Aj keď slovenský trh s operatívnym lízingom v porovnaní so západnými krajinami ešte stále zaostáva, záujem o túto službu narastá. „Záujem rastie najmä zo strany malých a stredných firiem, ktoré čoraz častejšie prechádzajú na operatívny lízing z klasických foriem obstarania vozidla, teda z hotovosti či finančného lízingu,“ konštatuje výkonná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Čišková. Spoločnosť Arval Slovakia vlani zaznamenala 7-percentný nárast.
„Každoročne rastieme, pričom vyšší záujem sa odzrkadľuje aj na rozrastajúcom sa autoparku. Arval začal na Slovensku podnikať pred vyše pätnástimi rokmi s približne deväťdesiatimi autami. Dnes je v našom fleete bezmála 8 000 vozidiel,“ vraví obchodný riaditeľ Arval Slovakia Michal Duška. Spoločnosť Arval sa zameriava najmä na firemného klienta, čo je podľa Dušku aj hlavný rozdiel v porovnaní so západnými krajinami. „Kým na západe sa operatívny lízing vníma už ako bežná služba, Slováci si na ňu zvykajú o čosi pomalšie. Mnohí si tu totiž kúpia radšej jazdené auto, ako nové,“ hovorí Michal Duška.
Rast by mal pokračovať
Spoločnosť Business Lease Slovakia vlani spravovala firmám 5 655 vozidiel na operatívny lízing alebo v rámci správy vozidlového parku. „Len za vlaňajšok sme prijali 1 700 objednávok na vozidlá v rámci operatívneho lízingu a správy vozidlového parku,“ konštatuje Čišková. Rast by mal podľa nej pokračovať aj v tomto roku vzhľadom na jednu z hlavných výhod operatívneho lízingu. „V súvislosti s možnou krízou firmy alokujú úspory a šetria náklady na horšie časy,“ podotýka Čišková.
Pre firemného klienta znamená financovanie vozového parku cez operatívny lízing podľa Dušku značnú úsporu finančných prostriedkov, ale aj ľudského kapitálu. „Menšie firmy a niektoré stredné podniky využívajú najčastejšie balíkové riešenia, ktoré zahŕňajú všetky bežné služby za zvýhodnenú balíkovú cenu. Naopak väčšie a medzinárodné firmy si vyberajú častejšie špecifické služby a riešenia pripravené na mieru,“ tvrdí Duška. V prospech operatívneho lízingu však podľa neho hovorí aj to, že firma jazdí prakticky stále na nových vozidlách. „Tie reprezentujú firmu, predstavujú nižšie bezpečnostné riziko a pýtajú si nižšie náklady spojené so starostlivosťou a servisom auta,“ dodal Duška.