BRATISLAVA 7. marca (WEBNOVINY) – Ambiciózny plán na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest podľa ministra dopravy Jána Počiatka znamená aj veľa súťaží na výber zhotoviteľov.
„Bude pomerne veľa súťaží a nielen tento, ale aj budúci a ďalší rok. Takže je prirodzené, že súťaží bude veľa,“ povedal vo štvrtok pre agentúru SITA Počiatek.
Plánujú postaviť veľa kilometrov
Minister tak reagoval na otázku o možných rizikách v podobe nižšieho počtu uchádzačov a vyšších ponúkaných cien v prípade súťaženia viacerých veľkých diaľničných stavieb v tom istom čase.
„Čo teraz máme špekulovať nad tým, že nemáme súťažiť? Nerozumiem trošku tomu. Jasne sme povedali, že ideme stavať veľa úsekov a veľa kilometrov, tak ich musíme veľa súťažiť,“ dodal Počiatek.
Ministerstvo dopravy plánuje do konca súčasného volebného obdobia v apríli 2016 investovať na výstavbu a modernizáciu cestnej a železničnej infraštruktúry spolu okolo 8 mld. eur.
Minister tvrdí, že to bude reálne. „To sme veľmi podrobne napočítavali a to nie je žiadne fiktívne číslo. Vychádza z reálnych možností rozpočtu a z reálnych možností súčasného operačného programu a odhadovanej alokácie budúceho operačného programu, plus analýzy vlastných zdrojov jednotlivých spoločností,“ dodal Počiatek. Spomínaná suma je podľa neho vypočítaná pomerne presne na základe súčasných možností.
NDS vyhlásila päť užších súťaží
Ako agentúra SITA už informovala, Národná diaľničná spoločnosť, a.s. vyhlásila päť užších súťaží na výstavbu úsekov D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D3 Žilina, Strážov – Brodno a R2 Ruskovce – Pravotice, Zvolen, východ – Pstruša a Pstruša – Kriváň.
Ide o výstavbu úsekov v celkovej dĺžke 44 kilometrov a s odhadovanými nákladmi spolu za 1,24 mld. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Tendre sa uskutočnia už podľa nových podmienok verejného obstarávania platných od 18. februára cez zrýchlenú tzv. malú novelu zákona.
NDS predpokladá, že nové tendre budú mať rýchlejší a efektívnejší priebeh. Keďže užšia súťaž má dve kolá, diaľničiari očakávajú, že žiadosti budú predkladať iba záujemcovia, ktorí majú skutočný úmysel uskutočňovať predmetnú zákazku. „Vo všeobecnosti ceny stavebných prác sú ovplyvňované skôr dopytom,“ odvetil v stredu pre agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík. Odpovedal tak na otázku, či spoločné súťaženie piatich diaľničných stavieb môže mať vplyv na nižší počet uchádzačov a tým aj na vyššie ponúkané ceny.
„Máme za to, že v súčasnosti je dopyt stále nižší ako kapacita stavebných firiem,“ predpokladá Jánošík. Súťaže podľa neho trvajú niekoľko mesiacov. „Vzhľadom na počet prebiehajúcich súťaží z minulosti, počet aktuálne vypisovaných súťaží a počet očakávaných súťaží v budúcnosti nemožno vylúčiť ich prekrývanie v obdobiach bez ohľadu na deň ich vypísania,“ dodal. Podľa hovorcu NDS jej úlohou nie je zisťovať ani komentovať, na koľko sa pri viacerých súťažiach zvyšuje možnosť, že uchádzači sa navzájom dohodnú na účasti a cenách.