BRATISLAVA 18. januára (WEBNOVINY) – Na Slovensku je viac ako 70 percent mladých ľudí, ktorí by uprednostnili život v inej krajine. Mladí majú u nás problémy uplatniť sa na trhu práce – z celkového počtu mladých Slovákov bez práce je 54,4 percenta dlhodobo nezamestnaných.
Vyplýva to z materiálu s názvom Stratégie Slovenskej republiky pre mládež na roky 2014 – 2020, ktorý na rokovanie vlády predkladá rezort školstva. Jej vypracovaním chce Slovensko posilniť postavenie mládeže vo všetkých sférach života a garantovať ich rovnoprávne postavenie v spoločnosti.
„Slovenská republika si uvedomuje, že vo vzťahu k mladej generácii potrebuje moderný prístup a citlivo reagovať na potreby mladých ľudí,“ uvádza sa v materiáli.
Vzniká preto stratégia, ktorá to má umožniť. Mladí ľudia vo veku do 30 rokov totiž predstavujú podstatnú časť obyvateľstva Slovenska – 37,4 percenta, teda takmer dva milióny Slovákov. Na mladých ľudí sa stratégia zameria hneď v niekoľkých oblastiach, ako je vzdelávanie, zamestnanosť, podnikavosť, sociálne zabezpečenie či práca s mládežou.
Každý tretí mladý Slovák nemá prácu
Nezamestnanosť mladých ľudí na Slovensku bola 34 percenta ku konca roka 2012, priemerná nezamestnanosť v rámci EÚ je 15,4 percenta. Ročne vynakladá Slovensko na zníženie nezamestnanosti približne jedno percento HDP, kým EÚ dáva oveľa viac peňazí na jej zmiernenie, píšu tvorcovia správy.
Na Slovensku je v porovnaní s inými krajinami EÚ inštitucionálna podpora mladých nezamestnaných nedostatočná a existuje len málo foriem podpory, ktoré by im uľahčili zvládnutie vstupu na trh práce, upozorňuje materiál. Z celkového počtu mladých Slovákov bez práce je až 54,4 percenta dlhodobo nezamestnaných, a to aj napriek tomu, že dosiahnutá vzdelanostná úroveň mladých Slovákov je vyššia v porovnaní s inými krajinami EÚ.
Mladý človek na Slovensku sa vzdeláva v priemere 17 rokov. V porovnaní s inými členskými štátmi EÚ je na Slovensku relatívne málo mladých ľudí – približne päť percenta, ktorí neukončili povinnú školskú dochádzku. „Napriek týmto skutočnostiam je uplatnenie mladého človeka na trhu práce zložité,“ uvádzajú tvorcovia stratégie.
Mladým treba radiť
Jeden z cieľov, ktoré si stratégia ukladá, je aj zlepšiť orientáciu mladých na trhu práce. Podľa materiálu by sa malo na Slovensku zaviesť systematické kariérne poradenstvo.
Poskytovať by sa tiež u nás mali špecializované služby zamestnanosti, ktoré odrážajú špecifické potreby konkrétnej cieľovej skupiny mladých, teda napr. tých z prostredia marginalizovaných rómskych komunít, detských domovov či mladých ľudí so zdravotným znevýhodnením.
Podľa materiálu by sme tiež mali na Slovensku motivovať zamestnávateľov v tvorbe nových pracovných miest, a to napríklad aj priamymi dotáciami či odvodovými bonusmi. V priebehu nasledujúcich rokov by mal minister školstva i vláda dostať informáciu o tom, ako sa stanovené ciele pri podpore mladých ľudí napĺňajú.