Volkswagen sa po škandále kajá, konať začal aj Brusel

Federálny úrad pre ochranu životného prostredia informoval, že Volkswagen inštaloval do niektorých dieselových modelov softvér, ktorý zatajuje skutočné množstvo vypúšťaných emisií.
Volkswagen
Foto: ilustračné, SITA/AP

NEW YORK 22. septembra (WebNoviny.sk) – Skupina Volkswagen (VW) po škandále s falšovaním emisných testov v USA pristúpi k nápravným opatrenia a verí, že opäť získa dôveru zákazníkov. Vyhlásil to v pondelok šéf divízie koncernu v USA Michael Horn.

Akcie Volkswagenu sa prepadli o takmer 20 percent

Federálny úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) v piatok informoval, že Volkswagen inštaloval do niektorých dieselových modelov softvér, ktorý zatajuje skutočné množstvo vypúšťaných emisií. Skupina tak musí v USA zvolať na opravu takmer pol milióna áut a hrozí jej pokuta až 18 miliárd USD. V reakcii na obvinenia sa akcie Volkswagenu v pondelok prepadli o takmer 20 percent.

Kauza sa týka niektorých dieselových modelov VW a Audi predaných po roku 2008. Tieto vozidlá majú podľa zistení EPA nainštalovaný program, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a systém aktivuje v okamihu, keď je vozidlo testované na emisie. Autá tak môžu až 40-násobne prekračovať zákonné limity na vypúšťanie škodlivých látok do ovzdušia.

Brusel je v pozore

Federálne ministerstvo spravodlivosti v USA už začalo kriminálne vyšetrovanie prípadu a preverenie dieselových modelov automobilky nariadilo aj Nemecko a Fracúzsko. Škandál už vyšetruje aj Európska komisia. Ako uviedol vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik. Komisia chce zistiť, či sa problém týka aj európskeho trhu, a či budú potrebné kontrolné opatrenia. Vlastné vyšetrovanie zamerané na tri dieselové modely skupiny Volkswagen plánuje aj Južná Kórea.

EK si vyžiadala od VW informácie o stiahnutí vozidiel na americkom trhu. Pre získanie čo najpresnejších informácií je EK v kontakte s americkými úradmi, najmä federálnou Agentúrou pre životné prostredie a Kalifornským panelom pre ochranu ovzdušia. Podľa Králika sú zatiaľ akékoľvek kontrolné opatrenia predčasné, no EK situáciu nepodceňuje.

V súčasnosti komisia pracuje na zlepšení emisných testov dieselových motorov. V máji 2015 prijala EK nový spôsob testovania emisií, ktorý má simulovať reálnu jazdu na ceste a nahradí laboratórne testy. Nové testovania vstúpia do účinnosti od 1. januára budúceho roka. Ako pripomenul Králik, EK je zodpovedná za prijímanie emisných limitov a za určovanie emisných testov, no výkon týchto pravidiel je na rozhodnutí členských krajín. Krajiny môžu stiahnuť vozidlá z trhu, odobrať povolenia alebo uložiť pokutu.

Firmy a inštitúcie: Volkswagen

Ďalšie k téme