Spoluautor Stavby roka 2010 je na Euroveu hrdý

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Foto: G.Erlacher

Porota stavbu ocenila za celospoločenský prínos, citlivé začlenenie do okolia, znovuzrodenie promenády, ale aj kvalitné riešenia a realizáciu. Spolupracovalo na nej množstvo ľudí, za všetkých sme sa rozhodli vyspovedať architekta Branislava Kaliského z ateliéru A1 ReSpect.

Eurovea zbiera jednu cenu za druhou. Len v súťaži Stavba roka bola ocenená hneď dvoma – Cenou verejnosti a najprestížnejšou hlavnou cenou. Prekvapili vás tieto ocenenia alebo ste s nimi tak trocha rátali? Ktorú z prihlásených stavieb ste tipovali na víťazstvo vy?

Každé ocenenie našej práce nás poteší. Najviac nás však teší, že Euroveu si našli ľudia, ktorí tam radi trávia svoj čas. Preto nás veľmi potešilo ocenenie verejnosti. S oceneniami sme, po pravde, nepočítali, pretože nás ani vo sne nenapadlo, že do niektorých súťaží sa treba prihlásiť. Do súťaže Stavba roka nás niekto nominoval, takže sme boli prekvapení už len z toho, že sme vôbec vo výbere. Medzi nominovanými na Stavbu roka sa mi páčili dopravný most Sverepec – Vrtižer a vinársky závod In Vino.

Nákupné centrum Eurovea je rozhodne pôsobivou stavbou, na ktorú verejnosť vo všeobecnosti reaguje pozitívne. Ako vznikal projekt tejto stavby a na čo ste pri nej najviac hrdý?

Najviac sme hrdí na urbanistické riešenie a osadenie objektov v priestore, verejné priestory s prístupom k Dunaju a atypické časti hmoty. Nebolo vôbec ľahké presvedčiť investora, aby investoval do ikonickej budovy na nároží pri Ministerstve vnútra SR, na zvlnenú fasádu zo strany Dunaja či na ľahké štrukturálne prekrytie obchodnej pasáže. Dnes si návštevník práve podľa týchto prvkov Euroveu zapamätá.

Na aké architektonické, konštrukčné a dispozičné riešenia by ste chceli pri tejto stavbe upozorniť?

Najväčším experimentom bolo asi zakladanie stavby 16 metrov pod hladinu Dunaja technológiou bentonitových stien, pri ktorých nevznikajú nijaké škáry, cez ktoré by mohla voda pretekať. Výkop sa zalieval tekutým bentonitom, ktorý je ľahší ako betón. Bentonit sa neskôr vytláča a odčerpáva sa naspäť do nádrží. Pri tejto technológii vzniká minimum odpadov a použitý bentonit sa využíva ďalej. Druhým bola štrukturálna konštrukcia škrupiny zasklenia nad nákupnou pasážou.

Celý rozhovor si môžete prečítať na: https://www.asb.sk/architektura/stavba-roka-2010/branislav-kalisky-spoluautor-vitaznej-stavby-eurovea-potesilo-nas-ocenenie-verejnosti-4434.html

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať