálne ohrozuje jeho základnú existenciu. „Ani jedna z doterajších vlád nemala školstvo ako reálnu prioritu. Nemožno povedať, že sa pre učiteľov nespravilo celkom nič. Vážime si, že máme osobitný zákon, ktorý sa venuje našej profesii a osobitnú platovú tabuľku. Spokojní však s nimi nie sme,“ uvádza sa ďalej v otvorenom liste.
Zástupcovia riaditeľov štátnych gymnázií vláde pripomínajú, že učiteľom „od roku 1992 postupne ‚predávali‘ zvýšenie platov za zvýšenie miery vyučovacej povinnosti„.
V otvorenom liste ďalej medzi iným píšu, že „v zákone 313/2001 Z. z. o verejnej službe boli aj učiteľom zakotvené trinásty a štrnásty plat, s postupným nábehom od roku 2003. Tento sľub nevydržal ani jeden rok. V roku 2008 bola spustená dlho očakávaná reforma vzdelávania. Nevieme, koľko stála reforma štát, no učiteľom, ktorí ju reálne robili popri svojich bežných učiteľských prácach, sa nedostalo ani jedno euro, s výnimkou prostriedkov EÚ na ‚Premenu tradičnej školy na modernú„.
Učitelia sú deprimovaní, frustrovaní, smutní a sklamaní
Ako tvrdia, „decentralizácia zriaďovateľských pôsobností, následné rozdelenie našej práce na originálne kompetencie a prenesené kompetencie a systém ich financovania vytvorili podmienky pre nezanedbateľnú nehospodárnosť a špekulatívne vyciciavanie aj nášho rezortu„.
To, že slovenské školstvo nie je v kolapse nie je podľa Prezídia Asociácie riaditeľov štátnych gymnázií SR zásluhou výkonnej, ani zákonodarnej moci, zriaďovateľov, školských odborov a ani profesijných organizácii, „ale len a len učiteľov, ktorí za chorých podmienok držia vzdelávanie pri živote„.
Posledné dni však „do tried nechodia presvedčiví, motivujúci, empatickí, tvoriví pedagógovia, aby tam plnili svoje poslanie. Chodia tam deprimovaní, frustrovaní, smutní a sklamaní zamestnanci, aby si zarobili svoju podpriemernú mzdu,“ píše sa ďalej v otvorenom liste vláde.
Riaditelia, ako manažéri škôl zdôrazňujú, že rozumejú hospodáreniu a vnímajú riziká štátneho dlhu. „Chápeme dilemu vlády. Upozorňujeme však, že ak vláda nenájde potrebné zdroje, Minerva, Stratégia 2020 a podobné dokumenty sa stávajú prázdnou deklaráciou. V tomto spore nemôže jeden vyhrať a druhý prehrať. Vyhráme aj prehráme všetci, nechceme špekulovať, kto by našou spoločnou prehrou získal,“ dávajú v otvorenom liste vláde.