Rodičia na Slovensku aj v Čechách chcú na financie detí dohliadať.
Leto sa dostáva do svojej druhej polovice, rodičia začínajú riešiť nástup detí do školy a s tým súvisiace otázky. Jednou z najčastejších je aj tá, kedy a ako dávať vreckové svojmu školákovi. Odpovede hľadala mBank prostredníctvom prieskumu, v ktorom zisťovala zvyky rodičov na Slovensku a v Českej republike v tejto oblasti.
Týždenné vyplácanie
Pravidelné vreckové nedostáva nadpolovičná väčšina slovenských detí. Pritom v Čechách je len tretina detí bez pravidelného finančného príjmu od rodičov. Najčastejšie dávajú rodičia deťom peniaze v týždenných intervaloch. Na Slovensku je to 30,6 %, čo je porovnateľné s Českou republikou (27,1 %). Vyplynulo to z prieskumu agentúry STEM/MARK, ktorý uskutočnila pre mBank.
Najväčší rozdiel medzi oboma krajinami je vo vreckovom vyplácanom mesačne. Dostáva ho tretina českých detí, ale len 13,1 % slovenských detí. Rodičia vo veku 30 až 39 rokov dávajú vo väčšine prípadov vreckové pravidelne na mesačnej báze. O desať rokov staršia veková kategória rodičov zasa vypláca vreckové nepravidelne.
Vreckové dostávajú skôr staršie deti
V predškolskom veku dostáva finančnú podporu od rodičov len 6,5 % detí a veľmi podobné je to aj v Čechách. Po nástupe do školy v šiestich rokoch disponuje vreckovým 20,6 % slovenských a takmer tretina českých detí. Tento počet sa každým rokom zvyšuje v priemere o 14 % až do desiateho roku, kedy už pravidelné vreckové dostáva približne 70 % detí v oboch krajinách. V pätnástich dostane prvýkrát vreckové ešte 8 %, ale už o rok na to, len čo dovŕšia 16 rokov, teda vek vhodný na brigády, vreckové začne dostávať len 0,8 %. Pri sedemnásťročných je to len 0,2 %.
Výška vreckového sa zvyčajne pohybuje u detí na základnej škole na úrovni približne desať eur a u stredoškolákov v rozmedzí dvadsať až tridsať eur mesačne. Len 9,6 % rodičov posiela vreckové na bankové kontá detí. Pritom takmer polovica z celkového počtu rodičov by privítala možnosť posielať vreckové dieťaťu do banky, na jeho vlastný účet. Jednou z jeho výhod je, že poskytuje prehľad o tom, čo si dieťa kupuje pri platbách kartou. A prehľad o tom, na čo a kde míňa dieťa svoje vreckové by chcelo mať až 94 % rodičov.
O prieskume
Prieskum pre mBank uskutočnila v prvej polovici prázdnin na tisícke respondentov agentúra STEM/MARK. Podrobne mapuje oblasť vreckového a finančné zvyklosti detí na Slovensku a v Čechách. Zúčastnili sa ho rodičia, ktorí majú aspoň jedno dieťa vo veku šesť až osemnásť rokov.