VALENCIA 20. augusta (WEBNOVINY) – Letná prestávka vo formule 1 sa končí, už cez víkend sa rozburácajú motory najrýchlejších monopostov vo Valencii na Veľkej cene Európy. Preteky na mestskom okruhu v Španielsku sa rozoberali v posledných týždňoch z mnohých strán, po maďarskej havárii Felipeho Massu, vlaňajšieho víťaza vo Valencii, sa už črtal návrat Michaela Schumachera do tímu Ferrari, ktorý sa napokon zo zdravotných dôvodov neuskutoční. Keby Nemca nezastavilo zranenie krku, boli by preteky jednou z najsledovanejších udalostí roka. Namiesto Massu sa do kokpitu Ferrari posadí Luca Badoer, ktorý sa do seriálu F1 vracia prvýkrát po desiatich rokoch. Jeho cieľom bude dôjsť do cieľa premiérovo v kariére na bodovanom mieste. Veľká cena Valencie bude aj dejiskom ďalšej premiéry, v tíme Renault absolvuje prvé preteky Romain Grosjean. Francúzska hviezda z GP2 nahradí v monoposte Nelsona Piqueta mladšieho. Ferrari i Renault dosiahli vlani na VC Európy dobré výsledky, ale teraz sa pravdepodobne budú len pozerať na súboje súperov. Dobrú formu z posledných pretekov majú predovšetkým Red Bull a McLaren, ktoré chcú znížiť náskok tímu Brawn a Jensona Buttona v jednotlivých hodnoteniach. V Brawne po sklamaní v Nemecku a Maďarsku zasa pomýšľajú na nadviazanie na úspechy z úvodu sezóny. „Množstvo zákrut je pre pilotov veľkou výzvou. Celé preteky musíte byť absolútne koncentrovaní, lebo bariéry sú veľmi blízko. Bude to veľmi zaujímavý víkend,“ uviedol pre F1.com líder MS jednotlivcov Jenson Button.
V Maďarsku sa pred mesiacom vrátil na vrchol tím McLaren a úradujúci majster sveta Lewis Hamilton. Brit sa už na preteky veľmi teší a svoj výkon z Hungaroringu chce potvrdiť aj vo Valencii. „Je skvelé vrátiť sa do práce po štvortýždňovej prestávke. Stále sa veľmi teším z víťazstva v Maďarsku a verím, že opäť môžem byť úspešný. Vo Valencii za každú chybu môžete veľmi draho zaplatiť. Trať je veľmi úzka a relatívne pomalá,“ uviedol Hamilton.
Okruh vo Valencii spája mnohé rýchlostné i technické pasáže. Aj keď sa bude jazdiť v prístavných uličkách, nebudú to rovnaké preteky ako na úzkej trati v Monaku. V okolí Prístavu Juana Carlosa I. vyrástla trať s 25 zákrutami. Podľa prepočtov by na jednej z roviniek mali jazdci dosahovať rýchlosť cez 300 km/h, jeden 5,419 km dlhý okruh by mali zvládnuť za približne 1:37 min priemernou rýchlosťou pod 200 km/h. V Monaku sa jazdí priemerom 151 km/h. Okruh naprojektoval slávny Hermann Tilke, jeho raritou je most. Oproti vlaňajšku došlo na ňom k viacerým zmenám, ktoré majú zaistiť väčšiu bezpečnosť jazdcov. Zmenil sa najmä výjazd z boxov, na pitlane je položený nový asfalt. Organizátori zároveň posunuli niektoré múriky okolo trate.
Valencia je od vlaňajška piatym dejiskom Veľkej ceny Európy v histórii, predtým sa pod týmto názvom jazdilo na Brands Hatch, Nürburgringu, v Donington Parku a v Jereze.
Veľká cena Európy:
Okruh: Valencia (Španielsko)
Dĺžka okruhu: 5,473 km
Dĺžka pretekov: 56 kôl, 306,488 km
Predchádzajúci víťazi:
2008 Felipe Massa (Braz.) Ferrari
SITA