Postoj Slovenska k získaniu projektu výstavby gigafabriky na výrobu batérií spoločností InoBat a Gotion High-Tech je zatiaľ nejasný.
Práce v prípravnej fáze
Štát je v otázke záujmu alebo možných rokovaní s potenciálnymi investormi skúpy na slovo. Gigafabrika by pritom v prvom štádiu mala dosiahnuť kapacitu 20 GWh a vytvoriť tisícky pracovných miest. Ministerstvo hospodárstva SR na otázky agentúry SITA o projekte neodpovedalo, Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) reagovala, že sa nevyjadruje k neuzavretým projektom.
Slovensko má potenciál v oblasti elektromobility, InoBat a Gotion High-Tech chcú vybudovať gigafabriku na výrobu batérií
„Realizačné práce môžu byť len v prípravnej fáze alebo sa práve rozbiehajú. Z tohto dôvodu agentúra SARIO nezverejňuje podrobnosti o investíciách, až do času, kým investor nezačne podnikať kroky k úspešnému etablovaniu sa na Slovensku,“ priblížila agentúra.
Hľadanie vhodnej lokality
InoBat a Gotion High-Tech pri ohlasovaní vytvorenia spoločného podniku a zámeru výstavby fabriky uviedli, že vhodnú lokalitu v európskom regióne ešte iba hľadajú. A že jedným z kľúčových faktorov ich rozhodovania bude silná podpora zo strany štátu a štátnych inštitúcií pri výstavbe kritickej infraštruktúry, vydávaní stavebných povolení a poskytovaní konkurencieschopnej štátnej pomoci.
Získanie kompletnej výroby batérií pre elektromobily na Slovensku by pritom podľa Zväzu automobilového priemyslu SR výrazne pomohlo stabilizovať automobilovú výrobu na Slovensku.
Slovensko je o krok bližšie k vybudovaniu špičkového automobilového závodu, s Volvom podpísali zmluvu o kúpe pozemku
„Práve v týchto dňoch a rokoch sa rozhoduje o tom, ako bude v budúcnosti vyzerať mapa výrobných závodov na elektromobily v Európe. Preto je mimoriadne dôležité takúto prevádzku na Slovensko prilákať. A to čo najskôr,“ skonštatoval generálny sekretár zväzu Viktor Marušák.
Ohlásené dve investície
Na Slovensku sú už ohlásené dve investície, ktoré budú zamerané na kompletovanie akumulátorov pre elektrické automobily. Prvá je súčasťou plánovaného výrobného závodu Volvo a druhá je v určitom rozsahu plánovaná v prevádzke Porsche Smart Battery Shop v Dubnici nad Váhom. V trnavskom Stellantise už kompletáž prebieha. Ani jedna z nich však nebude vyrábať batérie úplne.
Automobilka Stellantis dočasne prechádza na dvojzmennú prevádzku, pripravuje nový výrobný program
Spoločnosti InoBat a Gotion High-Tech podpísali tento týždeň predbežnú dohodu o spoločnom podniku na výstavbu gigafabriky na výrobu batérií. Tá by v prvom štádiu mala dosiahnuť kapacitu 20 GWh a vytvoriť tisícky pracovných miest. Výstavba továrne by mala začať v roku 2024, s plným spustením sa počíta v roku 2026. Mala by sa rozprestierať na ploche viac ako 100 hektárov.