- aktualizované 30. októbra 15:52
Skupina Slovenskej sporiteľne dosiahla v tomto roku ku koncu septembra čistý zisk 141,7 mil. eur. Medziročne výsledok takmer nezmenila, išlo o medziročný nárast o 0,02 %. Avšak individuálny zisk samotnej banky poklesol o 1,5 % na 136,72 mil. eur. „Najvýraznejší vplyv na hospodárenie bánk má uvoľnená politika Európskej centrálnej banky, ktorá sa odráža na úrokových výnosoch,“ skonštatoval predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Slovenskej sporiteľne Peter Krutil.
Objem úverov Slovenskej sporiteľne síce podľa neho dynamicky rastie, no čisté úrokové výnosy mierne klesajú. „Vďaka politike ECB sme mohli znížiť úrokové sadzby úverov na bývanie na historicky najnižšiu úroveň,“ povedal Krutil. Spoločnosť sa podľa Krutila koncentruje aj na získavanie nových mladých klientov. „Klesajúce úrokové výnosy vieme nahradiť vďaka rozširovaniu služieb, najmä v oblasti poistenia,“ doplnil Krutil.
Vybrané finančné ukazovatele:
• Čistý úrokový výnos medziročne poklesol o 1,7 % zo 328,3 mil. eur na 322,7 mil. eur
• Čistý príjem z poplatkov a provízií medziročne vzrástol o 9,1 % z 96,9 mil. eur na 105,7 mil. eur
• Prevádzkový zisk medziročne narástol o 2,9 % zo 227,4 mil. eur na 233,9 mil. eur
• Čistý zisk po zdanení ostal medziročne takmer bezo zmeny a to 141,7 mil. eur (2018: 141,6 mil. eur)
• Objem úverov klientom sa medziročne zväčšil o 7 % z 12,6 mld. eur na 13,5 mld. eur
• Objem vkladov klientov medziročne vzrástol o 3,2 % z 13,6 mld. eur na 14,1 mld. eur
• Pomer prevádzkových nákladov a výnosov dosiahol úroveň 47,3 %
• Pomer klientskych úverov ku klientskym vkladom medziročne vzrástol z 92,4 % na 95,8 %
Poplatky stúpli
Čistý úrokový výnos skupiny medziročne poklesol o 1,7 % na 322,7 mil. eur. Tento pokles je podľa vyjadrení spoločnosti dôsledkom dlhodobého apetítu klientov po nízkych úrokových sadzbách na úverových produktoch, ako aj silného konkurenčného prostredia. Čistý príjem z poplatkov a provízií medziročne vzrástol o 9,1 % na 105,7 mil. eur. Tento nárast plynie hlavne z provízii zo sprostredkovania poistenia pri raste o 3,6 mil. eur. Čisté poplatky súvisiace s úverovou činnosťou sa zvýšili o 2,8 mil. eur.
Objem úverov klientom dosiahol 13,486 mld. eur a medziročne sa zvýšil o 7 %. Významne sa na tom podieľali úvery poskytnuté obyvateľstvu, ktoré vzrástli o 5,5 %, resp. o 0,5 mld. eur. Najvýznamnejším zdrojom rastu boli úvery na bývanie, ktoré stúpli o 5,7 %, teda o 400 mil. eur. Spotrebné úvery vzrástli o 1,3 %, resp. o menej než 100 mil. eur. Úvery korporátnym klientom medziročne vzrástli o 11,5 % na 3,7 mld. eur. Vklady obyvateľstva stúpli z 10,9 mld. eur na 11,8 mld. eur. Celkové záväzky voči klientom narástli z 13,6 mld. eur na 14,1 mld. eur.
Slovenská sporiteľňa evidovala ku koncu septembra 2,18 mil. klientov. Ako pre agentúru SITA povedala hovorkyňa spoločnosti Marta Cesnaková, celkový počet klientov síce klesá, ale počet aktívnych rastie. „Pokles celkového počtu je kombináciou rôznych faktorov – prirodzená úmrtnosť, konkurenčný boj, čistenie portfólia produktov, napríklad vkladných knižiek. Zároveň ľudia optimalizujú svoje bankové produkty,“ hovorí Cesnaková.
Pokles pobočiek
Počet bankomatov v tomto roku oproti stavu z konca vlaňajška klesol o 5,2 % na 759 ku koncu septembra a počet pobočiek sa znížil o 5,6 % na 236. „Veľkosť našej pobočkovej a bankomatovej siete zaraďujeme medzi naše silné stránky. Stále platí, že naša banka má najväčšiu pobočkovú aj bankomatovú sieť na Slovensku. Pravidelne ich analyzujeme a prispôsobujeme veľkosť oboch sietí aktuálnym požiadavkám trhu,“ povedala Cesnaková.
Ak niekde zatvoria pobočku, dôvodom je podľa Cesnakovej predovšetkým to, že klesne záujem ľudí ju navštevovať a teda pobočka v danej lokalite stratí svoje opodstatnenie. Na návštevnosť vplýva viacero faktorov, je to napríklad presun či zrušenie podnikov, ktoré sú významným zamestnávateľom, odchod mladých ľudí za prácou z obcí do miest, ale najmä nárast využívania digitálneho bankovníctva.
Súčasne podľa Cesnakovej platí, že každý rok otvoria alebo zrekonštruujú viacero nových pobočiek, najmä na miestach, kde ich ľudia najčastejšie využívajú. Ide napríklad o obchodné centrá vo väčších mestách. „Veríme, že budúcnosťou bankovníctva je v spojení digitálu a pobočiek, znamená to, že pobočky pre nás budú aj v budúcnosti naďalej dôležitým miestom, kde sa budeme chcieť stretávať s našimi klientmi. Vzhľadom na trend však predpokladáme, že ich počet budeme regulovať aj v budúcnosti,“ dodala Cesnaková.
O spoločnosti
Slovenská sporiteľňa je najväčšia slovenská banka. Po podpise zmluvy medzi Ministerstvom financií SR a Erste Bank o predaji majoritného balíka akcií, ktorý sa uskutočnil v januári 2001, sa Slovenská sporiteľňa začlenila do finančnej skupiny Erste.