TRNAVA 9. apríla (WEBNOVINY) – Obnova pešej zóny v Trnave sa po rokoch sľubov dnes začala pred budovou Divadla Jána Palárika.
Verejnú súťaž na dodávateľa vyhralo konzorcium firiem vedené spoločnosťou OHL ŽS z Brna s cenou takmer dva milióny eur, čo je o štyridsať percent menej, ako bola predpokladaná cena.
Pešia zóna má byť podľa zmluvy vynovená do mája budúceho roku. Trnava bola prvým mestom na Slovensku, ktoré už v roku 1988 vylúčilo dopravu z centra mesta.
Autormi projektu obnovy verejných priestorov Hlavnej ulice v Trnave sú Dušan a Christo Dókovci. Projekt ráta s kompletnou výmenou povrchov ulice, mobiliáru, ale aj s výmenou zelene, vrátane všetkých stromov.
Pešia zóna bude po dĺžke rozčlenená na tri pruhy, stredný bude z prírodnej žuly, okrajové budú zhotovené z betónovej dlažby. Jej dominantou má byť voda v dvoch okrasných fontánach. Zelene bude po novom o niečo menej, pretože projekt ráta s menšími ostrovčekmi okrasnej zelene.
Obrzom: Úvodné výkopy rekonštrukcie trnavského centra mesta
,,Pamiatkari nechceli pripustiť viac stromov na pešej zóne, pretože by zakrývali krásne historické budovy,“ povedal viceprimátor Trnavy Bystrík Stanko.
Podľa Dušana Béreša z mestského úradu je v centre mesta taká hustota inžinierskych sietí, že ďalšie stromy by ani nebolo kde posadiť. Za obeť novej pešej zóne padne 55 stromov brestovca severského, nahradí ich 57 jaseňov mannových a okrasných hrušiek.
Stanko ubezpečil, že aj počas stavebných prác bude zabezpečený prístup do každej prevádzky na Hlavnej ulici. Radnica sa počas príprav na rekonštrukciu snažila komunikovať aj s obyvateľmi mesta o ich požiadavkách na novú pešiu zónu. Už v roku 2006 zorganizovala prvú diskusiu, o rok neskôr vystavila aj prvý model možného vzhľadu pešej zóny.
Obnova pešej zóny v Trnave bude financovaná z vlastného rozpočtu mesta. Vďaka nižšej cene z verejnej súťaže plánuje vedenie radnice z ušetrených peňazí obnoviť aj niektorú ďalšiu ulicu v centre, zatiaľ nepadlo rozhodnutie ktorú. Po vyhlásení verejnej súťaže na obnovu povrchov pešej zóny si súťažné podklady prevzalo 24 firiem, svoje ponuky predložilo 12 z nich.
Konzorcium OHL ŽS, OHL Pozemné stavby a CS ponúklo najnižšiu cenu, radnica nezaznamenala žiadnu námietku proti výsledkom súťaže. Stanko však pripustil, že cenu môžu zvýšiť dodatky k uzatvorenej zmluve, ak by sa po rozkopaní ulice vyskytli neočakávané problémy.