Tvrdší boj s emisiami predstavený Európskou komisiou, ktorý obsahuje aj návrh na zákaz predaja áut so spaľovacím motorom po roku 2035, bude drahý a zaplatíme ho my všetci. Takto reagoval na navrhnutý legislatívny balík Fit for 55 generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Ako zároveň dodal, v prípade jeho schválenia budú musieť aj slovenské automobilky zabojovať o nové projekty, výroby vozidiel s nízkymi a nulovými emisiami.
„Druhý, ale o to väčší problém sú dodávateľské firmy, ktoré sú orientované predovšetkým na klasické technológie pohonov. Tu je väčšie nebezpečenstvo, že sa nestihnú prispôsobiť tejto šokovej zmene a vypadnú z dodávateľských reťazcov. To by prinieslo aj významné sociálno-ekonomické dopady,“ uviedol ďalej pre agentúru SITA.
Legislatívny balík Fit for 55
Aj tieto faktory by preto podľa Pribulu mali zvažovať politickí predstavitelia jednotlivých krajín, keď budú dvíhať ruku za takúto zásadnú zmenu. Samotné automobilky sa k plánom komisie stavajú priaznivejšie. Volkswagen Slovakia ako súčasť koncernu Volkswagen tieto snahy víta, pričom nové ciele označil za dosiahnuteľné.
„Legislatívny balík Fit for 55 ukazuje, že komisia uznala vážnosť situácie a teraz preklápa Green Deal z teórie do praxe. Teraz záleží na tom, aby všetky štáty Európskej únie tento pokrokový, avšak realistický návrh čo najrýchlejšie podporili,“ zhodnotila hovorkyňa spoločnosti Lucia Kovarovič Makayová.
Zelený pohon SUV modelov
Čo sa týka výroby v slovenskej fabrike, koncom minulého roka dostal plug-in hybridný pohon v poradí už piaty SUV model a od tohto momentu disponujú alternatívnym, zeleným pohonom všetky SUV modely, ako aj malé mestské vozidlá, ktoré sú kompletne vyrábané v Bratislave.
V roku 2020 pritom predstavovali vozidlá s elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom asi 23 percent celkovej produkcie závodu.
Manažérka pre korporátne záležitosti Jaguar Land Rover Slovakia Miroslava Remenárová v tejto súvislosti potvrdila, že koncern úplne zastaví predaj vozidiel so spaľovacími motormi do polovice budúceho desaťročia a bude ročne investovať približne 2,5 miliardy libier do elektrifikácie a súvisiacich technológií.
„Rada Land Rover dostane svoj prvý plne elektrický model v roku 2024 a od roku 2025 budú všetky vozidlá rady Jaguar napájané výlučne z batérií,“ dodala.