NEW YORK 22. septembra (WebNoviny.sk) – Skupina Volkswagen (VW) po škandále s falšovaním emisných testov v USA pristúpi k nápravným opatrenia a verí, že opäť získa dôveru zákazníkov. Vyhlásil to v pondelok šéf divízie koncernu v USA Michael Horn.
Akcie Volkswagenu sa prepadli o takmer 20 percent
Federálny úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) v piatok informoval, že Volkswagen inštaloval do niektorých dieselových modelov softvér, ktorý zatajuje skutočné množstvo vypúšťaných emisií. Skupina tak musí v USA zvolať na opravu takmer pol milióna áut a hrozí jej pokuta až 18 miliárd USD. V reakcii na obvinenia sa akcie Volkswagenu v pondelok prepadli o takmer 20 percent.
Kauza sa týka niektorých dieselových modelov VW a Audi predaných po roku 2008. Tieto vozidlá majú podľa zistení EPA nainštalovaný program, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a systém aktivuje v okamihu, keď je vozidlo testované na emisie. Autá tak môžu až 40-násobne prekračovať zákonné limity na vypúšťanie škodlivých látok do ovzdušia.
Volkswagenu hrozí pokuta, porušoval emisné limity
Volkswagen zvoláva na opravu desaťtisíce automobilov
Brusel je v pozore
Federálne ministerstvo spravodlivosti v USA už začalo kriminálne vyšetrovanie prípadu a preverenie dieselových modelov automobilky nariadilo aj Nemecko a Fracúzsko. Škandál už vyšetruje aj Európska komisia. Ako uviedol vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik. Komisia chce zistiť, či sa problém týka aj európskeho trhu, a či budú potrebné kontrolné opatrenia. Vlastné vyšetrovanie zamerané na tri dieselové modely skupiny Volkswagen plánuje aj Južná Kórea.
EK si vyžiadala od VW informácie o stiahnutí vozidiel na americkom trhu. Pre získanie čo najpresnejších informácií je EK v kontakte s americkými úradmi, najmä federálnou Agentúrou pre životné prostredie a Kalifornským panelom pre ochranu ovzdušia. Podľa Králika sú zatiaľ akékoľvek kontrolné opatrenia predčasné, no EK situáciu nepodceňuje.
V súčasnosti komisia pracuje na zlepšení emisných testov dieselových motorov. V máji 2015 prijala EK nový spôsob testovania emisií, ktorý má simulovať reálnu jazdu na ceste a nahradí laboratórne testy. Nové testovania vstúpia do účinnosti od 1. januára budúceho roka. Ako pripomenul Králik, EK je zodpovedná za prijímanie emisných limitov a za určovanie emisných testov, no výkon týchto pravidiel je na rozhodnutí členských krajín. Krajiny môžu stiahnuť vozidlá z trhu, odobrať povolenia alebo uložiť pokutu.