Trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia v tomto roku neprekoná vlaňajšiu produkciu 371 152 vozidiel, čo je najviac v jej histórii. Dôvodom je nútené zastavenie výroby na 55 dní, ktoré bolo spôsobené preventívnymi opatreniami proti ochoreniu COVID-19.
Výpadok nie sú schopní dobehnúť
Výpadok v objeme 72 tisíc vozidiel podľa riaditeľa výroby Martina Dzamu nie je automobilka z kapacitných dôvodov schopná dobehnúť. Produkcia v trnavskej automobilke stúpala od roku 2011 zo 178 tisíc vozidiel osem rokov za sebou až na vlaňajších vyše 371 tisíc vozidiel. Viac ako 7 200 vozidiel z trnavskej automobilky malo vlani čisto elektrický pohon.
Viac o téme: Koronavírus
„Robíme všetko preto, aby sme zmiernili dopad tejto krízy, pretože záujem o naše vozidlá segmentu B Citroën C3 a Peugeot 208 je,“ informoval vo štvrtok novinárov Dzama. Automobilka má podľa neho objednávky na dva – tri mesiace dopredu, k plnej výrobnej kapacite ako pred krízou sa vrátila už v júni. Čiastočne eliminovať výpadok výroby by mohlo zrušenie pravidelnej letnej odstávky, tú však potrebujú pre vykonanie údržbárskych prác.
Viac k téme Ekonomické dopady koronavírusu
Prioritou vedenia trnavskej automobilky na najbližšie obdobie je získanie výroby nového modelu, ktorý by jej zabezpečil budúcnosť a zamestnanosť. Automobilka postupne stráca konkurencieschopnosť medzi závodmi v rámci skupiny PSA, ktoré medzi sebou o nové investície súťažia.
Iné závody znižujú náklady
„Strácame konkurencieschopnosť, pretože naše výrobné náklady sú posledné štyri roky stabilné, čo nie je dobrá správa. Iné závody v rámci skupiny v Portugalsku, Španielsku, vo Francúzsku znižujú svoje výrobné náklady. Nám sa to nedarí, všetky naše opatrenia v oblasti produktivity práce, energií, inovácií sú pohltené buď cenou práce, alebo cenou energií,“ povedal Dzama. Dodal, že napríklad cena práce trnavského závodu je momentálne vyššia ako v portugalskom závode a približuje sa k španielskemu závodu. Cena energií na Slovensku je vyššia ako vo Francúzsku, Španielsku alebo Portugalsku.
Trnavská automobilka bude podľa jej personálneho riaditeľa Ľuboša Kollára reagovať na výzvu vlády a bude pripomienkovať záležitosti, ktoré spôsobujú administratívne alebo finančné problémy zamestnávateľom. Jednou z nich je napríklad naviazanie minimálnej mzdy na víkendové príplatky.
Aj generálny riaditeľ Stéphane Bonhommeau potvrdil, že automobilka bude potrebovať nový produkt, pretože dopyt po modeloch Citroën C3 a Peugeot 208 po niekoľkých rokoch začne klesať. Jednotlivé fabriky skupiny o novú investíciu súťažia, pričom jedným z najdôležitejších kritérií sú práve výrobné náklady.