Zníženie viazanosti v bankovom sektore by ovplyvnilo poplatky smerom nadol a proces by bol jednoduchší.
Slovenský spotrebiteľ je konzervatívny. Ako ďalej uviedla sprostredkovateľská spoločnosť Finvia, málokedy uvažuje nad zmenou banky, operátora alebo dodávateľa služieb. Rovnaký názor zastáva aj spoločnosť Partners Group SK. „Áno, slovenský spotrebiteľ je konzervatívny a sám málokedy urobí zmenu finančnej spoločnosti alebo zmenu, čo sa týka úveru poprípade bežného účtu. Vo väčšine prípadov je to preto, lebo nerozumejú produktom, nevedia čo im zmena môže priniesť a čo ich pri zmene môže zaujímať,“ povedal Marcel Šiška, Executive Manager Partners Group SK.
Nespokojnosť s poplatkami
Avšak podľa analytika z portálu FinancnaHitparada.sk Pavla Škriniara viaceré prieskumy ukázali, že Slováci nie sú spokojní s výškou bankových poplatkov. Teda úvahy o zmene majú. „Z refinancovania hypoték vidieť, že ak ich niekto postrčí, zmene sa nebránia. Rovnako je to aj v poisťovníctve, kde klienti nemajú po stretnutí s poisťovacím agentom problém zmeniť poisťovňu,“ skonštatoval Škriniar.
Konzervativizmus nemusí byť podľa Škriniara príčinou vernosti jednej banke. Niekedy to môže byť neznalosť iných možností, obava z formalít, predstava, že všetky banky sú beztak rovnaké alebo skrátka rezignácia. „Pritom je to neoprávnené. Tak ako pri prestupe medzi telefónnymi operátormi, keď takmer všetko vybaví ten nový, pri zmene banky veľkú časť formalít vie vybaviť nová banka. Zmenu účtu treba v podstate nahlásiť iba tým, ktorí klientovi posielajú peniaze. Odosielanie peňazí z účtu totiž nová banka okopíruje,“ vysvetľuje Škriniar.
Bankové služby sú vnímané ako dlhodobé vzťahy. Pri inom type služby či nákupe tovarov nemáme problém vyskúšať niečo nové. „Nie je dôvod nerobiť to isté aj pri bankách. Ochota meniť banku súvisí aj so schopnosťou vedieť navzájom porovnať viaceré ponuky. A tá súvisí s finančnou gramotnosťou. Ak sa jej úroveň zvýši, zlepší sa postavenie klienta finančných inštitúcií,“ domnieva sa Škriniar.
Hrozba sankcií
Podľa spoločnosti Finvia Group sú banky, ktoré si svojimi podmienkami viažu zákazníkov a pod hrozbou sankcií, či nadmerných poplatkov ho vedú k vernosti. Týka sa to úverov, hypoték, refinancovania či prenosu účtu. Pripúšťa to aj spoločnosť Partners Group SK. „Ak človek pri niektorých produktoch nedodrží stanovený čas určený na zmenu, môže ho to finančne ovplyvniť tak, že zmeny bude mať spoplatnené,“ pokračuje Šiška z Partners Group.
Máloktorý človek si odkontroluje, kedy môže zmenu urobiť. Dôležitá informácia je podľa Šišku aj to, že vo viacerých prípadoch je na zmenu stanovený príliš krátky čas, na základe čoho sa zmena nestihne. Opustiť banku podľa Škriniara nestojí veľa a ak sa vhodne načasuje a vopred sa na to klient pripraví, je to bezplatné. V inej situácii sú klienti, ktorí majú v banke účet z dôvodu získania zľavy na inom produkte, napríklad úvere na bývanie. Tam vernosť banke nie je prejavom lenivosti, ale ochrany pred zvýšením nákladov.
Zníženie viazanosti
Viazanosť zákazníka ku značke, produktu a inštitúcii dáva väčší priestor pre manipuláciu a jednostranné nastavovanie obchodných podmienok. “Pokiaľ by sa viazanosť v bankovom sektore znížila, vznikol by priestor pre prehľadnejšiu ponuku produktov pre klientov, jednoduchší proces zmeny banky, rýchlejšie reakcie bánk na trhové zmeny a prípadné zlacnenie služieb pre klientov,” povedal výkonný riaditeľ portálu FinancnyKompas.sk Maroš Ovčarik. To, že zníženie viazanosti v bankovom sektore by ovplyvnilo poplatky smerom nadol a proces by bol jednoduchší, si myslí aj spoločnosť Partners Group SK.
Ako doplnil analytik z portálu FinancnaHitparada.sk Pavel Škriniar, zlacnenie služieb môžu vyvolať iba klienti a to vtedy, ak vytvoria na banky tlak. Napríklad v podobe presunu účtov k lacnejším alternatívam. Bankové služby beztak podľa Škriniara postupne lacnejú. Aktuálny rebríček bánk zoradený podľa ceny za účet začína na nulovom poplatku. To v minulosti nebolo. „Ponuku bankových produktov považujem za prehľadnú. To, že sa bankové produkty líšia, je prirodzené. Ani v obchodoch sa neponúkajú identické výrobky. Klient má svoje priority a podľa nich si volí banku,“ povedal Škriniar.
Jednoduchšia orientácia
Ladislav Bohuniczky zo spoločnosti Finvia Group si myslí, že zákazník by mal mať možnosť jednoduchej orientácie v mori finančných produktov, a to bez potreby hľadania produktových „ale“, ktoré často predstavujú skryté poplatky alebo povinnosť využívania doplnkových služieb. “Pokiaľ by existovali na finančnom trhu produkty so zrozumiteľnými parametrami a transparentne komunikovanou cenou, dôvera klientov voči finančným inštitúciám by sa posilnila,” dodal Bohuniczky.
To, že férovejšie služby nie sú len utópia, si myslí napríklad generálny riaditeľ O2 Slovakia Peter Gažík. “Takto pred siedmimi rokmi sme stáli pred otázkou, či sa vydať cestou klasických paušálov a predplatených kariet, ktorú razila naša konkurencia, alebo prekopať ponuku našich služieb tak, že sa ňou pokúsime zmeniť zaužívané pravidlá na trhu,” povedal Gažík. Dnes Gažík konštatuje, že O2 Fér naštartoval novú éru v mobilnom biznise, ktorá firme prináša svoje ovocie v podobe kontinuálneho nárastu tržieb a počtu zákazníkov.