Rezort školstva nenašiel peniaze na povodne

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Jurzyca, Mikloš
/Nina Bednáriková Foto: SITA

BRATISLAVA 2. septembra (WEBNOVINY) – Vláda dnes neschválila možnosť ďalších peňazí na protipovodňové opatrenia. Chcela totiž realokovať zdroje z operačného programu Vzdelávanie a z operačného programu Výskum a vývoj, ktoré riadi Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu, no možnosť, ako to urobiť, rezort nenašiel. Rezort analyzoval možnosti realokácie zdrojov z operačných programov na základe aktuálneho stavu ich implementácie, aj na základe vecného zamerania cieľov operačných programov. Ministerstvo podľa materiálu nevidí priestor na realokáciu zdrojov na protipovodňové aktivity v rámci ani jedného z dvoch programov „vzhľadom na ich vecné zameranie a definované záväzky v podobe nakontrahovaných zdrojov a plánovaných hodnôt merateľných ukazovateľov. Na realizáciu protipovodňových aktivít je podľa názoru MŠVVŠ SR možné využiť časť z dodatočných 138 miliónov EUR, ktoré boli Slovenskej republike pridelené v zmysle čl. 16 a 17 medziinštitucionálnej dohody medzi Európskym parlamentom, Európskou radou a Európskou komisiou o rozpočtovej disciplíne a riadnom finančnom hospodárení v roku 2010 napr. prostredníctvom zvýšenia alokácie operačného programu Životné prostredie, v rámci ktorého je už vecne definovaná prioritná os so zameraním na protipovodňové aktivity,“ navrhuje rezort. Ministerstvo je riadiacim orgánom pre dva operačné programy v programovom období 2007-2013, ktorými sú operačný program Vzdelávanie a operačný program Výskum a vývoj, z ktorých prvý je spolufinancovaný z Európskeho sociálneho fondu a druhý z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.

Operačný program Vzdelávanie má za cieľ zabezpečenie dlhodobej konkurencieschopnosti Slovenska prostredníctvom prispôsobenia vzdelávacieho systému potrebám vedomostnej spoločnosti. Tento cieľ realizuje prostredníctvom piatich prioritných osí – reformy systému vzdelávania a odbornej prípravy, v rámci ktorej podporujú reformu v regionálnom a vysokom školstve, ďalšieho vzdelávania ako nástroja rozvoja ľudských zdrojov, ktoré v sebe zahŕňa aj vzdelávanie zdravotníckych pracovníkov, a podpory vzdelávania osôb s osobitými vzdelávacími potrebami, ktorá sa zameriava aj na príslušníkov marginalizovaných rómskych komunít. Ďalšími prioritami sú aj moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť pre Bratislavský kraj a technická pomoc, ktorej účelom je podporovať implementáciu týchto osí z administratívneho hľadiska. Program sa zameriava na neinvestičné projekty v oblasti vzdelávania, ministerstvo preto nevidí priestor na realokáciu prostriedkov na protipovodňové aktivity.

Operačný program Výskum a vývoj má za cieľ modernizáciu a zefektívnenie systému podpory výskumu a vývoja a skvalitnenie infraštruktúry vysokých škôl tak, aby prispievali k zvyšovaniu konkurencieschopnosti ekonomiky, znižovaniu regionálnych disparít, vzniku nových inovatívnych high-tech malých a stredných podnikov, tvorbe nových pracovných miest a zlepšeniu podmienok vzdelávacieho procesu na vysokých školách. Tento cieľ realizuje prostredníctvom siedmich prioritných osí – infraštruktúra výskumu a vývoja, podpora výskumu a vývoja, infraštruktúra výskumu a vývoja v Bratislavskom kraji, podpora výskumu a vývoja v Bratislavskom kraji, infraštruktúra vysokých škôl, technická pomoc pre cieľ Konvergencia a technická pomoc pre cieľ Regionálna konkurencieschopnosť a zamestnanosť. Program sa zameriava na nákup výskumnej infraštruktúry a podporu výskumných projektov a je určený pre verejné a súkromné organizácie na výskumné alebo výskumno-vývojové aktivity, ministerstvo teda nevidí možnosť realokácie vo vnútri operačného programu, napríklad vytváraním nových opatrení či aktivít v operačnom programe.

SITA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať