BRATISLAVA 8. novembra (SITA) – S rozvojovým vzdelávaním je ideálne začať úplne od najmenších detí. Myslí si to riaditeľka Slovenskej agentúry pre medzinárodnú rozvojovú spoluprácu Eva Kolesárová. „Mali sme aj jeden pekný projekt, ktorého výstupom je knižka pre deti od 5 do 8 rokov. Sú to rozprávky, ktoré sú ale robené formou vzdelávania primeranou veku detí, kde sú zakomponované rozvojové prvky. Začať treba od najmenších, ale je dôležité, aby sa rozvojové prvky dostali do vzdelávacieho systému na všetkých úrovniach,“ vyhlásila pre agentúru SITA.
Určite by sa malo začať v čo najskoršom veku, súhlasí projektová manažérka organizácie Človek v ohrození pre rozvojové vzdelávanie Ivana Raslavská. „Toto je systém, ktorý je už na Slovensku ako-tak etablovaný, funguje viac rokov ako vysokoškolské vzdelávanie. Robí sa to na základných a stredných školách ešte tou hravou formou. Tam ide o vytvorenie si vzťahu a solidarity voči menšinám a rozvojovým štátom. Vysoké školstvo už smeruje vyslovene k profesionalizácií,“ povedala.
„Diskutuje sa, či je vhodnejšie rozvojové témy dávať ako prierezovú tému do rôznych typov odborov. Ja osobne sa skôr prikláňam k verzii, že by malo existovať centrum, odbor alebo program pre študentov, ktorí majú záujem sa tejto problematike venovať v budúcej profesii. To je strašné kvantum informácií a praktických skúseností, ktoré musia získať. Toto vzdelanie sa získava viacero rokov ako len jeden študijný program,“ dodala Raslavská. „Najlepšie by bolo, keby sa začalo hneď. Keď si to porovnáme s praxou, ktorá je na západe, tak sme pozadu. Už by to dávno malo byť etablované na Slovensku. Je nevyhnutný proces, čím skôr sa tomu budeme venovať, tým skôr budeme mať plody našej práce a výsledky,“ uzavrela.
SITA