Nedostatok pracovnej sily riešia slovenské automobilky aj pomocou cudzincov. Ako vyplýva z vyjadrení jej zástupcov, nízka miera nezamestnanosti, ako aj vysoká konkurencia na trhu práce v kombinácii s počtom pracovných ponúk spôsobujú, že niektoré voľné pracovné pozície nedokážu pokryť iba slovenskými občanmi.
Situácia v jednotlivých fabrikách
Situácia v jednotlivých fabrikách je však rozdielna. Ako pre agentúru SITA zdôraznila hovorkyňa Volkswagen Slovakia Lucia Kovarovič Makayová, cieľom bratislavskej automobilky je hľadať nových zamestnancov na slovenskom pracovnom trhu.
Slovenský automobilový priemysel má problém, pomôcť by mohla zahraničná pracovná sila
„Ak však vyčerpáme všetky možnosti, musíme hľadať pracovnú silu aj v zahraničí,“ doplnila. Približne 98 % z celkového počtu zamestnancov spoločnosti však tvoria Slováci a Slovenky. V podniku sú aktuálne zamestnanci viac ako 20 štátnych príslušností z rôznych kútov sveta.
„Najväčšie zastúpenie spomedzi týchto 2 % majú zamestnanci z Česka, Maďarska, Srbska a Ukrajiny,“ doplnila. S ohľadom na zachovanie flexibility využíva fabrika pri zvýšenej potrebe personálu pracovníkov agentúry dočasného zamestnania, pričom časť z nich pochádza z tretích krajín, konkrétne z regiónu strednej Ázie.
Srbi a Ukrajinci
V trnavskom Stellantise aktuálne pracuje približne 1 000 zamestnancov z tzv. tretích krajín. Z cudzincov sú podľa hovorcu automobilky Michala Niča najviac zastúpení zamestnanci zo Srbska a Ukrajiny. V žilinskej Kia Slovakia tvoria Slováci 97 % všetkých zamestnancov.
Volkswagen Slovakia plánuje investovať do ďalšieho rozvoja približne 1,5 miliardy eur
„Zahraničnú pracovnú silu zamestnávame od roku 2017, avšak ich celkový počet je dlhodobo minimálny,“ spresnil hovorca Tomáš Potoček. Nitriansky Jaguar Land Rover aktuálne zamestnáva 75 % Slovákov a 25 % sú cudzinci z 26 rôznych krajín. Automobilky by pritom v tejto oblasti privítali aj pomoc štátu.
„V týchto globálne ťažkých krízových časoch, aj vzhľadom na náročné podmienky na slovenskom pracovnom trhu, prispeje každé zjednodušenie a zrýchlenie zákonných procesov pri prijímaní zamestnancov z tretích krajín k zvýšeniu flexibility, ako aj konkurencieschopnosti slovenského hospodárstva,“ skonštatovala Makayová.
Zavedenie národných víz
Trnavský Stellantis v oblasti zamestnávania cudzincov víta zavedenie národných víz. Tiež by podľa neho pomohlo, keby bolo možné nastaviť obmedzenia pri zmenách v pracovných povoleniach.
Slováci si každý mesiac dovážajú zo zahraničia tisíce áut, počet vozidiel už prekročil 50-tisíc
„V okolitých krajinách je jednoduchší a kratší proces získania povolenia na pobyt za účelom práce. Situáciu na Slovensku komplikuje náročný a zdĺhavý proces uznania dosiahnutého vzdelania,“ zhodnotil Nič.