Väčšina Bratislavčanov chce tento rok minúť na darčeky viac alebo rovnako ako vlani. Vyplýva to z analýzy analytičky WOOD & Company Evy Sadovskej. „Napriek vplyvu pandémie na nákupné správanie sa obyvateľov Bratislavského kraja priniesla analýza dát za november prekvapujúce zistenia. Až 71 percent domácností má v pláne zvýšiť svoje výdavky alebo ich ponechať na úrovni ako vlani,“ uvádza sa v analýze, podľa ktorej menej ako pred rokom plánovalo minúť iba 29 percent opýtaných.
Bratislavčania, ktorí majú v pláne znížiť svoje výdavky, sa v najmenšej miere obmedzujú pri nákupoch potravín (19 percent), nasledujú výdavky na predmety dlhodobej spotreby s podielom 38 percent obyvateľov z Bratislavského kraja.
„Väčšia časť domácností z Bratislavy tak míňa pri nákupoch potravín a tovarov dlhodobej spotreby rovnako alebo dokonca o niečo viac ako vlani,“ dodáva analytička.
Obchody môžu počítať aj s neskoršími nákupmi
V prípade vianočných darčekov sa Bratislavčania obmedzovať neplánujú. Prieskum zároveň ukázal, že niektoré bratislavské domácnosti majú v pláne odložiť nákupy predmetov dlhodobej spotreby na neskôr, napríklad o niekoľko týždňov alebo mesiacov.
Matovič ohlásil lockdown. Zavrú sa obchody, terasy, ale kostoly a lyžiarske strediská majú zelenú (video)
Nákup oblečenia posúvalo v novembri na neskôr 35 percent opýtaných Bratislavčanov, nákup nábytku či elektroniky 21 – 26 percent respondentov.
„Dobrou správou je, že s takýmito nákupmi obchody v nasledujúcich týždňoch či mesiacoch môžu počítať. Na čom ale domácnosti Bratislavského kraja neplánujú príliš šetriť, sú vianočné darčeky. Až 58 percent opýtaných Bratislavčanov dokonca plánuje na ne minúť viac alebo rovnako ako vlani,“ uvádza analytička.
Nákupné centrá nie sú ohniskami nákazy
Na Slovensku sa najviac nákupov realizuje v Bratislavskom kraji, ktorý sa zároveň vyznačuje aj najväčšou kúpyschopnosťou obyvateľstva.
„Analyzovaný región zároveň disponuje najväčším počtom nákupných centier. Aktuálna výmera slovenských obchodných centier predstavuje približne 1,7 milióna štvorcových metrov, z čoho vyše tretinu tvoria práve centrá v Bratislave,“ uvádza analytička a dodáva, že hoci centrá aktuálne evidujú menej návštev ako vlani, nákupné košíky zákazníkov sú v priemere plnšie o 20 – 25 percent ako pred pandémiou.
Koronavírus v Bratislave dvíha počty nových nakazených, primátor Vallo vyzval k zodpovednosti
„Tradičné spotrebiteľské správanie Slovákov sa vyznačuje nakupovaním v kamenných obchodoch. A ani obmedzenia či možnosť nakupovať online nedokážu zmeniť úplne ich zvyklosti. Obchody či nákupné centrá navyše vďaka prísnym hygienickým opatreniam neboli dosiaľ identifikované ako ohniská šírenia nákazy,“ dodala analytička. Analýza vychádza z prieskumu spoločností Datamar a Mnforce, realizovaného v novembri 2020.