BRATISLAVA 14. marca (WEBNOVINY) – V šiestich z desiatich volaní na tiesňovú linku 155 nebol vlani potrebný výjazd záchranky. Záchranári minulý rok prijali takmer 1 274 000 hovorov, za pacientom vyrazili v 515-tisíc prípadoch. V porovnaní s rokom 2013 sa počet volaní mierne zvýšil. Volajúci často nakoniec potrebujú iba konzultáciu či odporúčanie.
„Dôvodom vysokého počtu volaní bez potrebného výjazdu je to, že väčšina ľudí stále nevie, k akým stavom si volať záchrannú zdravotnú službu“, upozornil hovorca Operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby SR Boris Chmel.
Je prirodzené, že zhodnotiť situáciu nie je vždy jednoduché, no je dôležité uvedomiť si, že zdravotnícki záchranári zasahujú pri udalostiach, keď je náhle ohrozený ľudský život a zdravie, keď treba poskytnúť neodkladnú, urgentnú zdravotnú starostlivosť. Nechodia ku chronickým stavom či zvýšeným teplotám a nesuplujú pohotovosti. V záchrankách totiž sedia odborníci na urgentnú medicínu a nie praktickí lekári.
Bolesť palca zamenia za bolesť v hrudníku
Výnimočné nie sú ani zneužitia tiesňovej linky. Niektorí ľudia využívajú posádky ako taxíky, keď sa napríklad potrebujú dostať do nemocnice. Zavolajú k banalite, no vedia, čo majú do telefónu povedať, aby im operátor poslal pomoc.
V praxi to potom vyzerá tak, že volajúci sa sťažuje na bolesť na hrudníku, no záchranári po príchode na miesto zistia, že sa reálne sťažuje iba na bolesti palca na nohe, uviedol Chmel. Posádka, ktorá stratila čas takýmto výjazdom pritom mohla byť potrebná pri omnoho závažnejšom stave, keď je naozaj ohrozený ľudský život.
Rekord vo volaní drží Košický kraj
Okrem zbytočných či zavádzajúcich telefonátov zaznamenali záchranári aj 3 500 prípadov, keď sa na nahlásenom mieste udalosti nikto nenachádzal. Ako pripomenul Chmel, život môže zachrániť každý z nás poskytnutím prvej pomoci. Nevedomosť, strach či neochota pripravuje mnohých o šancu na prežitie do príchodu záchranárov.
Nestačí totiž len zavolať na 155-ku, ako si to niektorí ľudia myslia. Volajúci by mal zostať s postihnutým do príchodu záchranky a nebáť sa aj podľa rád operátora poskytnúť prvú pomoc.
Najviac hovorov na linku 155 bolo tak ako po minulé roky na východnom Slovensku. Rekord drží Košický kraj, kde volalo vyše 200-tisíc ľudí. Len o tisíc hovorov menej bolo v Prešovskom kraji. Najmenej hovorov mali v Trenčianskom kraji – 110 tisíc. Priemerný dojazdový čas záchranky na miesto bol 11,5 minúty.